Jump to content

הכח וינה ומכבי תל אביב


מכביפדיה

Recommended Posts

בהתקדש עלינו יום הזכרון לשואה ולגבורה בחרנו לספר את סיפורה של הכח וינה, קבוצת הפאר היהודית מאוסטריה, לספר על הפסקת קיומה לאחר סיפוח אוסטריה לרייך הגרמני ב-38' ועל הקשר שלה למכבי.

על רקע תורת "יהדות השרירים" של ד"ר מקס נורדאו, הוקמו מועדוני ספורט יהודיים ברחבי העולם בתחילת המאה העשרים, בניהם הכח וינה ב-1909, וכמובן, מכבי תל אביב. בשנת 20', העפיל המועדון לליגה האוסטרית הבכירה ועד מהרה רכש בה מקום של קבע.
כבר בעונתה החמישית בליגה הבכירה, השיגה הקבוצה את גדול הישגיה- זכיה באליפות אוסטריה. בשורותיה כיכבו כמה מהשחקנים הטובים ביותר באותה התקופה, ולבטח מגדולי השחקנים היהודים אי פעם. בולט במיוחד היה בלה גוטמן, שחקן הכח שלאחר מכן הפך למאמנה ולמאמן בנפיקה ליסבון, איתה זכה באליפות אירופה.

המועדון ערך מסעות משחקים חובקי עולם בעקבות הפופולריות הרבה שזכה לה- הן בשל אופיו היהודי-ציוני והן בשל משחק הכדורגל המרהיב בו התפרסם. לארץ ישראל הגיע המועדון בשנת 1924, וביקורו בתל אביב היה מן הארועים המרגשים ביותר שידעה העיר העברית בראשית שנותיה.
בבניין העירייה הראשון, בית הועד, נערכה קבלת פנים חגיגית לשחקני הכח בראשותו של ראש העיר הראשון של ת"א, מאיר דיזנגוף.
"כבודם של בעלי הכח ששחררו את עצמם מחרפת הגלות והרימו דגל של תחייה ועצמאות לאומה", כך תוארה הכח בעיתוני התקופה. תיאור זה ממחיש במעט את הכבוד וההערצה להכח בא״י.

במגרש, הביסו האורחים 5:1 את מכבי לעיני המוני צופים נלהבים. שמעון 'לומיק' רטנר, אימן את מכבי במשחק והוא עצמו יוצא הכח וינה. במרוצת השנים, פריץ נויפלד, יוצא הכח גם הוא, כיכב בשורות מכבי ואגון פולאק אימן את הקבוצה על הקווים. השניים לקחו חלק משמעותי באליפות הראשונה של הצהובים.
כיום נדמה לנו כי אך טבעי שחיבור כזה יקרה, ואותם שחקנים ימצאו את מקומם במכבי, מועדון אשר קשר את זהותו עם זכר השואה לנצח, ע"י אימוץ הצבע הצהוב כזכר לטלאי הצהוב.

ב-1938, סופחה אוסטריה לשטחיה של גרמניה הנאצית ונאסר על יהודים לקיים פעילות ספורטיבית מאורגנת, לא כל שכן להחזיק ולנהל אגודות ספורט. כך הגיעה לסופה הכח וינה. קבוצת הפאר היהודית, אלופת אוסטריה לשעבר, הוצאה אל מחוץ לחוק ומתקניה הולאמו.
ברי המזל מתוכה שנטשו אותה שנים קודם לכן כדי לשחק בקבוצות שונות בעולם, בעיקר בא"י ובארה"ב, חמקו מציפורני המשטר הנאצי ומשואת יהודי אירופה.
השאר, נכלאו והעוברו למחנות עבודה והשמדה. חלקם, כמו בלה גוטמן, ששרד את מחנה אושוויץ, הצליחו לשרוד ולהישאר בחיים, אך אחרים שמזלם לא שפר עליהם, ניספו במחנות ההשמדה. כיום ידוע לנו על שמונה או תשעה שחקני קבוצת הכדורגל של הכח וינה שניספו בשואה.

שחקניה עטורי הניצחון של הקבוצה היהודית המצליחה ביותר אי פעם, מורשתם, וכמובן, זכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו רק בשל היותם כאלה – לא ימושו מליבנו לעד.

נזכור ולא נשכח.

תמונות בכיוון השעון: משחקה של מכבי מול הכח ב-1924, קבלת הפנים ב"בית הועד" והאנדרטה במוזיאון מכבי שבכפר המכביה, לזכרם של ספורטאי הכח והספורטאים היהודים שניספו בשואה.

170154986_801256883833217_6048018900132876222_n.thumb.jpg.be16364d0f7e463e1a973eb53faf1421.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • amilov locked this topic
  • amilov unlocked this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.