Jump to content

פרשת השבוע: תולדות: עשיו מוכר את הבכורה ליעקב וברכות יצחק ליעקב ועשיו


נועם שוהם

Recommended Posts

השבת יתחילו לקרוא מחדש את חמשת חומשי התורה, כאשר יתחילו מהספר הראשון, ספר בראשית, שהפרשה הראשונה בו היא כשם הספר (וכך זה בכל שאר ארבעת הספרים, פרשה ראשונה כשם הספר).

 

פרשת בראשית

 

צטט

 

פרשת בראשית היא הפרשה הראשונה בחמשת חומשי התורה. היא מספרת על בריאת העולם, חטא עץ הדעת ועוד אירועים מכוננים שקרו בתקופה הראשונה לאחר בריאת העולם.

 

הנה סיכום קצר של הפרשה:

העולם נברא בשישה ימים

בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. העולם היה ריק, שומם וחשוך ורק רוח אלוקים ריחפה על פני המים. ביום הראשון לבריאת העולם אמר האלוקים: יהי אור! ויהי אור. הוא הבדיל בין האור ובין החושך. הוא העניק לאור את השם 'יום', ולחושך קרא 'לילה'.

 

בורא העולם המשיך לברוא את עולמו:

 

ביום השני הוא הפריד בין המים, כשחלקם משמשים כמים על הארץ וחלקם נמצאים מעל לרקיע; ביום השלישי הוא קיבץ את המים שעל הארץ אל מקום אחד וגילה את היבשה. ליבשה הוא קרא 'ארץ', למים הוא קרא 'ימים', וציווה שהארץ תוציא צמחים ועצים; ביום הרביעי הוא ברא את השמש, הירח והכוכבים וקבע אותם ברקיע השמים, כשהשמש מאירה ביום והירח והכוכבים בלילה; ביום החמישי הוא ברא את הדגים, התנינים והעופות; ובשישי הוא ברא את הבהמות, החיות והשרצים השונים בארץ.

 

לאחר-מכן הוא אמר: "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" וברא את האדם הראשון מן העפר, וביום השביעי הוא סיים את בריאת העולם ושבת מכל מלאכתו. הוא העניק ברכה מיוחדת ליום השבת, שכן בה נגמרה מלאכת הבריאה.

בגן העדן

אנו שבים לאירועים שאירעו ביום השישי לבריאת העולם.

 

את האדם שם האלוקים בגן עדן, שם היו עצים יפהפיים נותני פירות. נהר שנבע משם נחלק לארבע נהרות נפרדים: פישון, גיחון, חדקל ופרת.

 

בורא העולם הביא את כל החיות לפני אדם הראשון כדי שיעניק להם שם, ולאחר-מכן אמר "לא טוב היות האדם לבדו" והחליט לברוא לו בת זוג. הוא הפיל תרדמה על האדם, לקח ממנו צלע וברא ממנה את האישה. כשראה אותה אדם הוא העניק לה את השם 'אישה' שכן היא נוצרה מן האיש.

 

אלוקים בירך את האדם ואשתו: "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה, ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ." הוא גם הזהיר אותם שלא לאכול מעץ שכונה "עץ הדעת טוב ורע" וגדל בגן העדן.

חטא עץ הדעת

הנחש הערמומי פנה אל האישה בשאלה: האם זה נכון כי אלוקים אסר עליהם לאכול מפירות העצים בגן העדן? "לא מדוייק" השיבה האישה, "הוא התיר לנו לאכול מעצי הגן, אך אסר עלינו לאכול או לגעת בפירות עץ הדעת פן נמות."אל לך לחשוש" הרגיע אותה הנחש, "לא תמותו; אלוקים יודע כי אם תאכלו מפירות העץ תדעו להבחין בין טוב ורע, ובכך תדמו אליו - לכן הוא אסר עליכם לאכול מפירות העץ."

 

דבריו של הנחש שיכנעו את האישה. היא אכלה מפרי עץ הדעת ואף העניקה לבעלה מהם. אכילת הפירות השפיעה עליהם והם הבחינו כי הם ערומים, ולפיכך תפרו בגדים מעלי עץ התאנה.

 

לקריאה נוספת: מה גדל על עץ הדעת?

העונש

לפתע שמעו אדם ואשתו את קולו של האלוקים ומיהרו להתחבא. "איכה?" קרא בורא העולם לאדם הראשון, והוא השיב "שמעתי את קולך ומיהרתי להתחבא מכיוון שאני ערום." - "כיצד נודע לך שאתה ערום? האם אכלת מן העץ אשר ציוויתיך שלא לאכול ממנו?" אדם מיהר להאשים את אשתו שנתנה לו לאכול מפירות העץ, והיא האשימה את הנחש שפיתה אותה לעשות זאת.

 

בורא העולם העניש את כל המעורבים בחטא בעונשים הבאים:

 

רגליו של הנחש יקוצצו, והוא ייאלץ ללכת על גחונו. הוא יאכל עפר במשך כל ימי חייו, ואיבה תמידית תשרור בין הנחש ובין צאצאי האישה כשהם מנסים להרוג זה את זה; האישה תסבול צער בעת ההריון, הלידה וגידול הילדים, והאיש ימשול בה; האיש ייאלץ לעבוד את האדמה אך היא תצמיח לו קוצים ודרדרים. בזיעת אפיו הוא יאכל לחם, עד אשר ישוב אל האדמה ממנה הוא נברא.

 

לאחר-מכן עשה עבורם האלוקים כותנות עור, וגירש אותם מגן עדן.

קין והבל

לאדם ולאשתו - לה הוא קרא בשם חוה, כי היא הפכה לאם כל חי - נולדו שני בנים: קין והבל. הבל היה רועה צאן וקין עבד את האדמה. שניהם הביאו מנחה לבורא העולם, קין הביא מפירות האדמה והבל הביא מן המובחר שבצאנו. אלוקים פנה אל מנחתו של הבל, אך לא התייחס אל מנחתו של קין. הדבר העציב את קין. "מדוע נעצבת?" שאל אותו האלוקים. "אם תיטיב את דרכך תקבל שכר, ואם תחטא תיענש."

 

אך קין לא נרגע. באחד הפעמים, כששהה בשדה עם הבל, הוא החל לריב עם אחיו ולבסוף רצח אותו. "איה הבל אחיך?" פנה אליו האלוקים, וקין העמיד פנים של חף מפשע - "אינני יודע. האם שומר אחי אנוכי?"

 

"מה עשית? קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה!" אמר האלוקים והעניש את קין כי הוא ינדוד בארץ ולא יוכל להתיישב במקום אחד. עם זאת, הוא העניק לו אות שמימי כדי שלא יהרגוהו.

העולם מתפתח

המשך פרשת בראשית עוסקת בבן הנוסף שנולד לאדם - שת, בילדים שנולדו לקין (אחד מהצאצאים, למך, הרג את קין סב-סבו בטעות. בכך התקיימו דבריו של בורא העולם "כי שבעתיים יוקם קין" כיוון שלמך היה דור שביעי מקין) ובצאצאיו של שת: קינן, מהללאל, ירד, חנוך (שנלקח השמימה בדמי ימיו), מתושלח, למך ונח שקיבל את שמו בנבואה שכן הוא יהיה זה שינחם את האנושות מקללתה של האדמה. לנח נולדו שלושה בנים: שם, חם ויפת. בתקופתו של נח גברו חטאיהם של בני האדם, ובורא העולם התחרט על כך שברא את עולמו ונתן לבני האדם 120 שנה כדי שיחזרו בתשובה; ונח מצא חן בעיני ה'.

קישורים לפרשת בראשית

· קריאת התורה של פרשת בראשית עם ההפטרה ופירוש רש"י

 

· רמזים וגימטריאות לפרשת בראשית

 

· רעיון להפטרת שבת בראשית

 

 

https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/856640

 

שבת שלום לכולם! (:

Link to comment
Share on other sites

On 16.10.2020 at 12:35, YoC said:

שבת שלום @נועם שוהם יקר, נהנתי מאוד לקרוא.

 

תודה :flowers:

 

פרשת נח

 

 

צטט

 

פרשת נח (או בכתיב המלא פרשת נוח) היא הפרשה השניה בספר בראשית. היא ממשיכה את מה שנאמר בסוף פרשת בראשית על כך שהעולם הפך להיות מושחת – חוץ מאדם אחד בשם נח.

 

הנה סיכום פרשת נח:

תיבת נח

נח היה איש צדיק ונולדו לו שלושה בנים: שם, חם, ויפת. דורו של נח היה מושחת, ואלוקים החליט להביא מבול על העולם ולהשמיד את החוטאים. הוא ציווה על נח לבנות תיבת עץ שתכלול שלוש קומות ולפתוח בה חלון.

 

לאחר-מכן יהיה עליו להביא אל התיבה מכל בעלי החי: זוג מבעלי החי הטמאים, ושבעה מבעלי החי הטהורים. נח עשה כציווי האלוקים.

 

· (לקריאה נוספת: 9 עובדות מפתיעות על תיבת נח)

סיפור המבול

בשנת שש מאות לחיי נח המטיר בורא העולם מבול מן השמיים ומעיינות התהום התפרצו והציפו את הארץ. היקום התמלא במים שגרמו לתיבה לצוף.

 

מבול הגשם נמשך ארבעים יום, ומעיינות התהום המשיכו לזרום מאה וחמישים יום לאחר-מכן. במשך המבול נכחדו כל האנשים ובעלי החיים שהיו בארץ. רק אלו שנכנסו אל התיבה ניצלו.

 

כשמפלס המים החל לרדת, עגנה התיבה על הרי אררט. כמה שבועות לאחר-מכן מפלס המים הוסיף לרדת וניתן היה לראות את פסגות ההרים; נח המתין ארבעים יום והחליט לבדוק האם המים התייבשו וניתן לצאת מן התיבה.

העורב והיונה

נח פתח את חלון התיבה ושלח את העורב כדי שיבדוק האם המים יבשו. העורב לא ביצע את שליחותו, ונותר לעוף בסביבות התיבה.

 

· (מאמר מומלץ: כיצד רואה היהדות את העורב?)

 

נח בחר ציפור אחרת – היונה – ושלח אותה אל מחוץ לתיבה. זמן לא רב לאחר-מכן היא שבה אל התיבה, שכן המים מילאו את הארץ והיא לא מצאה מנוח לרגלה.

 

שבוע לאחר-מכן שוב שלח אותה נח. כשהיא שבה עם עלה זית בפיה, הבין נח שהמים כבר יבשו וכי עצי הזית הניבו פרי; שבוע לאחר-מכן הוא שלח אותה פעם נוספת, הפעם ללא שוב.

 

נח הסיר את מכסה התיבה, המתין כמה שבועות נוספים עד שהארץ תיבש לחלוטין, ואז – על פי הוראת האלוקים – יצא מן התיבה עם משפחתו ובעלי החיים שהיו עמו.

מזבח לאלוקים בעולם החדש

מיד לאחר יציאתו מן התיבה בנה נח מזבח והקריב עליו קורבנות מן הבהמה והעוף הטהורים. ריח ניחוח מן הקורבנות עלה לפני האלוקים, והוא נשבע כי לא יוסיף להשמיד את הארץ.

 

הוא בירך את נח ואת בניו שיפרו וירבו וימלאו את הארץ, התיר להם לאכול מבשר בעלי החיים והזהיר אותם שלא לאכול איבר מבעל חי בעודו בחיים ושלא לרצוח.

 

כאות על כך שהוא לא יחריב שוב את העולם, הוא קבע כי הקשת בשמים תהיה אות לדורות. בכל פעם שארצה להחריב את העולם, אמר, אראה את הקשת בענן ואזכור את הברית שכרתי עמכם.

 

· (מאמר מומלץ לקריאה: מה משמעות הקשת ביהדות?)

נח משתכר

נח נטע כרם, הכין יין ושתה ממנו. הוא הפריז בשתיית היין והשתכר. בנו האמצעי, חם, ראה את ערוות אביו והלך לספר לאחיו, אך הם הלכו וכיסו את אביהם כשהם הולכים אחורנית ונזהרים שלא לראות את ערוותו.

 

כשנח הקיץ משכרותו והבין מה עשה לו חם, הוא קילל את כנען בנו של חם - שהיה אף הוא מעורב בפרשה - כי יהיה עבד עבדים לאחיו, ובירך את שם ואת יפת.

 

בהמשך הפרשה מפרטת התורה את צאצאי שם, חם ויפת וארצות מגוריהם.

מגדל בבל

שוב התרחבו מימדי האנושות ומקומץ האנשים שיצאו מן התיבה נולדו צאצאים רבים. כל האנשים דיברו בשפה אחת.

 

בשלב מסויים, לאחר שהם התיישבו בארץ שנער, הם ביקשו לבנות מגדל גבוה כדי שהאלוקים לא יוכל לשוב ולהשמיד אותם. בורא העולם כעס על כוונותיהם ובילבל את שפתם, כך שהם לא יבינו איש את רעהו. המקום קיבל את השם "בבל" מכיוון ששם בלל בורא העולם את כל האומות וכך הן נפוצו בכל העולם.

 

· (לקריאה נוספת: מה היה חטא מגדל בבל?)

צאצאיו של שם

לשם נולדו צאצאים, ומצאצאיו יצא אדם בשם תרח. לתרח נולדו שלושה בנים: אברם, נחור והרן. להרן נולד בן בשם לוט, והוא מת לאחר-מכן בארץ מולדתו; אברם נשא את אחייניתו שרי, ונחור התחתן עם אחותה מלכה. שרי הייתה עקרה ולא נולדו לה ילדים.

 

יחד עם כל משפחתו, החליט תרח לעבור דירה לארץ כנען. הוא עצר בדרך בארץ חרן, שם מת בגיל 205.

קישורים לפרשת נוח

· טקסט פרשת נח עם פירוש רש"י

 

· רמזים וגימטריאות לפרשת נח

 

· מדור מיוחד לפרשת נח כולל סיפורים, מאמרים וסרטוני וידאו

 

 

 

https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/1010482

 

שבת שלום לכולם! (:

Link to comment
Share on other sites

  • נועם שוהם changed the title to מתחילים מההתחלה: פרשת השבוע: נח: המבול ש(כמעט) השמיד את העולם

נפלא, נהנתי לקרוא כרגיל. 

האם הועלתה תיאוריה שהחטא בבניית מגדל בבל אינו קריאת תיגר על ה'\התמקדות בהתפאורת עצמית במקום בעיקר של פרו ורבו ומלאו את הארץ, 
אלא בכך שמטילים ספק בהתחייבות של ה' כלפי בני האדם שלא להביא מבול נוסף? הרי דובר במקורות שנתת על כך שחלק מהסיבה שהם בנו את המגדל הגבוה הזה הוא כדי להינצל במידה וה' יביא מבול נוסף, 
אבל הוא הבטיח להם שלא יהיה מבול כזה והם בכל זאת "לא סמכו" עליו ובנו מגדל כזה, האם עצם זה שלא סמכו על הבטחת האל היא החטא שהובילה לעונש? 

Link to comment
Share on other sites

כדי לקבל תשובה מדוייקת יותר, פניתי לראש בית חב"ד ברובע ט' באשדוד, הרב יוסף מרגליות וזאת תשובתו:

 

"בנושא הזה ישנם פרשנויות רבות מאוד. מעיון במפרשים הקדמונים, אכן מוזכר שבניית המגדל היתה כדי למנוע מבול נוסף, ומסתבר שאכן לפי שיטה זו מהות חטאם היא כפי כתבת".

Link to comment
Share on other sites

32 דקות לפני, נועם שוהם said:

כדי לקבל תשובה מדוייקת יותר, פניתי לראש בית חב"ד ברובע ט' באשדוד, הרב יוסף מרגליות וזאת תשובתו:

 

"בנושא הזה ישנם פרשנויות רבות מאוד. מעיון במפרשים הקדמונים, אכן מוזכר שבניית המגדל היתה כדי למנוע מבול נוסף, ומסתבר שאכן לפי שיטה זו מהות חטאם היא כפי כתבת".


איזה אלוף שטרחת לבדוק את זה 
תודה רבה! השכלתי.

Link to comment
Share on other sites

למה לא? (:
אם יש לך שאלות, תרגיש חופשי לעלות.

 

פרשת לך לך

 

 

 

צטט

 

פרשת לך לך היא הפרשה השלישית של ספר בראשית. בסוף הפרשה הקודמת התורה סיפרה לנו על משפחתו של אברהם אבינו, ופרשת השבוע עוסקת כולה באברהם ובסיפור חייו.

 

לפניכם סיכום קצר ויפה של פרשת לך לך:

לך לך מארצך

בן שבעים וחמש שנה היה אברם, ועדיין לא נולדו לו בנים. בורא העולם מצווה אותו "לך לך מארצך, וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" – הלא היא ארץ כנען. אברם יוצא בראש שיירה הכוללת אותו, אשתו שרי, אחיינו לוט, עבדים ושפחות, גברים ונשים שהחלו להאמין באלוקים בהשפעת אברם ושרי וכן רכוש רב.

 

בארץ כנען מתגלה אליו האלוקים ואומר לו: "לזרעך אתן את הארץ הזאת"! אברם רואה בכך בשורה כפולה: יוולדו לו בנים, והם יירשו את הארץ. כאות תודה, הוא בונה מזבח לה'.

אברהם ושרה

לא ארכו ימי ישיבת אברם בארץ החדשה, ורעב שפרץ בארץ מאלץ אותו לצאת אל ארץ מצרים. בדרך הוא חושש כי המצרים יחמדו את יופי אשתו שרי ויהרגו אותו, והוא מבקש ממנה לומר כי היא אחותו. חששותיו מתגשמים: שרי נלקחת לבית פרעה, אך מחלה מסתורית שתוקפת את פרעה גורמת לו להשיב אותה אל אברם. הוא מעניק לזוג שומרים שילוו אותם בדרכם חזרה לארץ כנען.

 

השיירה שוב עושה את דרכה לארץ כנען. לאברם – וגם לאחיינו לוט – מקנה רב, ובין רועיהם מתפתחת תיגרה. אברם מציע ללוט להיפרד זה מזה. לוט מאמץ את הרעיון, ובוחר את העיר סדום, עיר יפהפיה אך מושחתת, למקום מגורים.

 

שוב מתגלה האלוקים אל אברם ומבטיח לו "כל הארץ אשר אתה רואה, לך אתננה ולזרעך עד עולם". אברם מתיישב בחברון ובונה שם מזבח נוסף.

מלחמת המלכים

מלחמה פורצת באיזור: חמישה מלכים, ביניהם מלך סדום ועמורה, נגד ארבעה. ארבעת המלכים בראשות כדרלעומר מנצחים ולוקחים בשבי את כל יושבי סדום, ביניהם את לוט, אחיינו של אברם. הדוד נחלץ לעזרה, רודף אחרי המלכים, מכה בהם ומשחרר את לוט. בדרך הביתה הוא נפגש בכוהן מלכיצדק המברך אותו על נצחונו.

 

מאמר מומלץ לקריאה: כך התנהלה מלחמת העולם הראשונה בתנ"ך

 

מלך סדום אסיר תודה לאברם ומציע לו ליטול את הביזה; אברהם מסרב ונשבע שהוא עצמו לא יטול מאומה, מחוט ועד שרוך נעל. רק מי שסייע לו במלחמתו יקבל שכר מן הביזה.

ברית בין הבתרים

שוב מתגלה האלוקים אל אברם ואומר לו "שכרך הרבה מאוד". לשאלתו של אברם מה יעשה בשכר זה, כאשר אין לו בנים, מבטיח לו האלוקים כי זרעו יהיה ככוכבי השמים. הוא כורת עמו את ברית בין הבתרים, בהמות שבותרו לשני חלקים, ועם שקיעת החמה מתגלה אליו, מספר לו על גלות ושיעבוד מצרים אך גם על הגאולה המובטחת.

 

למאמר מקיף על ברית בין הבתרים לחצו כאן

אברהם מתחתן עם הגר, מגרש אותה והתגלותו של המלאך

לאברם ולשרי עדיין אין ילדים, ושרי מציעה לבעלה לקחת את הגר, השפחה המצרית, לאישה. אולי בזכות זו יוולדו לי בנים, אומרת שרי. הגר נכנסת להריון ומזלזלת בשרי גבירתה; שרי, בתגובה, מענה אותה והגר בורחת מן הבית.

 

בדרך היא פוגשת מלאכים: הראשון אומר לה לשוב אל בית שרי. השני מבטיח לה כי "זרעך לא יספר מרוב". השלישי מצווה עליה לקרוא לבן שיוולד בשם 'ישמעאל', "כי שמע ה' אל ענייך". הוא גם מגלה לה שבנה יהיה פרא אדם.

 

מאמר מומלץ: מי היה ישמעאל? לדמותו של פרא האדם בתורה

אברהם ושרה מקבלים שם חדש; מצוות ברית מילה

בגיל תשעים ותשע, מתגלה האלוקים אל אברם ומצווה עליו למול את עצמו. כמו-כן, הוא מורה לו לשנות את שמו מ'אברם' ל'אברהם', כי הוא יהיה לאב המון גויים. הוא שוב מבטיח לו את ארץ כנען כנחלת עולם. גם שמה של שרי שונה: היא תקרא שרה.

 

מכאן ואילך, ממשיך הבורא לומר לאברהם, כל זכר שיוולד לזרעך יימול בגיל שמונה ימים.

 

(מאמר מומלץ: כל מה שרציתם לדעת על ברית מילה)

 

אברהם מקיים את הציווי: ביום הולדתו התשעים-ותשע מל אברהם את עצמו ואת כל בני-ביתו. ביניהם היה ישמעאל בן הגר, שלו מלאו שלוש-עשרה שנה.

 

על האירועים שהתרחשו אחרי ברית המילה של אברהם, אנו קוראים בפרשה הבאה, פרשת וירא.

קישורים מומלצים לפרשת לך לך

· טקסט של פרשת לך לך עם פירוש רש"י וההפטרה

 

· 7 רמזים וגימטריאות בפרשת לך לך

 

· מדור לפרשת לך לך כולל מאמרים, סיפורים וסרטונים

 

 

 

https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/577274

 

שיר עם הפסוק מתוך הפרשה מתוך ההבטחה של הקב"ה לאברהם אבינו על ארץ ישראל:

 

 

שבת שלום לכולם! (:

Link to comment
Share on other sites

  • נועם שוהם changed the title to פרשת השבוע: לך לך: אברהם בארץ כנען, הרעב וברית בין הבתרים

פרשת וירא

 

 

צטט

 

פרשת וירא ממשיכה את סיפור ברית המילה שערך אברהם אבינו, עליה קראנו בפרשת לך לך. היא מספרת על ביקור אלוקי; על חורבן סדום ועמורה, הערים המושחתות ביותר בהיסטוריה; ובסופה אנו קוראים על לידת יצחק ועל הרגעים בהם הוא הועלה כקורבן על המזבח.

 

לפניכם סיכום פרשת וירא:

שלושת המלאכים מבקרים את אברהם

היה זה היום השלישי לאחר ברית המילה, ואברהם אבינו ישב בפתח אוהלו כאשר בא אליו האלוקים לבקר את החולה. תוך כדי ההתגלות מבחין אברהם מרחוק בשלושה אורחים מתקרבים. הוא ממהר להתנצל לבורא העולם, ורץ לקבל את פני האורחים.

 

היו אלו מלאכים בדמות בני-אדם אך אברהם לא ידע זאת. לכל מלאך היתה שליחות משלו: האחד ריפא את פצע אברהם, השני בישר לו על לידת יצחק, והשלישי בא להחריב את סדום.

 

אברהם מציע למלאכים לרחוץ את רגליהם מאבק המדבר, לנוח את תחת העץ ולסעוד את ליבם. הם נעתרים לבקשה ואז מגלים לו את זהותם האמיתית. אחד האורחים מבשר לאברהם ושרה: בעוד שנה בדיוק יוולד לכם ילד.

 

שרה שומעת ומתפלאת: האם זקנים כמונו יכולים ללדת? ובורא העולם שואל את אברהם: מדוע צחקה אשתך? היפלא מה' דבר?

מהפכת סדום ועמורה

את שליחותם בבית אברהם סיימו המלאכים, והם ממשיכים אל השליחות הבאה: החרבת העיר סדום. כשאברהם שומע על החורבן הצפוי הוא מנסה לבטל את הגזירה. "אולי יש כמה צדיקים בתוך העיר" הוא פונה לבורא העולם, ומבקש כי בזכות זו תתבטל הגזירה. למרבה הצער, מתברר לאברהם כי בעיר סדום אין צדיקים שיגינו על העיר, וכי הגזירה נגזרה.

 

· כתבה מומלצת לקריאה: זה ממש סדום ועמורה! על הערים המושחתות ביותר

 

בסדום פוגשים המלאכים את אחיינו של אברהם: לוט. הוא מארח אותם בסבר פנים יפות, כמיטב המסורת של משפחת אברהם, אך השמועה נפוצה בעיר כי לוט עשה מעשה "שלא ייעשה" והכניס אורחים לביתו. הסדומיים כועסים ומתגודדים מחוץ לבית לוט ותובעים ממנו להוציא את האורחים החוצה על-מנת להתעלל בהם; הוא מנסה להרגיע אותם, אך ללא הצלחה מרובה; המלאכים מביאים אותו אל תוך הבית, ומכים בעיוורון את כל המתגודדים מחוץ לבית.

 

"הוצא מן העיר את כל חתניך ובנותיך" אומרים המלאכים ללוט, ומספרים לו על החורבן העומד להתרגש על העיר בעוד שעות ספורות. לוט המבוהל רץ לספר לחתניו, אך הם מלגלגים עליו; מחוסר ברירה, רק לוט, אשתו ושתי בנותיו יוצאים מן העיר. המלאכים מאפשרים לו להימלט אל העיר צוער, עיר חדשה שלא הגדישה את סאת החטאים, אך מזהירים אותו שלא להסתכל אחורנית.

 

בורא העולם ממטיר אש וגופרית על סדום ועל עמורה ומשמיד את כל יושביה. אשת לוט לא מצליחה להתאפק, מביטה אחורנית והופכת לנציב מלח.

בנות לוט נכנסות להריון מאביהן

בנות לוט בטוחות כי העולם כולו חרב. הם משקות את לוט יין, ושוכבות עמו. שני בנים נולדו להן: האחד נקרא מואב, ממנו נולד העם המואבי, והשני הוא בן עמי, ממנו נולד העם העמוני.

אבימלך חוטף את שרה

אברהם ממשיך לנדוד ועובר דירה לגרר. שוב נלקחת שרה לבית המלך המקומי – שמו אבימלך – ושוב אומר אברהם כי היא אחותו. מלאך האלוקים נגלה בחלום הלילה לאבימלך ומזהיר אותו שלא להתקרב לשרה. מדוע לא גילית לי? שואל אבימלך את אברהם, והוא מסביר לו שחשש לחייו אם יחשוף את זהותו האמיתית.

 

אבימלך מבין ומפצה את אברהם בצאן ובקר, עבדים ושפחות.

יצחק נולד, ישמעאל מגורש

חלפה לה שנה מאז ביקור המלאכים, והבטחתם קויימה: לאברהם ושרה נולד בן. בגיל שמונה ימים מל אותו אברהם, ונקרא שמו בישראל יצחק.

 

שרה, האמא הטריה, חוששת מן ההשפעה השלילית של ישמעאל בן הגר על בנה יצחק, ומורה לאברהם לגרש אותם מן הבית. צר לו לעשות זאת, אך בורא העולם אומר לו לציית לדברי שרה, שכן ביצחק יקרא לו זרע.

 

· לחצו כאן כדי לקרוא עוד על דמותו של ישמעאל

 

הדרך ארוכה ומייגעת; כלו המים מן החמת, והגר משליכה את בנה תחת אחד השיחים ביאוש. מלאך האלוקים מתגלה אליה ומבטיח כי ישמעאל עוד יהיה לגוי גדול. הוא גם מראה לה באר מים סמוך, ממנה היא משקה את הנער הצמא.

עקדת יצחק

בורא העולם פונה לאברהם ומורה לו לקחת את בנו יחידו, יצחק, ולהעלות אותו לעולה. אברהם משכים בבוקר, נוטל עמו שני נערים וחמור ויוצא אל הדרך. לאחר שלושה ימי הליכה הוא רואה את המקום מרחוק, מבקש מהנערים להמתין ויוצא עם יצחק לעבר ההר.

 

יצחק מתפלא ושואל את אביו: "הנה האש והעצים, ואיה השה לעולה"? ואברהם משיב לו: "אלוקים יראה לו השה לעולה, בני".

 

על ההר בונה אברהם מזבח, עורך עצים ועוקד את בנו עליהם. הוא אוחז את הסכין, ואז, ברגע האחרון, מלאך האלוקים קורא לו: אל תשלח ידך אל הנער, ואל תעש לו מאומה!

 

כך התגלה לאברהם כי היה זה רק ניסיון, בו הוא עמד בהצלחה. בשכר זה, נאמר לו מן השמים, זרעו ירבה ככוכבי השמים וכחול הים. אברהם מעלה איל לעולה, במקום בנו יצחק.

 

· מאמר מומלץ לקריאה: סיפור העקידה המרתק לפי המדרש

 

לאחר-מכן מתיישב אברהם בבאר-שבע.

קישורים לפרשת וירא

· קריאת התורה לפרשת וירא עם פירוש רש"י וההפטרה

 

· רמזים וגימטריאות לפרשת וירא

 

· מדור מיוחד לפרשת השבוע כולל דבר תורה, סרטונים ושיעורי וידאו

 

 

 

https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/580953

 

שבת שלום לכולם! (:

 

*התוכן בכל נושא זה מיוצר על-ידי Chabad.org, והוא מוגן בזכויות יוצרים על ידי המחבר ו / או "בית חב"ד". אם אתם נהנים ממאמר זה, אנו ממליצים לכם להפיץ אותו עוד יותר, בתנאי שאתם לא משנים אף חלק ממנו, ואתם מצרפים את ההערה הזו, קרדיט למחבר, וקישור ל www.he.chabad.org. אם ברצונכם לפרסם מחדש מאמר זה בכתב עת, ספר או אתר, שלחו דוא"ל לכתובת: permissions@chabad.org.

Link to comment
Share on other sites

  • נועם שוהם changed the title to פרשת השבוע: וירא: ביקור המלאכים, חורבן סדום ועמורה, לידת יצחק ונסיון העקידה

השבת יקראו את פרשת חיי שרה, בה מצויין כי אברהם אבינו קנה את מערת המכפלה שבחברון בכסף מלא, בה קוברים אבות ואמהות האומה הישראלית (למעט רחל אמנו הקבורה בקבר רחל שבאזור בית לחם).

עקב כך, בכל שנה רגילה, מגיעים בשבת זאת עשרות אלפי אנשים לחברון לשבת מיוחדת סביב העיר חברון.

 

פרשת חיי שרה

 

 

צטט

 

פרשת חיי שרה היא הפרשה החמישית בספר בראשית. היא מביאה את סיפור פטירתה של שרה, על המו"מ שניהל אברהם כדי לרכוש עבורה חלקת קבר, ועל השליחות המיוחדת במהלכה נמצא שידוך ליצחק, ומסתיימת בסיפור פטירתו של אברהם אבינו.

 

הנה סיכום קצר ויפה של פרשת חיי שרה:

שרה נפטרה, אברהם קונה את מערת המכפלה

בחברון נפטרה שרה1 בגיל 127, ואברהם האבל מחפש חלקת קבר לאשתו.

 

תושבי המקום, החיתיים, מציעים לו חלקת קבורה בחינם; הוא מסרב ורוכש מחיתי בשם עפרון את מערת המכפלה בסכום עתק: ארבע מאות שקל כסף.

 

· [סרטון לצפיה: מערת המכפלה של אבותינו, וגם שלנו]

אברהם שולח את אליעזר למצוא שידוך ליצחק

אברהם זקן בא בימים, והגיעה השעה לחפש אחר בת-זוג מתאימה לבנו אהובו, יצחק. הוא קורא לעבדו המסור אליעזר ומשביע אותו: צא אל ארץ מולדתי ומצא שם שידוך מתאים.

 

· [מאמר מומלץ לקריאה: מי היה אליעזר עבד אברהם?]

 

אם הנערה לא תרצה לבוא עמי לארץ כנען, האם אקח את בנך לחרן? שואל אליעזר, ואברהם משיב בשלילה מוחלטת. בורא העולם ישלח את מלאכו לפניך ותמצא שידוך מתאים, הוא מוסיף. העבד המסור נשבע שאכן כך יעשה.

 

אל העיר ארם נהרים מגיע אליעזר לפנות ערב כשעמו עשרה גמלים וכל טוב. הוא עומד ליד הבאר ונושא תפילה לבורא עולם: בנות העיר יוצאות לשאוב מים. אבקש מהן להשקות אותי מים, והנערה אשר תעשה זאת ברצון ואף תאמר "שתה, וגם את גמליך אשקה", היא תהיה כלתו של יצחק.

 

עוד תפילתו על שפתיו, ונערה יפת תואר הגיעה אל הבאר. היתה זו רבקה, נכדתו של נחור – אחי אברהם. אליעזר מבקש ממנה להשקותו מים; היא אומרת "שתה, וגם לגמליך אשאב"; העבד הנפעם ממהר להעניק לה תכשיטים כמתנה.

אליעזר מבקר בבית רבקה

רבקה מזמינה את אליעזר לבית הוריה שם הוא מגולל את סיפורו. רבקה מביעה הסכמה נלהבת לשידוך, ומשפחת רבקה שולחת אותה עם אליעזר בברכות ובאיחולים.

בחזרה לכנען, ויצחק נושא את רבקה לאישה

אל כנען שבה השיירה לפנות ערב ובאותה העת עמד יצחק בשדה והתפלל. כשראתה אותו רבקה, ירדה מן הגמל וכיסתה את ראשה לכבודו.

 

יצחק מביא את כלתו, רבקה, אל אוהל אמו; הוא נושא אותה לאישה, ואוהב אותה. על חייהם המשותפים נקרא בפרשת השבוע הבאה, פרשת תולדות.

פטירתו של אברהם

אברהם נושא אישה נוספת בשם קטורה, וגם היא יולדת לו בנים. בגיל 175 הוא נפטר מן העולם, ונקבר בחלקה שרכש בעצמו: מערת המכפלה.

גם לישמעאל נולדים בנים, והוא נפטר בגיל 137.

 

· מאמרים מומלצים לקריאה: מי היה ישמעאל, שנקרא בשם "פרא אדם"?

 

· מי הייתה קטורה, פילגשו של אברהם?

קישורים לפרשת חיי שרה

· קריאת התורה לפרשת חיי שרה עם פירוש רש"י וההפטרה

 

· רמזים וגימטריאות לפרשת חיי שרה

 

· מדור מיוחד לפרשת השבוע עם מאמרים וסיפורים

 

 

https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/584749

 

 

 

 

 

 

שבת שלום לכולם! (:

Link to comment
Share on other sites

  • נועם שוהם changed the title to פרשת השבוע: חיי שרה: מערת המכפלה, שידוך ליצחק ופטירת אברהם

פרשת תולדות

 

 

צטט

 

הפרשה הקודמת, חיי שרה, סיפרה על נישואי יצחק ורבקה. פרשת תולדות מתמקדת בחייהם המשותפים של יצחק ורבקה ועל הילדים שנולדו להם – שבחרו בדרכים שונות מאוד בחיים...

 

הנה סיכום קצר ויפה של פרשת תולדות, הפרשה השישית בספר בראשית:

הריון קשה לרבקה

את רבקה נשא יצחק לאישה בגיל ארבעים. כשחולפים השנים ועדיין לא נולדו להם ילדים, מתפלל יצחק לבורא העולם ותפילתו מתקבלת: רבקה הרה. ההתרוצצויות בביטנה גורמות לה לגשת אל הנביא המבשר לה כי עומדים להיוולד לה תאומים. עוד הוא מגלה לה, כי מתאומים אלו יצאו שתי אומות שייאבקו זה בזה.

עשו מוכר את הבכורה

הנבואה מתגשמת ובבוא היום נולדים להם התאומים. הראשון, אדום ושעיר, מקבל את השם עשו; אחיו יצא כשהוא אוחז בעקב הראשון, ולפיכך קיבל את השם יעקב. כשגדלו, עשו הפך להיות צייד ויעקב בילה את ימיו בלימוד תורה. באחת הפעמים שב עשו מן השדה עייף ולאפו מגיע ריח תבשיל העדשים שמבשל יעקב. עשו הרעב מבקש מאחיו לאכול את התבשיל, ויעקב מסכים בתנאי שימכור לו את בכורתו. עשו מסכים, אוכל ושותה ומלגלג בעיסקה שעשה זה עתה.

 

· מאמר מומלץ לקריאה: כיצד מכר עשו את הבכורה ליעקב?

הירידה לגרר והברית עם אבימלך

שוב שורר רעב בארץ. האלוקים מתגלה אל יצחק ואומר לו שלא ירד מצרימה, ויצחק מתיישב בגרר. הוא צועד בדרכי אביו ומציג את רבקה כאחותו; המלך המקומי, אבימלך, מגלה כי יצחק ורבקה הם למעשה בני זוג; יצחק מסביר כי הוא עשה זאת מחשש שיפגעו בו, ואבימלך מורה לאנשי המקום שלא לגעת בבני הזוג.

 

לאחר שיצחק מתעשר, מקנאים בו אבימלך ואנשיו ומורים לו לעזוב את המקום. יצחק עובר אל נחל גרר, שם הוא חופר שתי בארות ("עשק" ו"שטנה") הנגזלות על-ידי רועי המקום. הבאר השלישית נשארת ברשותו, והוא קורא לה "רחובות". משם, הוא עובר לבאר שבע, בה מתגלה אליו האלוקים ומבטיח לו כי יהיה עמו.

 

· מאמר מומלץ לקריאה: מדוע חפר יצחק בארות?

 

אבימלך מבקש לכרות ברית של שלום עם יצחק. הוא יוצא בראשות משלחת אל מקום מגורי יצחק, והם אכן כורתים ברית.

 

בגיל ארבעים נושא עשו שתי נשים, המסבות עגמת נפש ליצחק ולרבקה.

הברכות

לפני מותו, מבקש יצחק המזדקן לברך את בנו בכורו עשו. הוא לא מודע למעשיו הרעים, וכן לעובדה שעשו כבר מכר את בכורתו ליעקב; "צא השדה וצודה לי ציד... בעבור תברכך נפשי בטרם אמות" הוא מורה לבנו.

 

רבקה, שידעה על מעללי עשו, מחליטה כי הברכות מגיעות ליעקב. היא מלבישה אותו בבגדי עשו, וכן בעורות גדיי עיזים כדי לטשטש את ההבדל בין יעקב החלק לעשו השעיר. כשהוא נכנס אל אביו, מתפלא יצחק: הקול קול יעקב, הוא אומר, אך הידים ידי עשו! יעקב מגיש לאביו יין ומטעמים שהכינה רבקה.

 

· (מאמר מומלץ לקריאה: על בגדי החמודות, הבגדים המיוחדים של עשו)

 

יצחק מברך את יעקב: "ויתן לך אלוקים מטל השמים... יעבדוך עמים, וישתחוו לך לאומים, הוה גביר לאחיך... אורריך ארור, ומברכיך ברוך".

 

בעוד יעקב יוצא, נכנס עשו ומגלה את מה שהתרחש. "בא אחיך במרמה ולקח את ברכתך", מתנצל יצחק; זו לא הפעם הראשונה שהוא נוהג כך – מגיב עשו בכעס, הוא גם נטל את בכורתי; כעת יודע יצחק, כי אכן ראוי היה יעקב לקבל את הברכות.

 

כשעשו בוכה ומבקש ברכה מאביו, אביו מעניק לו ברכה הנופלת בערכה מברכת יעקב. עשו הכועס מבטיח לנקום ביעקב ולרצוח אותו, מיד לאחר מיתת אביו יצחק.

יעקב בורח לחרן

לאחר ששמעה את הדבר, קוראת רבקה לבנה יעקב ושולחת אותו אל אחיה, לבן, שם יסתתר מחמת עשו. לפני שהוא יוצא לדרך, קורא לו יצחק ומברך אותו שוב. בנוסף לברכות, הוא אומר לו שמצוא שידוך מבנות לבן.

 

יעקב יוצא אל חרן; עשו נושא לאשה את בת דודתו, מחלת בן ישמעאל.

מאמרים מומלצים לקריאה לפרשת תולדות

· קריאת התורה לפרשת תולדות עם פירוש רש"י וההפטרה

 

· רמזים וגימטריאות לפרשת תולדות

 

· מדור לפרשת תולדות עם מאמרים, סיפורים וסרטונים

 

 

 

https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/587231

 

שבת שלום לכולם! (:

Link to comment
Share on other sites

  • נועם שוהם changed the title to פרשת השבוע: תולדות: עשיו מוכר את הבכורה ליעקב וברכות יצחק ליעקב ועשיו

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.