Jump to content

יעקב גרונדמן ז"ל


מכביפדיה

Recommended Posts

ממשיכים את סיפורי הישרדותם של שלושה אנשי מכבי: רלף קליין ז"ל, יעקב גרונדמן ז"ל ואריה זלינגר. שלושה אנשים, שלושה ענפים, שלושה סיפורים שחשוב לזכור.


.thumb.png.ddd1a5e28c633d7e5bcc37931ab629e1.png

ב-20 ביולי 1939 נולד בפולין יעקב גרונדמן ז"ל. גרונדמן המוכר לרובנו כמי שאימן את מכבי בשתי קדנציות שונות, קשר את שמו בכדורגל הישראלי, ובמיוחד בבני יהודה, בה שיחק משך 14 שנים ואימן כ-4 עונות נוספות.

 

כחודש וחצי לאחר שנולד פרצה מלחמת העולם השנייה. גרונדמן נולד אל תוך התופת. אל הכיבוש הנאצי האכזרי, הגטאות והרדיפה צמאת הדם של הצוררים הנוראים. סיפור הישרדותו המטלטל נחשף, בין היתר, בספר "כדורגל - סיפור אהבה" שכתב שלמה אברמוביץ', ורק בזכות ספר זה נחשפה משפחתו לסיפורו המלא.

 

במאי 1942, מעט לפני שמלאו ליעקב שלוש שנות חיים, החל הפרק הדרמטי בחייו. משפחתו, כיתר יהודי מחוז קילץ נשלחה אל תאי הגזים. בדרך נס נמצא למשפחתו מקום מסתור. בור ששטחו ארבע מטרים רבועיים, מכוסה לוח עץ, קרשים וקש, שימש להסתרת לא פחות מ-11 נפשות!

 

בבור הצפוף הוסתרו הוריו של גרונדמן, לצד ארבעת אחיו, שלוש מדודיו וכן בן דודו. כאילו שלא די בדוחק הנוראי. נגזר על המשפחה לעשות צרכיהם בבור, דבר שהפך אותו למצחין במיוחד, וכן שורץ כינים ורמשים. מפעם לפעם, תוך סיכון חייהם, יצא אחד המבוגרים מהבור כדי לרוקן את השפכים ולדאוג למזון למחייה.

 

למשפחת גרונדמן עזר איכר נוצרי אמיץ לב. בניגוד להוראות הנאצים (כמובן), ותוך סיכון חייו וחיי משפחתו, סיפק האיכר למשפחה לא רק את המכסה, כי גם מעט מזון. אספקת המזון כללה לרוב תפוחי אדמה ולחם יבש. אספקה שהלכה והתמעטה ככל שנמשכה המלחמה.

 

בלתי אפשרי להעלות על הדעת את סיפורה של המשפחה, שנאלצה במשך 3 שנים להסתתר בבור זה, כמעט מבלי לראות אור יום, מבלי להשמיע קול בכי או הגה קל, מבלי להחליף בגדיהם אפילו פעם אחת. כך, כשתמה הסכנה, יצא יעקב מהבור כשהוא בן 6, לבוש בכותונת שכיסתה אותו מחצית מחייו.

 

קרובת המשפחה, פלה שטיגובסקי סיפרה לימים: "זה היה מחזה זוועה, ילד חיוור, עם ראש גדול וגוף קטנטן, שלא צמח ולא התפתח, הידיים היו מצומקות, עור ועצמות ממש, הרגליים היו דקיקות, ללא טיפת שרירים, מי היה מאמין שהרגליים האלה יהיו פעם רגליים של כדורגלן, עם בעיטה אדירה כמו של יענקל'ה?".

 

עם חזרתם ל-"שגרת החיים", חזר אביו של יעקב לעסוק במסחר בקמח ואף הפעיל מאפיה קטנה. חלק מרווחיו הופרשו לאיכר שהציל את חייהם. בטרם עלו ארצה, החליט האב להעניק לאותו איכר גם שני בתים ואת אותה חנות שהייתה בבעלותו. הקשר נמשך גם כשעלו ארצה.

 

יעקב, יענקל'ה, גדל והפך לסמל מרכזי בבני יהודה. בהמשך הקריירה שלו, כמאמן, אימן את מכבי בשתי קדנציות שונות, בעונת 1976/77 הוביל את הקבוצה לזכייה בדאבל, בעונת 1977/78 הוביל את הקבוצה לזכייה באלוף האלופים.

יעקב גרונדמן 1939 - 2004. יהי זכרו ברוך.

Link to comment
Share on other sites

  • amilov locked this topic
  • amilov unlocked this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.