Jump to content

רלף קליין ז"ל


מכביפדיה

Recommended Posts

.thumb.png.2bdb640b458509f112610042b4a033f5.png
את סיפור השואה ככלל ואת הקשרה ההיסטורי למכבי בפרט לא ניתן לתמצת במילים. בחרנו להביא לכם את סיפור הישרדותם של שלושה אנשי מכבי: קליין ז"ל, יעקב גרונדמן ז"ל ואריה זלינגר. כדי לזכור ולא לשכוח.
בנושא זה נעלה את סיפורו של רלף קליין.

 

 

ב-29 ביוני 1931 נולדה בברלין אגדת הכדורסל רלף קליין ז"ל. האיש שהקדיש את חייו לכדור הכתום הפך לאחד מבכירי המאמנים באירופה בכל הזמנים, זכה בשלל תארים, וקשר את שמו עם הכדורסל בישראל, עד כדי כך שלא ניתן לדבר על הכדורסל בארץ מבלי להזכיר את שמו.

 

סיפור חייו של רלף היה מסע בלהות רצוף בחוסר וודאות וחשוף לאיום מוות באופן תמידי. משפחתו של קליין, מהונגריה במקור, היגרה לברלין בחיפוש אחר מקום טוב יותר לגדל בו את ילדיהם. עם עליית הנאצים לשלטון וביסוס תורת הגזע האנטישמית, שבה המשפחה לבודפשט בשנת 1937.

 

לאחר פרוץ מלחמה"ע השנייה וכיבוש שטחים נרחבים באירופה בידי הנאצים, שוב עמדה המשפחה תחת השלטון הנאצי. כחלק מקהילת יהודי הונגריה, קהילה שכמעט נמחקה לגמרי, חרב המוות הונפה מעליהם ואיימה לכלות את המשפחה.

 

רלף, לצד אמו ואחיו, הסתתרו בקרבת גטו בודפשט והודות להנפקת אשרות שוויצריות מזויפות ניצלו חייהם. אביו של רלף (רודולף) ואחותו (רות) נתפסו ונשלחו לאושוויץ. בדרך נס שרדה רות את הזוועות, אך רודולף נרצח בתאי הגזים.

 

עם תום המלחמה התאחדה המשפחה עם רות, ובשנת 1951 עלתה המשפחה ארצה, בדרך להתמודדות עם מכשול ההתאקלמות. די במהרה התברג רלף כשחקן מכבי, בה שיחק במשך 12 עונות עד פרישתו ב-1964. ב-1970, שב אל המדים הצהובים כמאמן הקבוצה.

 

כמאמן, עבר רלף לא פחות מחמש קדנציות שונות במכבי, במהלכן זכה בעשרות תארים, כשהזכור שבהם, הוא כמובן גביע אירופה לאלופות ב-1977, הגביע היבשתי הראשון של קבוצת הסל, ואולם לא רק תחת מכבי רשם הישגים, כשהמשמעותי ביותר הוא הובלת נבחרת ישראל למקום השני באליפות אירופה.

 

ב-1983 קיבל רלף את ההחלטה האמיצה ביותר בקריירה שלו, החלטה אותה הגדיר כניצחון הגדול בקריירה שלו. רלף, הוכיח הלכה למעשה את המשפט "משואה לתקומה", כשהסכים להצעה לאמן את נבחרת גרמניה המערבית. החלטה זו הובילה לאינספור תגובות, ואותה הסביר קליין במילים: "זו עבודתי, תודה לאל שאני מצליח ומבוקש. כאשר מתקבלת הצעה, אסור לי לסרב".

 

בשל הישיגו בשנת 2004 נבחר קליין להשיא משואה לציון יום העצמאות לצד טל ברודי. שנתיים מאוחר יותר זכה בפרס ישראל לספורט. בפברואר 2008 קיבל אות הוקרה מהיורוליג בטקס לציון 50 שנה להיווסדות המפעלים האירופאים בכדורסל.

 

ב-25 במאי 2008 הוביל ארגון האוהדים אולטראס מכבי 96 את ערב ההוקרה וההערכה לפועלו, בערב נכחו עשרות אנשי כדורסל ובשיאו של הערב הוענק לרלף העתק של הגביע המפורסם עם האוזניים הגדולות מ-77. כחודשיים וחצי מאוחר יותר, ב-7 באוגוסט, נפטר.

 

רלף קליין 1931 - 2008. יהי זכרו ברוך.

Link to comment
Share on other sites

  • amilov locked this topic
  • amilov unlocked this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.