Jump to content

מאמרים/כתבות/מחקרים מעניינים ומעשירים


Augustus

Recommended Posts

הארי קליף: האם הגענו לסוף של הפיזיקה?: https://www.ted.com/talks/harry_cliff_have_we_reached_the_end_of_physics?language=he

 

 

על הטריק של צמח הביגוניה הכחול שמצליח להאט את מהירות האור: http://www.popularmechanics.com/science/energy/a23514/quantum-mechanics-turns-leaves-blue/

 

עודד כרמלי מעלה כמה סברות מעניינות לגבי האם כדאי לנו להמשיך לחפש חיים ביקום: http://www.mako.co.il/hix-magazine/Article-dfc234958507751006.htm

Link to comment
Share on other sites

למה מחזור הוא בזבזני ומיותר http://www.nytimes.com/2015/10/04/opinion/sunday/the-reign-of-recycling.html

אני מאוד אוהב את המאמר הישן הזה של אסף ענברי על הר הבית, כותב נפלא http://inbari.co.il/articles/stone.pdf

נראה לי שתמצא הרבה ממה שאתה מחפש במחשבות http://thinkil.co.il/או באלכסון http://www.alaxon.co.il

Link to comment
Share on other sites

מי שמתעניין במחלקות נוער חייב לקרוא את זה

 

נושאים כלכליים בכדורגל כאן

 

גם כאן יש דברים מעניינים (בתשלום מינימלי)

Link to comment
Share on other sites

כל מה שיש פה

 

גם בטד יש לפעמים אחלה דברים אבל ההגשה שלהם מציקה

עוד משתמש עם וידאו באותו סגנון

https://www.youtube.com/user/Thoughty2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

אמנם הכתבה מטמקא, אבל זה פרוייקט שתמכתי בו דרך אתר גיוס המונים עוד בחיתולים שלו ולשמחתי הגיע ליעד. ממליץ למי שזה מעניין אותו לתמוך בפרוייקט ולקרוא את הספר, כי מהיכרות של כמה שנים עם מערכת הבריאות, והתעסקות עם לא מעט מחקר במסגרת עבודתי כפיזיותרפיסט - יש בראיון עם המחבר המון מהאמת העגומה, ואני בטוח שגם בספר (מקווה שיעמדו ביעד הזמנים ובחודש הבא אוכל לקרוא אותו).

 

https://www.mimoona.co.il/Projects/3848

 

 

"אי אפשר עוד להאמין ברוב המחקר הקליני המתפרסם, או להסתמך על שיפוטם של רופאים אמינים או על הנחיות רפואיות סמכותיות. אני לא מוצאת שום הנאה במסקנה הזאת, שאליה הגעתי לאט ובאי-רצון במשך עשרים שנותיי כעורכת NEJM".

הציטוט הזה, מפי ד"ר מרשה אנג'ל, בעבר העורכת הראשית של המגזין הרפואי היוקרתי "New England Journal of Medicine", הוא אחד מרבים מאותו סוג, שמופיעים בספרו של ד"ר מלקולם קנדריק, "רפואת יתר", או "Doctoring Data"', שזכה לכותרת המשנה הפרובוקטיבית למדי, שהתרגום החופשי שלה הוא "איך לסנן את העצות הרפואיות עליהן אנחנו סומכים מכל ערימת השטויות הרפואיות שמתפרסמות ושאנחנו שומעים מרופאים".

במילים אחרות, מבקש מאיתנו רופא המשפחה הסקוטי, שמושבו במחוז צ'שייר באנגליה, להפסיק להאמין לכל דבר שהרופאים אומרים לנו ובעיקר להפסיק להאמין לכותרות של מחקרי הבריאות שמתפרסמים חדשות לבקרים ומנסים להגיד לנו מה לעשות כדי לחיות יותר ולהיות בריאים יותר. הוא מטיל ספק וקורא תיגר על ממסד המחקר הרפואי, ומעלה טענות שנויות במחלוקת אבל הגיוניות להפליא, בהן למשל שכולסטרול גבוה למעשה מגן הבריאות ומאריך חיים, ושבדיקות ממוגרפיה הן סכנה לבריאות.

קמפיין גיוס המונים במטרה לתרגם את הספר לעברית, ניסה ד"ר קנדריק, נשוי, ואב לשני ילדים ושני חתולים שמתגורר במחוז צ'שייר והצליח ככל הנראה לעורר את זעמם של לא מעט מוסדות מחקר רפואיים, להציג את עמדתו השנויה במחלוקת.

אנחנו מוצפים במידע רפואי. כותרות בריאות זועקות אלינו מהעיתונים והאתרים ורובן סותרות את אלו שפורסמו אתמול. איך אנחנו אמורים לסנן מתוך כל המידע הזה את המידע שרלוונטי עבורנו?

"הייתי רוצה לומר שיש תשובה מוחלטת לשאלה הזאת, אבל אין. מה שחשוב לי להגיד לאנשים זה שחשוב להסתכל מאיפה המידע מגיע ולמה מי שמפרסם את המידע אומר את מה שהוא אומר.

"באופן ספציפי, כשזה מגיע למחקרים על אודות מזון ודיאטה, רוב המחקרים הם מחקרים תצפיתיים. מדובר במחקרים שאומרים שאם תאכלו כך וכך אז הסבירות שלכם לחלות בסרטן או במחלת לב תעלה או תרד".

מה הבעיה עם מחקר תצפיתי?

"הבעיה היא שאת בוחנת X אנשים, את מסתכלת איך הם חיים, מה וכמה הם אוכלים, כמה זמן הם ישנים, כמה פעמים בשבוע הם מתעמלים, ועוד ועוד, עוקבת אחריהם במהלך מספר שנים, ובודקת כמה מהם מתו ומאיזו סיבה.

"ואז את בודקת אם הם אכלו נקניקיות, כמה לחם הם צרכו בשבוע, כמה שעות הם ישנו בלילה, כמה פעמים בשבוע הם התעמלו. אם הם אכלו ירקות ירוקים, כמה הם שהו בשמש ועוד. אז את מסתכלת על המון דברים שאנשים עשו ואז את אומרת – הם מתו מזה ומזה. הם מסתכלים על משהו כמו 30 דברים שהאנשים האלו עושים או לא עושים. ואז הם קובעים ממה הם מתו מה גרם להם למות.

"ואז הם עושים דבר נורא שאסור להם לעשות, ומבודדים הרגל אחד מתוך שלל ההרגלים וקובעים שזה מה שגרם להם למות מסרטן או ממחלת לב, למשל".

אבל הרי בחלק מהמקרים מדובר במוסדות מוכרים ורציניים ובמגזינים מאוד רציניים שמפרסמים את המחקרים הללו, הם לא יודעים איך לחקור, הם לא מודעים לטעויות הסטטיסטיות שאתה מדבר עליהן?

"אני מניח שהם פשוט לא ממש שמים לב למתודולוגיה המחקרית. אני באופן אישי מאוד מאוכזב מהמחקר הרפואי, מהרמה המחקרית. ודאי שהם מודעים לבעייתיות שהצבעתי עליה, אין לי ספק שהם כן מודעים לכך שאי אפשר להוכיח שום דבר מוחלט מתצפיות בלבד.

"אם אנשים יהיו יותר מודעים, הם יפסיקו לדאוג מהכותרות"

"אני אתן לך דוגמא. מצאו שנשים שלקחו הורמונים כדי לטפל בתופעות הלוואי של גיל המעבר, לוקות בהרבה פחות מחלות לב מנשים שלא נטלו אותם. מחקרים הראו שיש להן סיכוי של 40% פחות למות ממחלות לב.

"ולכן החליטו להפוך את זה למדיניות של הממשלה, להמליץ לנשים שהגיעו למנופאוזה לקחת הורמונים כדי למנוע מהן למות ממחלות לב. אבל זה היה מחקר לחלוטין תצפיתי. כשכבר עשו ניסוי מפוקח, שבו חלק מהנשים קיבלו הורמונים וחלק לא קיבלו הורמונים, הם גילו שההורמונים דווקא מעלים את הסיכון ללקות במחלות לב ב-30%".

main-picture.JPG
ספרו של קנדריק

כאן זה מתחיל להישמע עוד יותר משוגע

"זאת רק דוגמא קטנה. יש לנו פשוט הטיות מטורפות במחקרים. אם אנשים מאמינים שמשהו יעשה להם טוב, הוא עושה להם טוב. ההשפעה היא גדולה בהרבה מאשר של התרופות שנחקרו המון. רק להגיד אנשים 'טלו תרופה בכל יום', רק עצם הנטילה היומיומית, גרמה להם להרגיש יותר טוב. אני חושב שאנחנו צריכים להיות קצת יותר צנועים ולהודות שיש הרבה דברים על אודות בני האדם שאנחנו פשוט לא מבינים. המוח האנושי והשפעת הפסיכולוגיה על הבריאות האנושית הם עצומים, והקשר הזה בקושי נחקר".

זה קשר שמאוד קשה לחקור אותו

"נכון. אבל אם לא נודה שיש כאן 'פיל בחדר', שכשאנחנו מסתכלים על מחקרים רפואיים אנחנו חייבים להיות הרבה פחות בטוחים בעצמנו, אנחנו פשוט מטעים את הציבור באופן פושע.

"כשחוקרים אומרים 'אם תשתו שתי כוסות קפה ביום תפחיתו את הסיכון שלכם לחלות במחלת לב ב-40%', אני מסתכל על מחקרים כאלה ואומר – זה פשוט שטויות, שטויות שצריך להתעלם מהן".

קצת קשה להתעלם מכותרות מהסוג הזה. הן מאוד פופולריות כי כולנו רוצים מדריך הפעלה, שיגידו לנו מה לעשות ביום יום כדי לא להיות חולים.

"הכותרות האלו קיימות כדי להביא פרסום למוסדות המחקר, כדי שהם יקבלו יותר מימון ויותר כסף. זו לא פונקציה של אנושיות. מחקר רפואי אמור להיות קרוב למושלם, וכרגע מדובר בבלגן גדול".

מדובר בחדשות רעות מאוד בשבילנו, המטופלים הממוצעים. אנחנו היינו רוצים לסמוך על הרופאים שלנו ולחשוב שיש להם מושג על מה הם מדברים.

"נכון, מדובר בחדשות רעות. כמובן, יש גם דברים נפלאים ונהדרים ברפואה העכשווית. ממש לא הכל כל כך אפל".

ברור, ובכל זאת. עם מה שאתה אומר, איך האדם הממוצע אמור לדעת למי ולמה להאמין?

"התשובה היא, לצערי, שרוב המחקרים הרפואיים הם לא אמינים. כשאת מסתכלת על ניתוח להחלפת ירך, או שסתום בלב, או שימוש באנטיביוטיקה כשיש דלקת ריאות, הם דברים מוחלטים וברורים.

"אבל הרבה מהמחקרים הרפואיים מנסים לקבוע עובדות במקומות שפשוט אי אפשר, לוגית, לקבוע בהם עובדות, בעיקר כשמדובר במחלות כרוניות ומצבים שנמשכים זמן רב. למעשה, העובדה היא שבבריטניה, תוחלת החיים ירדה בשנים האחרונות. ואני צפיתי את זה, התרעתי על כך שאנחנו נותנים יותר מדי תרופות, עושים 'מדיקליזציית יתר', ואנשים באמת חיים פחות".

זה נשמע כאילו אתה מדבר על סוג של קנוניה. האמנם? מי כאן בעל האינטרס לגרום לנו להאמין שהתרופות יאריכו את חיינו כשבפועל הן מקצרות אותם?

"אני קורא לזה קנוניה של האמונה האנושית. אנשים רוצים להאמין שהם יכולים לשלוט בכל דבר. המטופלים רוצים להאמין שהם מוגנים, הרופאים רוצים להאמין שהם מגינים עליהם, והממשלות רוצות להגיד תראו כמה אנחנו נהדרים, אנחנו שומרים על הציבור שלנו. כולם מרוויחים".

בספר אתה כותב שנשים עוברות הרבה יותר מדי סריקות ממוגרפיה. איך זה עלול להזיק להן?

"קודם כל, זאת בדיקה שהוכחה כמטעה. יש הרבה נשים, על רוב המקרים אנחנו בכלל לא שומעים, שאובחנו בטעות עם **** שד. הדבר הזה גורר הרבה מאוד טיפולים מיותרים. במקרים מסוימים, אפילו הממוגרפיה עצמה עלולה לגרום לסרטן השד בגלל הקרינה שכרוכה בה.

"העניין המרכזי הוא שאף אחד לא באמת בדק אף פעם אם הדרך הזאת עובדת. זה כאילו מישהו הציע את זה וכולם אמרו 'אוקי, בואו נעשה את זה', ומאז, כל פעם שמישהו אחר מעז לפקפק ביעילות של הממוגרפיות, למשל, כולם מתנפלים עליו ותוקפים אותו כאילו הוא רוצה שנים ימותו מסרטן השד".

אני לא יודעת איך זה בבריטניה, אבל לפחות כאן בישראל להרבה מהרופאים יש, איך לומר, אגו קצת נפוח. מעטים הרופאים שיעריכו את ה"מטופל המלומד" שבא אליהם עם ידע מוקדם, ומעטים אפילו יותר הם הרופאים שיודו שהם לא יודעים הכל.

"לרופאים בכל מקום יש אגו נפוח. הרופאים בלי ספק לא יודעים הכל. הם יודעים כמה דברים. שאלתי 100 רופאים במהלך השנים מהו ההבדל בין מחקר תצפיתי ומחקר מוחלט, שמדובר כאן בהבדל מאוד מאוד בסיסי בהבנה של מחקר רפואי. אף אחד מהם לא ידע.

"אני מודע לזה שפתחתי כאן צוהר לדברים די מפחידים, ושאנשים יקראו את הספר ויגידו – 'זה מפחיד מדי, מה נעשה?' חשוב לי גם שאם מישהו מוצא טעות במשהו שכתבתי, שיגיד. אני אשמח לשמוע. אני פשוט חושב שלקחת את הרפואה למקום אבסולוטי זה מסוכן. המסר העיקרי הוא שכולנו צריכים כל הזמן לפקפק".

ספרו של ד"ר קנדריק מיועד כעת לתרגום על ידי היזם גיא בן צבי, שיצא בקמפיין מימון המונים לגיוס התקציב הנחוץ לתרגום. "הספר 'רפואת יתר' נותן כלים לשיפוט עצמאי של עצות רפואיות, עוזר לברור עצות מועילות מתוך דברי הבל, לזהות הטעיה ולעמוד איתן מול כותרות מפחידות".

 

https://www.mimoona.co.il/Projects/3848

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

בלוגים/ערוצים/אתרים על סקילים כלליים או כל דבר חדש שניתן ללמוד (תחביבים כמו גינון ובישול) גם יהיה מגניב לדעתי, גם ספרים נראה לי רעיון טוב, אני בעל פטיש לידע כללי

 

אני חובב בעיקר היסטוריה וכלכלה, זה חלק מהדברים שאני אספתי במהלך השנים, אם יהיה ביקוש אעלה עוד

 

 

https://www.youtube.com/channel/UCmvhCWvHk3-SJqljh5cCm8A/videosבעיקר אסטרטגיות צבאיות במהלך ההיסטוריה ועוד דברים מגניבים, דומה לאינפוגרפיקס (בהמשך)

 

https://www.youtube.com/channel/UC_E4px0RST-qFwXLJWBav8Qביזנס קאסואל, חקירה מעמיקה של חברות גדולות שאתם מכירים

 

https://www.youtube.com/channel/UCAL3JXZSzSm8AlZyD3nQdBAטכנולוגיות פרימטיביות ויישומן

 

https://www.youtube.com/channel/UCpsroJwsVKQvRH3ZqdvRetQדקה אחת על כלכלה

 

https://www.youtube.com/channel/UCMmaBzfCCwZ2KqaBJjkj0fwקינגס & ג'נרלס, אסטרטגיות צבאיות היסטוריות

 

https://www.youtube.com/channel/UC510QYlOlKNyhy_zdQxnGYwהיסטוריה בפשטות (סרטוני אנימציה)

 

https://www.youtube.com/user/TheInfographicsShow/videosמידע כללי בסרטוני אנימציה - דה אינפוגרפיקס שואו

 

https://www.youtube.com/channel/UCT3v6vL2H5HK4loLMc8pmCwבעיקר פוליטיקה וכלכלה עולמית

Link to comment
Share on other sites

איפה אני יגול למצוא רשימת פודסקאסטים בעברית?

 

יש המון נושאים שהייתי שמח לשמוע.

 

יש את עושים היסטוריה שmtamir שם כאן למעלה, זה פודקאסט של רן לוי על מאורעות היסטוריים עם נגיעות במדע והתפתחות הטכנולוגיה. יש את גיקונומי שמארחים אנשים מעניינים בערך מכל תחום בחיים (הפרקים המוקדמים עדיפים לדעתי). 'קטעים בהיסטוריה' שכשמו כן הוא - עוסק בהיסטוריה. 'ערך מוסף' שעוסק בכלכלה, המנחים הם יוצאי משרד האוצר.

 

יש המון בעיקרון וזאת לא בעיה למצוא אותם. אגב, גם לכאן יש כמה פודקאסטים שאמורים להיות טובים.

Link to comment
Share on other sites

מינהר הזמן של ערן מינהר ממש טוב (כאן)

המובן מאליו גם מביא נושאים ודיונים נורא מעניינים (גם פודקאסט של כאן)

מה יש בזה? זה גם פודקאסט קליל וחביב עם סיפורים מעניינים כדי להעביר את הזמן

 

את הפודקאסטים אפשר למצוא באפליקציות פודקאסטים, לכאן יש אפליקציה יעודית (כאן od)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.