Jump to content

עונת 1953/54


מכביפדיה

Recommended Posts

רקע - פרוייקט דיוק הנתונים:

בסיס הנתונים למשחקי הקבוצה במכביפדיה הינו שילוב של מספר מאגרי מידע. היות שהנתונים אודות המשחקים את ושהתרחש בהםאינם מלאים (במקרה הטוב) או שגויים (במקרה הרע), אנו עוברים משחק אחר משחק, ובאמצעות ארכיוני עיתונים ופלטפורמות מידע שונות, אני מתקנים ומדייקים את הנתונים למשחקי הקבוצה (כמעט כל נתון אפשרי - החל מתוצאת המשחק ועד למספר הצופים). עד כה עברנו על שתי עונות מלאות, כאשר העדכונים התבצעו למשחקים הרשמיים בלבד. משחק הידידות (וכן מסעות המשחקים לחו"ל וכד') יעלו בשלב מאוחר יותר, וכל המידע הרלוונטי לגביהם נאסף אצלנו כבר כעת.

העבודה היא סזיפית, אנו עוברים אחר אלפי כתבות בעיתונות במטרה להרכיב את התמונה הנכונה והמלאה ביותר. לצערי, כרגע, אנו מעטים העוסקים במלאכה, בהתנדבות מלאה, מתוך המוטיבציה שבהנגשת ההיסטוריה לאוהדי מכבי.

אם ברצונכם לעזור (גם בפרוייקטים אחרים, לא חסרים לנו) - כל אחד יכול לקחת חלק בזה! אין צורך בידע טכני, מספיק מחשב ועכבר וכמה דקות פנויות ואנו כבר נמצא את התלם. אנא, צרו קשר ושימו יד!

 

 

עונת 1953/54:

מעט לאחר שהושלמה עונת 1951/52 בסוף חודש נובמבר 1952, נפתחת בפברואר 1953 עונת 1953/54. מכבי מגיעה אל עונה זו כאלופה בלתי-מעורערת, זאת לאחר שלוש זכיות רצופות באליפות, אך ההפסד בגמר הגביע למכבי פתח תקווה, מותיר צל קל על הקבוצה שרוצה לזכות בכל התארים.

 

ליגה לאומית:
סדר המשחקים בליגה זימן למכבי מפגשים קשים כבר בשלושת מחזורי הפתיחה.
במחזור הראשון מתארחת הקבוצה אצל הפועל תל אביב שהייתה הבולטת מבין יריבות העיר. המשחק התנהל בעיקר בשליטת הפועל, אך כרבע שעה של לחץ הספיק לניצחון 3:0 חשוב.
המחזור השני מביא לאצטדיון המכביה את מכבי פ"ת למשחק שמתנהל תחת גשם כבד. עשר הדקות הראשונות הספיקו לקבוע 2:0, מרסל כהן הורחק ורק בקה ה-85 נקבע תוצאת המשחק - ניצחון 2:1 על סגנית העונה שעברה.
לאחר פגרת חורף קצרה פוגשת מכבי את בית"ר תל אביב שחווה משבר עם פתיחת העונה. מכבי דורסת 6:0 עם רביעיה מרשימה של שייע גלזר. העיר תל אביב (שוב) שייכת למכבי.
מכבי המשיכה להציג שליטה מוחלטת בליגה ויצאה לרצף נצחונות משכנעים על מכבי נתניה, הפועל חיפה, הפועל בלפוריה ומכבי רחובות. במחזור התשיעי פגשה מכבי את הפועל רמת גן, במצב של 1:0 פרצה קטטה בין השחקנים, הקהל הצטרף למהומה והשופט הורה על הפסקת המשחק. משחק חוזר נקבע להמשך.
מכבי הנחילה הפסדים גם להפועל פתח תקווה שאמנם ניסתה, אך הפסידה בדקה ה-89 ומכבי חיפה שנכנעה 5:0.
לאחר עשרה נצחונות רצופים, יוצאת הקבוצה למשחק ההשלמה מן המחזור התשיעי כשבאפשרותה לסגור סיבוב ליגה שלם שבו לא שמטה ולו נקודה אחת. בעמדת המאמן מחליף ג'רי בית הלוי את גאול מכליס לאחר סכסוך שהתגלע. רק בדקה ה-73 מצליח יוסף מרימוביץ' להשוות ולקבוע את תוצאת המשחק - 1:1 מעט מאכזב. עם זאת, מכבי יוצאת לפגרת קיץ ביתרון 4 נק' וללא הפסד.
פגרת הקיץ וחילופי המאמנים פגעו ביכולת של מכבי. בסיבוב השני של העונה נראתה מכבי פגיעה הרבה יותר. מכבי פתח תקווה, הפועל תל אביב, הפועל רמת גן ואפילו מכבי נתניה מצליחות לחלץ תיקו.
במחזור ה-16 חל מפנה, מכבי חזרה להפגין יכולת משכנעת, מנצחת את מכבי רחובות והפועל כפר סבא, ומגיעה למחזור ה-20 עם יתרון שמאפשר לה לסגור את סיפור האליפות. הפועל חיפה לא יכלה לשלושה שערים שם האורחת מתל אביב, ועם שריקת הסיום נקבע רשמית - מכבי תל אביב אלופת עונת 1953/54 והאלופה בפעם הרביעית ברציפות!
במחזור הסיום לא הופיעה הפועל בלפוריה למפגש, מה שזיכה את מכבי בניצחון טכני וההישג הנכסף - עונה שלמה ללא הפסד.

 

גביע המדינה:
לאור שש נצחונות הליגה הרצופים של פתיחת העונה ולאור חולשת היריבה, מכבי ירושלים, ציפתה מכבי להתחלה חלקה במשחקי הגביע. הדקות הראשונות לא הפתיעו, כשצמד של גלזר מעלה את מכבי ליתרון כפול, אך מכאן והילך התגלגל לו משחק שונה לחלוטין. ירושלים השוותה וכפתה הארכה, בה סטודינסקי העלה את מכבי ליתרון, אך ירושלים שוב השוותה וכפתה 3:3 מרשים מצדה ומשחק גומלין.
תוצאת התיקו המפתיעה במפגש הראשון, ארבעת החודשים שחלפו עד מפגש הגומלין (בהם התחלף המאמן ונקבע גם תיקו ראשון בליגה) וחילוף הביתיות, הביאו את מכבי לשחק ברצינות גדולה הרבה יותר, פערי הרמות היו בולטים ומכבי מנצחת 4:0 בדרך לשמינית הגמר.
בשמינית הגמר שוב קיבלה מכבי יריבה קלה, הפועל קריית חיים, ודומה היה שהסיפור חוזר על עצמו - היריבה הקלה, רצף התוצאות הטובות בליגה, וכך גם מהלך המשחק - גלזר העלה את מכבי ליתרון, שוב היריבה משווה, אלא שהפעם גם נקלעה מכבי לפיגור. עד הדקה ה-90 נאבקה מכבי על המשך דרכה במפעל ושלושים שניות לפני שהתחוללה הסנסציה הצליח שמואל (פפו) ישראלי להשוות ולכפות הארכה. שוב גלזר השלים צמד שערים במשחק הגביע, והפעם היה זה מספיק כדי להעלות את מכבי לסיבוב הבא.
ברבע הגמר - דרבי! משחק ברמה נמוכה של שתי הקבוצות (לאור עייפות שחקני הנבחרת ממסע משחקים לדרא"פ, וכן פגרה לאחר סיום הליגה הסדירה) מוכרע משער בודד בדקה ה-68 של מרימוביץ'. 1:0 קטן שמספיק למכבי, הפעם בלי הארכה.
חצי הגמר מפגיש את האלופה עם כוח עולה בכדורגל הישראלי, הפועל פתח תקווה. פתח תקווה תקפה ולחצה את השער, אך כדור חופשי מדוייק של יצחק שניאור מעלה את מכבי ליתרון. פנדל מדויק של שונשיין (פ"ת) קובע שוויון, אך השליטה עוברת לרגלי מכבי וכעשר דקות לסיום קובע יוסף גולדשטיין ניצחון 2:1 בדרך אל הגמר.

 

8.jpg

גלזר נאבק עם הגנת הפועל פתח תקווה בחצי הגמר (הבקר 06.06.1954)


גמר הגביע הפגיש את מכבי עם אחת הקבוצות שכבר סחטה ממנה תיקו העונה, מכבי נתניה, אך זו מגיעה ללא חלוצה המרכזי. מכבי עלתה נחושה יותר, הבדלי הרמות בלטו כבר מן הפתיחה והשוער, אברהם בנדורי לא נדרש כלל למשחק, לעומתו, שוער נתניה סופג ארבעה שערים, בהם צמד נוסף של גלזר. 4:0 מרשים והגביע מוענק לדאבליסטית הטריה, שמשלימה עונה ללא הפסד - הן בגביע (כמובן) והן בליגה. הישג מרשים מאוד!

 

 

עונות קודמות בפרוייקט:

 

 

עדכונים הבאים עלינו לטובה במכביפדיה:

בפעם הקודמת חשפנו בפינה זו את בוט הטלגרם (מי שעדיין לא מכיר - חובה בעיניי, לא שאני משוחד). בנוסף, אוסף חולצות המשחק תופס תאוצה (פרוייקט זה לוקח זמן, אך המאגר המרשים שיש כבר היום הולך להכפיל את עצמו! גם כאן נשמח כמובן לעזרה. תודה ענקית לתורמי תצלומי החולצות שעלו ויעלו). הוספנו עוד מספר עמודי סטטיסטיקה ומעקב.

בנוסף לכל אלו, העדכונים ה"שוטפים" לא נפסקים.

אה כן, בימים אלו אנו מתחילים להעלות את קטעי העיתונות (והתצלומים) לאתר בצורה מסיבית יותר. בשבועות הקרובים יעלו קטעי העיתונות הרלוונטים שנסרקו בפרוייקט איסוף הנתונים (כלומר החל מעונת 1949/50). מדובר על כמה מאות של קטעים כאלו!  את הטיזר הראשונה כבר אפשר לראות בתמונה של גלזר המצורפת לנושא זה, וכך גם במקבץ הראשון שהעלנו.

 

 

אנא, מי שיש לו כמה דק' לשים ולעזור לנו, בכל תחום שהוא, אנו נשמח לעזרה!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.