Jump to content

מיקי ברקוביץ'


החתול הצהוב

Recommended Posts

דיברנו עליו השבוע בהקשר של המעבר לאדום. בעקבות שיחקה עם עומר, ובעקבות השם שלו שלפעמים עולה כאן והעובדה שרוב מוחץ של משתמשי הפורום לא באמת מכירים אותו כשחקן אלא יותר כשם רחוק, חשבתי קצת לכתוב על הכוכב אולי הכי גדול שגדל באגודה הזו מבחינת מעמד.

 

מיקי כאמור החל לשחק כדורסל בילדיחם של מכבי, ובתור כוכב בקבוצת הבוגרים האיש הגיע למעמד אייקוני במדינה שאף אחד לא הגיע אליו לדעתי מאז. נמני היה נערץ לא פחות בקרב אוהדי מכבי בתקופות מסוימות, אבל ההבדל בינו לבין מיקי היה שהאחרון היה אייקון גם אצל אוהדי קבוצות אחרות ולמעשה של המדינה עצמה, בימים שמכבי הייתה ה-קבוצה של המדינה ובימי חמישי בערב הרחובות היו דלילים כי כולם היו יושבים לראות את המשחקים. למעשה, כמו שאין כיום משהו דומה לתופעת מכבי-סל של השנים ההן אין גם שחקן עם מעמד אייקוני דומה במדינה כיום כמו שלו.

 

מיקי עלה לבוגרים של מכבי בתחילת עונת 71/72 אחרי שכבר בנוער היה ה-כוכב. הוא סומן כאחד שיכול ללכת עד הסוף בקבוצה הבוגרת וכבר בעונה השנייה הפך להיות שחקן רוטציה לכל דבר בליגה, החל להיות משותף באירופה ובעונה השלישית כבר היה שחקן רוטציה לכל דבר כאשר בעונה הזו מצטרף אליו החצי השני שלו - מוטי ארואסטי שהיה רכז. השניים השלימו אחד את השני בצורה מושלמת. מוטי היה רכז קלאסי של אז שלא מאיים על הסל, והכיר את מיקי בעיניים עצומות בשביל למלא אותו באסיסטים. העובדה שמוטי גם לא חיפש את אור הזרקורים ולא היה כוכב באופיו בניגוד למיקי הפך את הציוות הזה למושלם.

 

מיקי כבר בגיל 21 נהיה שחקן נבחרת בולט, והחל מ-77 נהיה הכוכב הבלתי מעורער של מכבי ת"א שהחלה אז את הימים היפים ביותר שלה עד אז כאשר במשחקים החשובים הוא משחק 35-40 דקות לערב. מהר מאוד מספר 9 התברר כשחקן בטופ האירופי , כאשר הוא היה מהמהירים ביותר באירופה. המהירות שלו השתלבה עם עם סגנון המשחק של הקבוצה אז שהתבסס על משחק מהיר כמה שיותר. הקליעות שלו, כולל היכולת לקלוע בהתקפות מעבר תוך תנועה הפכו אותו לנשק קטלני ומהר מאוד הוא התייצב על ממוצעים של 20-24 לערב באירופה. בנוסף ליכולת שלו לשים נקודות, האיש היה קילר ו-ווינר על. הוא היה יכול לתת משחק חלש, ובדקות האחרונות לקלוע 8-10 נקודות ולהפוך אותו, שלא לדבר על סלי נצחון . הוא היה בעל הבית על המגרש, והייתה סביבו מעין "הילה" כזו שמי שהייתה לו אותה גם בשנים האחרונות זה ערן זהבי.

 

במשך 16 שנה הוא שיחק בקבוצה הבוגרת של מכבי, שיא עונות לשחקן במכבי ת"א (יחד עם כהן מינץ שבאופן סמלי עונתו האחרונה במכבי הייתה הראשונה של מכבי בבוגרים).

Link to comment
Share on other sites

ההתמחות שלו כאמור הייתה בדקות האחרונות, בנוסף למעלות האחרונות שלו.

 

קטע וידאו ראשון שאשים כאן הוא מגמר הפלייאוף של עונת 1983. מכבי ת"א נגד הפועל ר"ג, אז קבוצת סופר חזקה. הגמר היה הטוב מ-3. מכבי ניצחה פעמיים בליגה ואת המשחק הראשון אך התקשתה במשחקים מול הרמת גנים שהובילו במהלכם לא מעט ואומנו ע"י צביקה שרף.

המשחק השני הלך לכיוון ר"ג. פחות משלוש דקות לסיום זה היה 78-70 לרמת גנים. בחוקים של אז להפוך תוצאה כזו היה הרבה יותר קשה מהיום (אין שלשות, שעון 30, אפשר למשוך זמן הרבה יותר. משחק שלישי ומכריע נראה באופק.

ארל וויליאמס הוריד ל-78:72, וכאן מספר 9 לקח את העניינים לידיים שלו:

 

2 קליעות עונשין שלו קבעו 78:74 לר"ג.

התקפה הבאה: מיקי במתפרצת מוריד ל-78:76.

ר"ג שוב לא קולעת. מכבי יוצאת להתקפה ומחטיאה. הריבאונד כמעט הולך לרמת גנים וניצל איכשהו ונשאר בידיים צהובות. הכדור מגיע למספר 9 בצהוב שתופר מהפינה שוויון -78:78.

ר"D שוב לא קולעת, ומכבי מקבלת כדור אחרון, 18 שניות לסוף.

רלף קליין הורה דווקא לג'ק צימרמן להוליך את הכדור. הוא ניסה לקלוע סל ניצחון והחטיא. הכדור ניתז לאזור קו העונשין. מיקי שראה את זה קורה קרא את המהלך, רץ לנקודה כשהכדור בדרך, ובשנייה אחת זרק אותו וקבר אותו עם הבאזר- 80:78, נצחון צהוב, והאליפות סגורה.

 

סה"כ הוא קלע במשחק 27 נקודות, כאשר 8 האחרונות של מכבי- שלו.

 

הוידאו הזה מביא את כל הסלים האחרונים שלו, כולל ראיון שלו בסיום.

 

Link to comment
Share on other sites

לתת לצימרמן להוליך כדור אחרון זה הלהוציא את זהבי להכניס את מרגוליס של הכדורסל?

 

וואו איזה גרוע ארבל העביר את זה, הרגיש לי כאילו הוא משדר אימון פנימי לא סל על הבאזר שהכריע אליפות.

Link to comment
Share on other sites

וואלה? דווקא אני חושב שהוא שידר פה טוב.

צריך גם לזכור שאז התקשורת הייתה הרבה יותר מאופקת, בלי ההתלהמויות של היום או הצעקנות של היום (מספיק לראות איך רמי וייץ שידר את ה-49 נק' של גמ'צ'י בלימוז' בשביל לראות את ההבדל)


לתת לצימרמן להוליך כדור אחרון זה הלהוציא את זהבי להכניס את מרגוליס של הכדורסל?

 

 

ת'כלס

:)

אני כמעט בטוח שזו הייתה ההוראה. המוזר הוא שצימרמן היה גרוע במשחק ההוא (במשחק הקודם דווקא היה מעולה עם 32 נק')

Link to comment
Share on other sites

טוב, קלאסיקה נוספת.

יד אליהו, 13/12/84. המחזור השני של בית הגמר של גביע האלופות. השיטה: 6 קבוצות משחקות בשיטת ליגה, 2 הראושונת- לגמר. זה כמובן הופך כל משחק לחשוב, ולאבד משחק בבית זו מכה קשה.

מכבי ת"א של העונה ההיא נבנתה חזק מאוד בקו הקדמי, אבל בקו האחורי הייתה לה בעיה: בגדול היו 4 שחקני רוטציה לקו האחורי. מיקי ומוטי היו כמובן הפותחים והמובילים, והמחליפים שלהם היו הצעירים, בני 20 בערך, יואב קדמן (יותר עמדה 2) וחן ליפין. בכדורסל של אז לא היו רוטציות רחבות כמו היום כך ששחקן כמו מיקי היה משחק 35-40 דקות לערב, וגם היו פחות פציעות מהיום. ועדיין, נוצר מצב שלמכבי היה קלעי אחד בלבד ברמה גבוהה, שכן קדמן היה שחקן נחמד אבל בטח לא היה יכול לתפוס את המקום של מיקי, בטח במשחקים ברמות הגבוהות.

 

לאחר נצחון ביתי במשחק הראשון הגיע מחזור 2, נגד ריאל מדריד הגדולה ביד אליהו. רצה בגורל ומיקי חטף שפעת בתחילת השבוע ולא התאמן במשך כמה ימים, כשהוא עם חום. היה ברור שהוא לא במצב של לשחק.

 

91z3rTi.jpg

 

 

 

rMUt4q1.jpg

Link to comment
Share on other sites

מיקי בסופו של דבר הגיע ליד אליהו, עם 38 חום. צביקה שרף ביקש ממנו שיתחיל לשחק בשביל שיכניס את "הרוח" שלו כמנהיג. ההערכה הייתה שהוא ישחק כמה דקות, ו"נראה מה יהיה".

מפה לשם, מיקי שיחק את כל 20 הדקות של המחצית הראשונה, במהלכה הסתפק ב-7 נקודות. למחצית השנייה עלה מיקי גם כן, ובעשר הדקות הראשונות שלה שגם אותן שיחק מבלי לרדת קלע עוד 2 נק'.

עשר הדקות האחרונות כבר היו לחלוטין שלו: במצב של 76-70 למכבי הוא השתלט לחלוטין על המשחק, ומתוך 21 הנקודות הבאות שתקלע מכבי ב-8 הדקות הבאות 14 יהיו שלו, כולל סל וירטואוזי של כניסה לסל תוך העברת הכדור מאחורי הגב , תרגיל ענק (דקה 5:15 בסרטון).

מכבי הובילה 99-97, וההתקפה האחרונה הייתה בסימן אסיסט של מיקי לקווין מגי ז"ל שסגר את המשחק- 101:97 צהוב, במשחק שהאוהדים הותיקים של הקבוצה לא ישכחו בזכות מיקי שכאמור, לא רק שבא חולה, אלא גם שיחק את כל 40 הדקות ונתן הצגה ענקית ברבע האחרון של המשחק.

המאזן שלו באותו ערב: 9/19 מהשדה (סל אחד לשלוש) ועוד 4/6 מהקו.

 

הוידאו כולל ראיון עם מיקי לפני המשחק, כל הסלים שלו וראיון לאחריו. תהנו.

 

 

 

 

 

 

jUlx9oz.jpg

 

 

 

aioJZOP.jpg

Link to comment
Share on other sites

מ.י.ק.י ברקוביץ' , האיש והאגדה. (+מערכון הגשש הנוסטלגי)

 

הייתי מביא אותו להיות מנהל מכבי במקום ניקולה. יכניס פטריוטיות וציונות במערכת.

 

משחק הפרידה ממיקי ברקוביץ', טקס הפתיחה

Link to comment
Share on other sites

יאללה, עוד משהו.

גמר גביע אירופה 1981. מכבי ת"א נגד בולוניה. שתי דקות לסיום שוויון 73:73. ברקוביץ' עד אז אמנם לא הוחלף, אבל קלע רק 13. האיטלקים הצליחו להצר את צעדיו.

בשתי הדקות האחרונות הוא לקח את המשחק על עצמו לחלוטין, לטוב ולרע. הוא הלך לזרוק עונשין במקום שחקן אחר שעשו עליו פאול והשופטים לא אמרו כלום (אבל קלע רק 1/2), וגם הצליח לאבד כדור גורלי. אבל מצד שני, את כל 7 הנקודות האחרונות הוא שם, בדרך לגביע השני של מכבי .

 

אגב, זה אני או שבדקה ה-1:33 של הסרטון רואים את יורם ארבל עם סיגריה ביד?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

עוד משחק גדול שלו: עונת 79/80, המשחק המכריע על העלייה לבית הגמר נגד אריס ביד אליהו. 39 נק' במאזן מפגר לגמריי של 18/22 מהשדה.

בונוס: דקה ה-2:17 של הסרטון. מבצע אדיר .

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.