Jump to content

עשרת חללי מכבי תל אביב במלחמת העצמאות


Semper Fidelis

Recommended Posts

%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%97%D7

 

עשרת החללים במלחמת העצמאות
במהלך מלחמת העצמאות, התגייסו שחקני ואנשי מכבי, בעבר ובהווה, שהיו בגיל המתאים למשימת הגנת המולדת וקוממיות העם היהודי בארצו. המלחמה גבתה את המחיר הגבוה ביותר עבור עשרה שחקני ואנשי מכבי בעברם, שחירפו את נפשם. שמותיהם של השחקנים ונסיבות נפילתם:
  • אברהם גלברד - שחקן קבוצת הכדורגל והכדורסל של האגודה. בנסותו להציב מכונת-ירייה נגד-מטוסים תוך כדי הפצצת מטוסים מצריים נפגע מפגז אויב ונפל. נפל ביום ב' בתמוז תש"ח, ה9 ביולי 1948. בן 24 היה בנופלו.קורות חיו של אברהם ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • אריה גיסין - שיחק במכבי ראשון לציון ולאחר מכן עבר למכבי. התגייס על אף התמודדתו עם מחלה והסתיר אותה מפני ממוניו. השתתף בקרבות לכיבוש משלט עיבדיס, ונהרג בהגנה על המשלט מפני ההתקפות המצריות הכושלות לכיבושו מחדש. נפל ביום ג' בתמוז תש"ח, ה10 ביולי 1948. בן 22 היה בנופלו. קורות חיו של אריה ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • אריה שרוני - שחקן מכבי תל אביב. ליווה את שיירת אספקת המזון לגוש עציון, ובדרכה חזרה של השיירה נקלע המשוריין בו נעו במחסום ושם נתקל באש כבדה. במהלך היתקלות זו נהרג אריה. נפל ביום ט"ז באדר ב' תש"ח, ה27 במרץ 1948. בן 25 היה בנופלו. קורות חיו של אריה ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • ברוך פויר - מאמנה של מכבי תל אביב בשנת 1943. מאוחר יותר הדריך את מכבי נתניה. ברוך עמד בראש קבוצה של אזרחים שבנו ביצורים בגבול, ליד כפר יעבץ. בזמן עבודתו בביצורים, הוא נפגע מכדור שירה ערבי ונהרג. נהרג ביום י"ט באלול תש"ח, ה22 בספטמבר 1948. בן 43 היה במותו. קורות חיו של ברוך ז"ל באתר לזכר האזרחים חללי פעולות איבה.
  • חיים גולדשטיין - שחקן מכבי תל אביב. מלבד השתתפותו בקרבות במסגרת חטיבת גבעתי, עסק גם בענייני התרבות של הגדוד ובין השאר בצילום והסרטה, בהם הצטיין. יצא להסרטת כיבוש כפר ערבי אשר בעצם כבר נכבש ואנשיו ישבו במשלטי הכפר. בתום ההסרטה, בדרכם חזרה לבסיס, עלתה מכוניתם על מוקש ורבים נפצעו. חיים, שנפצע בכף רגלו, מת בדרכו לבית-החולים. נפל ביום כ"ו באב תש"ח, ה31 באוגוסט 1948. בן 25 היה בנופלו. קורות חיו של חיים ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • יוסף ישראלי - שחקן מחלקת הנוער של המועדון. התגייס על אף שהיה מתחת לגיל הגיוס. יצא עם חבריו לאימונים בסביבות הרצליה. בחשכת הלילה תעו בדרכם ונתקעו בין שני כפרים ערביים ליד כפר שמריהו. יוסף וחבריו נתקלו במארב ואש נפתחה עליהם. ויוסף, שהלך ראשון כגשש, נפגש מאש זו ונפל בו במקום. נפל ביום כ"ו בשבט תש"ח, ה6 בפברואר 1948. בן 17 היה בנופלו. קורות חיו של יוסף ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • מאיר מנדלסון - שחקן מכבי תל אביב ושחיין. השתתף בקרבות רבים ברחבי הארץ במלחמת העצמאות. בסוף 1948 יחידתו עבר לחזית המרכז, שם נפל כתוצאה מירי צלפים ליד רמת הכובש. נפל ביום ח' בטבת תש"ט, ה9 בינואר 1949. בן 23 היה בנופלו. קורות חיו של מאיר ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • נתן פנץ - נחשב ל"כוכב כדורגל" בתקופה שלפני קום המדינה ומהמפורסמים שבהם. תחילה שיחק במדי מכבי, לאחר מכן עבר לקבוצת בית"ר תל אביב, אותה העלה לליגה הבכירה. כאשר הבריטים אסרו את קיומה של אגודת בית"ר, בעקבות חלקה במאבק נגד הכיבוש הבריטי, הוחלפה שמה של בית"ר תל אביב ל"נורדיה" (על שמו של מקס נורדאו, המוזכר למעלה) וחלק משחקניה אף הוגלו מהארץ - עבר נתן בחזרה למדיה של מכבי תל אביב. במשחקו האחרון במדי מכבי כבש שער מול הפועל תל אביב בדרבי. פנץ היה חלק ממחתרת האצ"ל והצטרף להתקפה על יפו בתור מקלען במשוריין. הבריטים פתחו בהתקפה מסיבית על כוחות האצ"ל. המשוריין של פנץ נתקע באחת הסמטאות הצרות של שכונת מנשייה, וכשנפצע נתן, סירב לעזוב את מקומו בתוך המשוריין. משוריין בריטי שהופיע מולו ירה פגז שהרג את פנץ ושניים מחבריו. מותו הכה בתדהמה את אוהדיו ומכריו, שאלפים מהם לקחו חלק בהלוויתו. נפל ביום י"ט בניסן תש"ח, ה28 באפריל 1948. בן 31 היה בנופלו. קורות חיו של נתן ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • שלמה ציטרין - שחקן מכבי תל אביב. במסגרת מבצע "פלשת", תקפו כוחות גבעתי את הכוחות המצריים שישבו ליד גשר אשדוד. התקפה זו נתקלה בהתנגדות עזה של המצרים, והכוחות נאלצו לסגת. ההתקפה אמנם נכשלה, אך תוצאותיה גרמו למצרים להתבסס במקום והתפשטותם צפונה נמנעה. במהלך קרב זה נפגע שלמה מכדור בכתפו, התרומם להזעיק עזרה ונפגע מכדור גם בראשו ונפל בו במקום, כאשר נשקו בידו. נפל ביום כ"ה באייר תש"ח ה3 ביוני, 1948. בן 20 היה בנופלו. קורות חיו של שלמה ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
  • שמשון רוזי - קשר שמאלי במכבי תל אביב. על שמו של שמשון נקראת קבוצת שמשון תל אביב, אשר מקורה בשכונת כרם התימנים, שכונה אשר שמשון היה בנה. נהרג בתאונת דרכים במהלך טיהור כביש חיפה. נפל ביום י"ד באייר תש"ח, ה23 במאי 1948. בן 29 היה בנופלו. קורות חיו של שמשון ז"ל באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון.
גביע יד לעשרה - מפעל להנצחת הנופלים
%D7%92%D7%91%D7%99%D7%A2_%D7%99%D7%93_%D

לאחר קום המדינה ובתום מלחמת העצמאות, קיימה מכבי, בארגונו של מרכז מכבי, טורניר לזכרם של חלליה במלחמה, טורניר זה נקרא גביע יד לעשרה. הטורניר הראשון התקיים ב1949 בהשתתפותן של 8 קבוצות ממרכז מכבי (מכבי תל אביב, מכבי חיפה, מכבי פתח תקווה, מכבי נתניה, מכבי רמת גן, מכבי נס ציונה, מכבי רחובות ומכבי ראשון לציון), ובסופו זכתה במכבי בגביע. הטורניר השני יצא לדרך ב1951 והפעם בהשתתפותן של 21 בניהן גם קבוצות בית"ר (מכבי תל אביב, מכבי פתח תקווה, מכבי נתניה, מכבי חיפה, מכבי רחובות, מכבי ראשון לציון, מכבי נס ציונה, בית"ר תל אביב, מכבי ירושלים, בית"ר ירושלים, מכבי באר שבע, מכבי רמת גן, מכבי יפו, מכבי גבעתיים, מכבי חדרה, מכבי זכרון יעקב, בית"ר נתניה, מכבי טבריה, מכבי "הצפון" תל אביב ומכבי "שמואל" תל אביב [קבוצות בת של מכבי תל אביב]). טורניר זה היווה למעשה תחליף לליגה הבכירה שלא התקיימה באותה עונה בשל סכסוך בין המרכזים. כאשר הוסדרו את המחלוקות בין המרכזים ויצאה לדרך עונת 1951/52, הוספק הטורניר, ככל הנראה ללא זוכה.

הגביע שהוענק לזוכים נתרם על ידי משפחתם של החללים (שקיבלו אותו בתרומה ממשפחת עולים מוינה) למכבי תל אביב כדי שתקיים טורניר לזכרם של החללים. על הגביע חרוטים דיוקנאות של עשרת הנופלים. בשנת 2001, אחיו של אריה גיסין ז"ל, דוד, יצר קשר עם אנשי מכבי תל אביב, וביקש מהם את הגביע כדי לשפצו ולשחזרו. לאחר שעשה זאת התקיים טקס ביולי 2008 במוזיאון מכבי שבכפר המכביה שם הוצב הגביע. הטקס נערך בנוכחותם של כדורגלני מכבי תל אביב בני דור תש"ח, משה מישאלוף, יובל שפונגין (שחקני מכבי באותה העת) ויו"ר המועדון דאז, אביב בושינסקי, שאף הצהיר כי מועדון הכדורגל יקיים שוב את הטורניר, אך נכון להיום, היזמה טרם יצאה לפועל.

 

 

מתוך "מכביפדיה".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.