Jump to content

עונת 1949/50


Recommended Posts

כדי להקל מעט על הגעגוע, כדי להזכיר נשכחות, ובעיקר - כי מלאכת איסוף ההיסטוריה לא נגמרת מעולם, המכביפדיה שמחה להגיש לכם את עונת 1949/50 בכדורגל הישראלי!

 

קצת על הפרוייקט:
פרוייקט דיוק הנתונים במכביפדיה מתנהל במספר מישורים, כשהמרכזי והמורכב שבהם מתבסס על עיתונות התקופה. במסגרת הפרוייקט אנו מלקטים את כל רסיסי המידע מן הכתבות הנוגעות למכבי ומרכיבים את התמונה השלמה (ככל הניתן). לצערנו, מרבית הכדורגל הישראלי איננו מכוסה כלל מבחינה היסטורית - העבודה שאנו נדרשים לעשות כדי לאמת ולהוסיף את פרטי המידע הכל-כך חשובים הללו היא סזיפית וקשה, עבודה שככה"נ לעולם לא תסתיים. את עונת 1949-50 כמעט ו-"סיימנו". את כל החומר הזמין לנו אספנו, את רובו הנגשנו, וחלקו ימשיך ויועלה למכביפדיה בימים-שבועות הקרובים.

כאן גם המקום להודות לכל העוסקים במלאכה, בין שסייעו לרגע ובין שהקדישו לכך לילות כימים.

 

 

 

עונת 1949/50 בכדורגל הישראלי:

העונה הראשונה בתולדות מדינת ישראל ההולכת ונבנית. לאחר כשני עשורים בהם הכדורגל בארץ ישראל אופיין בהרבה אי-סדר, מנסה ההתאחדות לכדורגל, שגם היא עוד בחיתוליה, להפיק עונה מסודרת. למרות המאמצים הכנים, רק הליגה הראשונה (ליגה א) הגיעה אל סיומה והוכתרה אלופה. גביע המדינה הופסק לאחר שלב רבע הגמר בעקבות סכסוך בין אנשי אגודת "מכבי" ואנשי אגודת "הפועל".

 

גביע המדינה:

העונה נפתחת בחודש אפריל 1949 במשחקי גביע המדינה.
בשלב הראשון מוגרלת מכבי להתמודדות מול מכבי רחובות, בשיטת "נוק-אאוט כפול", המוכר יותר כ-"סדרת הטוב מ-3" כמכונה בכדורסל.
מכבי פותחת את הסדרה עם הפסד חוץ, ולאחר ניצחון ביתי נקבע משחק שלישי. עקב יתרון השערים (2:3) של מכבי מצמד המשחקים הקודם, במשחק המכריע נדרשת מכבי לתיקו בלבד. עם זאת, מכבי מגיעה למשחק השלישי, שהתקיים במגרש ניטרלי, ודורסת את הרחובותיים 0:8 בדרך לרבע הגמר.
רבע הגמר, שהתקיים גם הוא בשיטת הנוק-אאוט הכפול, הפגיש את מכבי עם היריבה העירונית בית"ר תל אביב, שהייתה בימים אלו חזקה ממכבי. בצמד המשחקים שנערך מכבי נחלה במשחק הראשון הפסד חוץ, ובגומלין הפסד ביתי נוסף גוזר הדחה מהמפעל כבר בשלב זה.
לאחר שלב זה הופסקו משחקי הגביע, כאמור, עקב סכסוך בין אנשי אגודת "מכבי" ואנשי אגודת "הפועל".

 

ליגה א':

בחודש יוני 1949 החלו משחקי ליגה א'.
שבוע בלבד לאחר ההדחה הכואבת מגביע המדינה, מארחת מכבי באצטדיון המכביה את מכבי פתח תקווה. נראה כי מכבי מתגברת על ההדחה ומביסה את יריבתה 2:6 מוחץ.
למרות הרושם החיובי, המחזורים הבאים מהווים המשך ישיר לפתיחת העונה הגרועה. מכבי מפסידה להפועל חיפה במשחק בו הורחקו חמישה משחקניה, סופגת הפסד להפועל פתח תקווה ואף מסיימת בתיקו נוסף נגד מכבי רחובות. רק ניצחון דחוק עלהפועל רמת גן ממתיק את פגרת הליגה.
שלושה חודשים לאחר שהופסקו משחקי הליגה, מכבי חוזרת הישר לאירוח הדרבי נגד הפועל תל אביב, ודומה כי מכבי יצאה מלוע של תותח. ניצחון 0:3 חלק על מוליכת הטבלה.
שבועיים לאחר הניצחון המרשים, מצפינה מכבי עד לחיפה. בתצוגה בלתי נשכחת נכבשים עשרה שערים לרשת מכבי חיפה!
המחזור הבא (מחזור מס' 9) מזמן למכבי את המפגש הקשה ביותר, בית"ר תל אביב הזכורה מגביע המדינה, אותה מכבי לא ניצחה כבר שנתיים ימים. יוסף מרימוביץ' אחראי על החגיגה הגדולה עם שלושער ובישול, מוליך את מכבי לניצחון 5:1 יוקרתי. כעת כבר ברור כי מכבי המגמגמת של תחילת העונה התייצבה לחלוטין.
במחזורים הבאים רושמת מכבי רצף ניצחונות יוצא דופן, ולא שומטת ולו נקודה אחת! הרצף שהחל במחזור השישי, באותו משחק נגד הפועל רמת גן שקדם לפגרה, נמשך עד סופה של העונה. בדרך רשמה מכבי ניצחונות מרשימים: במחזור ה-13 ניצחון 13:0 כנגד הפועל ראשון לציון, במחזור ה-19 ניצחון 0:5 על בית"ר תל אביב, וכן ניצחון 0:6 על מכבי חיפה.
לאחר המשחק נגד מכבי חיפה, נפגשת מכבי עם הפועל תל אביב למשחק ישיר על המקום הראשון. מכבי, כמובן, מנצחת את המשחק, ומעמידה את עצמה בראשות הטבלה לראשונה אחרי 21 מחזורים.
ב-29 באפריל 1950 מארחת מכבי את הפועל חיפה, במשחק שונה לחלוטין מזה שאירע בסיבוב הראשון. אם במשחק הראשון בין השתיים הורחקו למכבי חמישה שחקנים והיא חזרה עם הפסד צורב, הרי שבמשחק זה מביסה מכבי 0:4 את היריבה החלשה וקובעת מעשית את זכייתה בתואר האליפות!
האליפות הראשונה לאחר קום המדינה מוענקת למכבי תל אביב, עבורה זו היא האליפות החמישית מאז החלו משחקי הכדורגל בארץ.

 

 

 

 

 

על המשך הפרוייקט וקריאה נוספת:

הכדורגל הישראלי אופיין בראשית דרכו בריבוי משחקי ידידות, מפעלים לא רשמיים ומסעות משחקים לחו"ל. עד כה עדכנו באתר רק את המשחקים הרשמיים. כאמור, חלק מן הפרוייקט צפוי לעלות בימים הקרובים, והוא יכלול בין היתר את גביע איגוד השופטים, גביע יד לעשרה, מסע המשחקים ליוגוסלביה ועוד עשרות משחקי ידידות נוספים. כמו כן יועלו סריקות של חלק מן הכתבות בהן נעשה שימוש ומעט התמונות שניתן היה למצוא לעונה זו.

הגשנו לכם כאן רק את סיכום העונה כפי שהוא מופיע במכביפדיה. כפי שבוודאי ראיתם - לכל משחק ישנו סיכום, וכפי שאני יכול להבטיח לכם - עברנו על למעלה מ-500 כתבות כדי להבטיח שכל הידוע מופיע באתר, וכל המופיע מדוייק. אתם מוזמנים להסתובב בין משחקי העונה ולקרוא עוד. גם טבלת הליגה וטבלת הכובשים מחכים לכם במכביפדיה.

 

אנחנו עדיין מגייסים:

אנחנו זקוקים כל הזמן לעוד אנשים שיסייעו, חמש דקות - ללא נסיון - אין זה משנה. יש לנו המון המון מה לעשות ואיך להיעזר בכם. ההיסטוריה של מכבי חשובה לכם? פנו אלינו.

בנוסף, אנו ממשיכים לגייס תרומות כספיות למען פעילות נוספת.

 

 

ציפור קטנה לחשה לי שבקרוב המכביפדיה תשחרר את הפרוייקט הכי גדול שנעשה אי פעם באשר לסטטיסטיקות ונתונים בהיסטוריה של מכבי.

Link to comment
Share on other sites

On 15.3.2020 at 15:40, מכביפדיה said:

ציפור קטנה לחשה לי שבקרוב המכביפדיה תשחרר את הפרוייקט הכי גדול שנעשה אי פעם באשר לסטטיסטיקות ונתונים בהיסטוריה של מכבי.

 

Link to comment
Share on other sites

  • amilov locked this topic
  • amilov unlocked this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.