Jump to content

הליכודניקים החדשים


udisea

Recommended Posts

בבקשה, הדוגמאות שלך הן חלקיות בלבד, וגם שם יש ויכוח על כמות בי"ס הפרטיים שיש ביחס למה שיש בפועל .

החזון שלך הוא אוטופי ונחמד. במציאות הוא כנראה לא יהיה ישים. האיכותיים יעלו הון (מה שיתחבר מצוין עם יוקר המחייה בארץ שהפך אותנו ב-15 השנים האחרונות למדינה הרבה יותר יקרה ממה שהיא הייתה פעם). לעשירונים הבינוניים והנמוכים ישארו בי"ס באיכות נמוכה, מה שכמובן ייחבל במאמצים לתת חינוך איכותי לרמות סוציו אקונומיות נמוכות ורק יתרום עוד יותר לפערים בין המעמדות בארץ שגם ככה הולכים ומתרחבים. הבעיה שלי היא שאני לא מצפה ממערכת חינוך להיות קודם כל רווחית ורק אח"כ יעילה מקצועית. זה לא חברת תעופה.

 

אגב, לגביי מגוון מסלולים: התיכוניים היום מציעים מגוון עצום של מסלולי בגרויות ולימודים לעומת העבר. אין בכלל מה להשוות עם מה שהיה למשל בשנות ה-70 וה-80. הטעות הגדולה היחידה של מערכת החינוך בענייני מגוון היא ההחלטה הלא נכונה לדפוק את החינוך המקצועי בשם הססמא ש"כל אחד חייב בגרות עיונית", מה שממש לא נכון.

 

מה שהצגתי הוא אוטופי לחלוטין ובגדר חלומות באספמיה אבל לא בגלל שהוא לא ישים אלא בגלל שלמדינה יש אינטרס ברור (שהוא לא טובת האזרחים) לשמור הכל אצלה, חבל אבל זו המציאות.

 

לגבי המסלולים שיש היום בבתי ספר, אף אחד לא יצליח לכשנע אותי שלפחות חצי מתוכניות הלימוד כיום התעדכנה בהתאם לזמן בו אנו חיים, זו מערכת שפועלת ומלמדת כאילו אנחנו עדיין בשנות השישים.

Link to comment
Share on other sites

הבעיה עם הפרטת החינוך היא שיש ניגוד אינטרס בין היזם שמעוניין להרוויח בטווח הקצר ובין המדינה שמרוויחה מחינוך טוב רק בטווח הארוך. זו בעיה מהותית. היזם, וזה נכון יותר ויותר ככל שהתחרות תתעצם ומרווחי הרווח יקטנו, נוטה להקריב רווחים בטווח הרחוק לטובת רווחים מהירים. אם תהיה תחרות בתי הספר הרי רק יחשבו איפה לקצץ ואיך לחסוך עלויות. במילים אחרות יהיו כאן בתי ספר לואו קוסט שגם יגרמו לבעיית אי השיוויון להחריף וגם כמובן יפגעו ברווחי המדינה בטווח הרחוק.

 

המדינה מוציאה כל שנה עשרות מיליארדים על חינוך אז אין שום סרט בעולם שהפרטה תפגע ברווחי המדינה בטח כאשר הבוגרים יצאו הרבה יותר איכותיים, מוכשרים ומותאמים לשוק העבודה העדכני.

 

ודרך אגב ההיגיון הכלכלי אומר שככל שהתחרות תתעצם כך השירותים שה"לקוחות" יקבלו יהיו רבים ואיכותיים יותר וניתן להציב קריטריונים מסויימים שלא ניתן לרדת מהם, לכל דבר יש פתרון.

Link to comment
Share on other sites

ועדיין לא תפתור את העמקת הפערים החברתיים . בי"ס איכותי יותר= יקר יותר. גם היום בי"ס פרטיים איכותיים יקרים יותר, גם כאן ובטח ובטח שגם בחו"ל. המורים הטובים והמנהלים הטובים והתשתית האיכותית יעלו כסף. מי שכספו בכיסו- ישלם. מי שאין לו כסף בכיס- יסתפק בבינוניות. כך רק הנצחת עוד יותר את הפערים, וחמור מכך: החמרת את הפערים בנק' הפתיחה בין עשירים לבינונייים ועניים במערך החינוך בארץ.

זה לא שוק הסלולר או השיחות הטלפוניות לחו"ל.

Link to comment
Share on other sites

ועדיין לא תפתור את העמקת הפערים החברתיים . בי"ס איכותי יותר= יקר יותר. גם היום בי"ס פרטיים איכותיים יקרים יותר, גם כאן ובטח ובטח שגם בחו"ל. המורים הטובים והמנהלים הטובים והתשתית האיכותית יעלו כסף. מי שכספו בכיסו- ישלם. מי שאין לו כסף בכיס- יסתפק בבינוניות. כך רק הנצחת עוד יותר את הפערים, וחמור מכך: החמרת את הפערים בנק' הפתיחה בין עשירים לבינונייים ועניים במערך החינוך בארץ.

זה לא שוק הסלולר או השיחות הטלפוניות לחו"ל.

 

לא רוצה לענות בשמו אבל אני מאמין שהוא לא מדבר על הפרטה במובן של המדינה תפסיק לגבות מס בנושא וכל אחד ישלם לבית ספר פרטי לפי יכולתו, אלא משהו יותר כמו הפרטה לקבלני משנה שיקבלו כסף פר תלמיד מהמדינה ויכולת של הורים לבחור בית ספר ספציפי לפי זה (מה שייצור תמריץ לבתי ספר להיות יותר טובים בשביל להשיג יותר תלמידים).

 

באופן כללי לגבי העמקת הפערים החברתיים יש שאלה די לגיטימית (ולא ברור שקשורה לנושא) של מה חשוב לך- שכולם יהיו ברמה דומה או שהרמה הכללית/ממוצעת/חציונית תהיה גבוהה יותר.

יכול להיות שתוכל להשיג רמת לימוד גבוהה יותר לשכבות הנמוכות ובמקביל הפער יגדל- ככה שתשפר את המצב שלהם אבסולוטית ותרע את המצב שלהם יחסית, מכאן זה כבר שאלה של אידיאולוגיה.

 

אגב- כבר היום קיים פער עצום בין בתי ספר בפריפריה למרכז בנושא של רמת לימוד.

Link to comment
Share on other sites

ועדיין לא תפתור את העמקת הפערים החברתיים . בי"ס איכותי יותר= יקר יותר. גם היום בי"ס פרטיים איכותיים יקרים יותר, גם כאן ובטח ובטח שגם בחו"ל. המורים הטובים והמנהלים הטובים והתשתית האיכותית יעלו כסף. מי שכספו בכיסו- ישלם. מי שאין לו כסף בכיס- יסתפק בבינוניות. כך רק הנצחת עוד יותר את הפערים, וחמור מכך: החמרת את הפערים בנק' הפתיחה בין עשירים לבינונייים ועניים במערך החינוך בארץ.

זה לא שוק הסלולר או השיחות הטלפוניות לחו"ל.

 

1) גם אני חשבתי כך פעם אבל קראתי בזמן האחרון מספר מחקרים (שהצליחו לשכנע אותי) שמצביעים על כך שהקשר בין פערים חברתיים לבין מסגרת החינוך הם קטנים ביותר כאשר מירב ההשפעה היא החינוך בבית

2) למרות שכולם כאילו מקבלים אותה מסגרת חינוך הפערים קיימים גם היום אם לא שמת לב, לדוגמה משפחות שידם משיגה יקנו לילדיהם חוגים ושיעורים פרטיים ואילו אחרים שאין להם לא.

 

דרך אגב אני מוכן לשלם ישירות על בית ספר לילדי ושהבחירה מה ואיפה הם ילמדו תהיה שלי כאשר בנוסף המדינה תיקח ממני מס ותעביר את זה לי למי שצריך עזרה כספית לחינוך ילדיו (ברור שזה לא יקרה כי כל שקל מס שאנחנו משלמים במקרה הטוב %40 חוזר אלינו בצורה אפקטיבית אם בכלל)

Link to comment
Share on other sites

וודאי שהפערים קיימים גם היום. ה"אוטופיה הסובייטית" לא יכולה להתקיים. מצד שני, אם תפתח את העסק לחלוטין למצב שבו בי"ס האיכותיים יעלו 15-30 אלף לשנה , הבינוניים 7-15 לשנה והפחות איכותיים מתחת לזה, לא רק שתנציח את הפער, גם תגדיל אותו עוד יותר.

 

אגב, עד כמה רחוק אתה הולך בהפרטה? המדינה תקבע את תכני הלימוד?

Link to comment
Share on other sites

וודאי שהפערים קיימים גם היום. ה"אוטופיה הסובייטית" לא יכולה להתקיים. מצד שני, אם תפתח את העסק לחלוטין למצב שבו בי"ס האיכותיים יעלו 15-30 אלף לשנה , הבינוניים 7-15 לשנה והפחות איכותיים מתחת לזה, לא רק שתנציח את הפער, גם תגדיל אותו עוד יותר.

 

אגב, עד כמה רחוק אתה הולך בהפרטה? המדינה תקבע את תכני הלימוד?

 

רשמתי מקודם שמבחינתי ניתן להפריט את כל השירותים מבלבד רווחה וביטחון כאשר גם במקרים הללו המדינה חייבת להיעזר בייעוץ חיצוני על מנת להשתפר ולתת שירות שיהיה לפחות סביר. אני סוג של לבירטריאן כך שמבחנתי המדינה צריכה להתערב כמה שפחות מתוך אידיאולוגיה שדברים נעשים טוב יותר ללא התערבות ממשלתית

Link to comment
Share on other sites

המדינה מוציאה כל שנה עשרות מיליארדים על חינוך אז אין שום סרט בעולם שהפרטה תפגע ברווחי המדינה בטח כאשר הבוגרים יצאו הרבה יותר איכותיים, מוכשרים ומותאמים לשוק העבודה העדכני.

 

ודרך אגב ההיגיון הכלכלי אומר שככל שהתחרות תתעצם כך השירותים שה"לקוחות" יקבלו יהיו רבים ואיכותיים יותר וניתן להציב קריטריונים מסויימים שלא ניתן לרדת מהם, לכל דבר יש פתרון.

אתה מסתכל על מדינה במונחי שורה תחתונה כאילו היא חברה בע"מ וזו הסתכלות שגויה. מדינה לא ממקסמת רווח. התועלת של המדינה ממערכת חינוך טובה תתבטא בצמיחה ולא רק בהכנסות ממסים.

אתה מתבסס על טענה שהבוגרים יצאו יותר איכותיים. אני ממש לא בטוח שהטענה הזו נכונה. היא תהיה נכונה רק תחת רגולציה חכמה וטובה. ואני אומר זאת בתור כלכלן שמאמין בשוק חופשי.

 

מעבר לזה רעיונית אני לא מבין אנשים שעדיין מאמינים בשוק חופשי לחלוטין בלי התערבות ממשלתית אחרי הכשל שוק של 2008. גם אז אגב קרתה בדיוק אותה התנגשות שאני מתריע בפניה כאן: ניגוד אינטרס בין הרצונות של הגורמים בשוק להרוויח כמה שיותר בטווח הקצר לבין טובת הכלכלה בטווח הרחוק. הבנקאים קיבלו את הבונוסים של המאות מיליונים שלהם, עכשיו מה אכפת להם אם בעוד שנתיים הבנקים יקרסו? המיליונים כבר בכיס שלהם. אותה סכנה קיימת גם בהפרטות של שירותים מהותיים לאזרח כמו חינוך ובריאות.

Link to comment
Share on other sites

אתה מסתכל על מדינה במונחי שורה תחתונה כאילו היא חברה בע"מ וזו הסתכלות שגויה. מדינה לא ממקסמת רווח. התועלת של המדינה ממערכת חינוך טובה תתבטא בצמיחה ולא רק בהכנסות ממסים.

אתה מתבסס על טענה שהבוגרים יצאו יותר איכותיים. אני ממש לא בטוח שהטענה הזו נכונה. היא תהיה נכונה רק תחת רגולציה חכמה וטובה. ואני אומר זאת בתור כלכלן שמאמין בשוק חופשי.

 

מעבר לזה רעיונית אני לא מבין אנשים שעדיין מאמינים בשוק חופשי לחלוטין בלי התערבות ממשלתית אחרי הכשל שוק של 2008. גם אז אגב קרתה בדיוק אותה התנגשות שאני מתריע בפניה כאן: ניגוד אינטרס בין הרצונות של הגורמים בשוק להרוויח כמה שיותר בטווח הקצר לבין טובת הכלכלה בטווח הרחוק. הבנקאים קיבלו את הבונוסים של המאות מיליונים שלהם, עכשיו מה אכפת להם אם בעוד שנתיים הבנקים יקרסו? המיליונים כבר בכיס שלהם. אותה סכנה קיימת גם בהפרטות של שירותים מהותיים לאזרח כמו חינוך ובריאות.

 

לגבי החינוך, לא מסתכל על הנושא כרווח והפסד בצורת כסף אלא באופן של מה ניתן לקבל עבור הכסף שאנו משלמים. כלומר שאנו אמורים וצריכים לקבל חינוך הרבה אבל הרבה יותר טוב עבור ההשקעה הכספית.

 

לגבי המשבר של 2008 היית התעלמות מכוונת של ממשלת ארה"ב מאין סוף התרעות לפני, בזמן ואחרי המשבר כך שבעצם זה רק מחזק את דעתי, אנשים סמכו על הממשלה שתפקח ותשמור עליהם ועל כספם כאשר במציאות קרה בדיוק ההפך. בכלל הנושא של המשבר של 2008 הוא כלכך מסובך ומורכב מעשרות ואולי מאות גורמים שהשפיעו על מה שקרה שמאוד קשה להפנות אצבע מאשימה כלפי מישהו למרות שבשורה התחתונה אנשים איבדו את כל רכושם בחסות המדינה.

Link to comment
Share on other sites

14225483_10155286001429199_8303964322032

 

אתה בטוח שאתה מהליכוד?

הטקסט הזה הוא על סף המרקסיסטי...

 

אגב, החתום על המלל, אם היה מקושר לעולם הכדורגל, הומור שחור משובח...

Link to comment
Share on other sites

 

אתה בטוח שאתה מהליכוד?

הטקסט הזה הוא על סף המרקסיסטי...

 

אגב, החתום על המלל, אם היה מקושר לעולם הכדורגל, הומור שחור משובח...

 

יפה ששמת לב...

Link to comment
Share on other sites

לגבי החינוך, לא מסתכל על הנושא כרווח והפסד בצורת כסף אלא באופן של מה ניתן לקבל עבור הכסף שאנו משלמים. כלומר שאנו אמורים וצריכים לקבל חינוך הרבה אבל הרבה יותר טוב עבור ההשקעה הכספית.

 

לגבי המשבר של 2008 היית התעלמות מכוונת של ממשלת ארה"ב מאין סוף התרעות לפני, בזמן ואחרי המשבר כך שבעצם זה רק מחזק את דעתי, אנשים סמכו על הממשלה שתפקח ותשמור עליהם ועל כספם כאשר במציאות קרה בדיוק ההפך. בכלל הנושא של המשבר של 2008 הוא כלכך מסובך ומורכב מעשרות ואולי מאות גורמים שהשפיעו על מה שקרה שמאוד קשה להפנות אצבע מאשימה כלפי מישהו למרות שבשורה התחתונה אנשים איבדו את כל רכושם בחסות המדינה.

חינוך- מה שאתה אומר נכון בתיאוריה. במציאות לך תדע מה תקבל. על מנת להגשים את האוטופיה שאתה שואף אליה יש צורך ברגולציה מורכבת.

 

בעניין 2008- אין דבר שממחיש יותר מזה את חשיבות הממשלה. זה מתחיל בהתעלמות שגרמה ליצירת התנאים לבועה וממשיך בחילוץ של 450 מיליארד דולר לסיטי, aig ועוד בנקים שעזרו לרכך את המכה. יודע מה? תסתכל אפילו על ישראל ותראה איך פיקוח נכון (בחסות נתניהו אגב) על בנקים היה גורם מאוד משמעותי במעבר יחסית חלק של המשבר.

ברגע שמדינה נותנת לבנק את האפשרות להתמנף בעזרת יחס רזרבה היא נותנת לו כוח משמעותי מאוד וחייבת לשלוט עליו בעזרת פיקוח והגבלות במקביל. ההיסטוריה הוכיחה מספיק פעמים מה התוצאות של העדר פיקוח כזה.

Link to comment
Share on other sites

רביד בנוגע לסיפא שלך, אני מניח שאתה מתכוון גם לכח של הבנקים במניות , מה שהוביל לקריסה של הבורסה ב-1983?

לא הבנתי מה זה סיפא אבל אני מתכוון לכל משבר בנקאות שהיה ב-50 השנה האחרונות במערב ואף לפני וברוך השם לא חסר.

Link to comment
Share on other sites

לא הבנתי מה זה סיפא אבל אני מתכוון לכל משבר בנקאות שהיה ב-50 השנה האחרונות במערב ואף לפני וברוך השם לא חסר.

 

סיפא זה הסוף של משפט/פסקה, רישא זה ההתחלה.

Link to comment
Share on other sites

1.שוב, אין לכם שום טענה אמיתית נגד הפרטה. אתם רק רגילים לחשוב "הפרטה זה רע". אין שום סיבה שהרכבת תישאר ממשלתית, שום סיבה. אין שם תחרות, זה גורם לפוליטיקאים לדחוף את האף, השירות גרוע וזה עולה לנו לא מעט כסף.

2. חינוך- ברשותכם אתחיל בנתון אחד- תקציב החינוך יותר מהכפיל את עצמו בעשור האחרון. האם החינוך היום טוב יותר? תלוי איך מודדים אני מניח. אבל זה בהכרח לא אומר שכשופכים יותר כסף למערכת היא הופכת טובה יותר. אני חושב שהשיטה המועדפת היא שיטת השוברים, בשיטה המוצעת יחולק כל הכסף שהמדינה משקיעה בחינוך כשובר לכל ילד. יוכלו להישאר בתי ספר ציבוריים אבל ביותר מ2000 ש"ח (עם תקציבי רשויות מקומיות זה יגיעו אפילו ל3000) לחודש לתלמיד פשוט יפתחו בתי ספר טובים יותר. להורים יהיה הרבה סיי במה הם רוצים שההורים שלהם ילמדו ופחות כסף יתפזר על פקידים, מפקחים, ועדות, מזכירות, מרכזות וכדומה.

מה יהיה תפקיד משרד החינוך- אפשר להתווכח אבל לטעמי הוא צריך להצטמצם, הוא יהיה אחראי על בחינות הבגרות והוא יפרסם לבתי הספר לאן הם נדרשים להגיע עם התלמידים. לטעמי יש צורך במעט מאוד בחינות בגרות ולשם בתי ספר יגיעו די בקלות והשאר יהיה נתון לבחירת בית הספר (שזה אומר התלמידים וההורים) יהיו ילדים שילמדו יותר טכנולוגיה, יותר כלכלה, יותר תיאטרון, יותר מוזיקה.

מה יפתר? גם לילד העני ביותר יהיה המון כסף ביד לחינוך והוא וההורים שלו יחליטו איזו מסגרת הכי מתאימה לו. האפשרויות שלו יהיו הרבה יותר מגוונות מאשר ללכת לבית הספר הדיפולטיבי שהעירייה שולחת אותו.

ההורים (ככלל) יצטרכו להיות יותר מעורבים כי הם יצטרכו לבחור (ולא העירייה תבחר בשבילם) וכמובן שיש להם השפעה על החומר הנלמד.

האם יש דוגמאות דומות בעולם? בוודאי (קישורים למטה).

האם יש דוגמאות דומות בישראל? כן וכן! זה בדיוק מה שעשו עם בתי היולדות. האישה מקבלת שובר והיא יכולה ללדת בכל בית חולים. בתי החולים שמשתלם להם שיגיעו אליהן יולדות היטיבו את השירות בצורה פנטסטית וכל יולדת מקבל יחס מצוין ומחלקות היולדות משתכללות במהרה בניסיון לפתות יולדות להגיע אליהן.

אבל כמובן אין סיכוי שאפילו יעשה פיילוט במדינתנו כי כולם פשוט מפחדים לשמוע את המילה הפרטה.

 

עכשיו לפני שאתם צועקים אי-שיוויון:

1. מצוינות בחינוך היא ערך הרבה יותר חשוב משיוויון.

2. כבר היום בית ספר בצפון תל אביב נראה אחת מבית ספר בקרית שמונה, כל המעטפת של הילדים שם טובה יותר ושום מהלך לא ימנע מבעלי ממון להשיג תמיכה לילדיהם בצורה פרטית. מה כן אפשר לעשות? לתת לילד שיש לו היום בית ספר דיפולטיבי אחד לבחור בין כמה, לדאוג שכמה שיותר כסף שמושקע בחינוך יגיע לחינוך ולא לפקידות ועדות פדגוגיה מזכירות וכד'.

3. גם אם אי השיוויון יגדל (ואני דווקא בטוח שהוא יקטן) לפחות כולם יקבלו חינוך טוב יותר. כרגע כולם מקבלים חינוך לא טוב. דווקא ילד בעל אמצעים יכול להשלים את החוסר עם מורים פרטיים, מכינות, השלמת בגרויות וכד'. וכך הפערים מעמיקים.

4. אנחנו שוכחים את ערך החירות- בסופו של דבר חשוב שאנשים יכולים להשפיע כמה שיותר על מה שילדיהם ילמדו. מדהים בעיני שכולם זועקים ששרת התרבות מתערבת בתכנים (כאילו מה איכפת לי אם תהיה הצגה כזאת או אחרת בהבימה) אבל זה שכל תכניות הלימודים מוכתבות ע"י משרד ממשלתי, כל מה שהילד מקבל מגיל 3 עד 18 הוא באחריות משרד ממשלתי והשר המופקד עליו זה בסדר.

 

מקורות:

דוגמאות להפרטת מוצלחות של הרכבת:

איך הפרטת רכבות מוצלחת נראית?
עיתונאית ה-סי.אן.אן יוצאת לנסיעה ברכבת שמעוררת קנאה בכל רחבי העולם - הרכבת בבעלות חברה פרטית במדינת הונג קונג, שבה גרים רק 7.1 מיליון איש, ומסיעה 1.6 מיליארד נוסעים בשנה. חברת הרכבת הפרטית מרוויחה 2$ מיליארד דולר בשנה (רווח, לא מחזור), מגיעה בזמן 99.9% מהזמן, ועלות נסיעה ממוצעת של 1$ לנסיעה... (1)

האטלנטיק: מערכת הרכבות הפרטית של הונג קונג היא הסטנדרט הבינלאומי למדידה והשוואה של יעילות ואיכות הרכבות. רווחי תשלום הנוסעים הם 185% מעלות התפעול - זה אחוז שאף מדינה בעולם לא מסוגלת לחלום עליו. המדינה היחידה שמתקרב היא סינגפור, עם 125% ... (2)

מורי אמיתי, "נער אוצר" לשעבר: "עם מסורת של תחרות מול החברות הממשלתיות ותוך ביצוע מהלך הפרטה מוצלח ואף ידידותי לעובדים, מתקיימת ביפן כיום אחת ממערכות התחבורה הציבורית היעילות בעולם". (3)

1-
http://edition.cnn.com/…/travel/hong-kong-mtr-success-story/

2-
http://www.theatlantic.com/…/the-unique-genius-of-h…/279528/
3-
http://mida.org.il/…/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%AA-%D7%94…/

14183900_10154504782064581_4458371943401

 

 

שיטת השוברים:

ג'ייסון בדריק, מכון קאטו, 06.06.2016:
מחקר חדש: שוק חופשי עובד גם בחינוך - מחקר מקיף שבחן תכניות בחירה בחינוך בקולומביה, הודו וארה"ב, מוכיח כי תחרות בין בתי ספר משפרת משמעותית את הישגי התלמידים. מתברר שהשוק החופשי מחולל פלאים גם בחינוך
http://mida.org.il/2016/06/06/מחקר-חדש-שוק-חופשי-עובד-גם-בחינוך/
https://www.facebook.com/groups/Israeli.Freedom/permalink/1158105280880912/
^ד"ר פאולין דיקסון, 03.04.2012:
הרצאת ווידאו ב-TED באנגלית: מחקר שהיא ועמיתים עשו על איך בתי ספר פרטיים עוזרים להכי עניים בעולם
https://www.youtube.com/watch?v=gzv4nBoXoZc
^משה פייגלין, 01.06.2016: חבר הכנסת לשעבר מרחיב עם שלל נתונים על שיטת השוברים, עם דוגמא מעשית איך השיטה עובדת היום ליולדות בישראל
https://www.facebook.com/MFeiglin/videos/1057127004366414/
^כנס TedX, 29.07.2015: הרצאת ווידאו קצרה של נעמה רוזנהק על שיטת השוברים בחינוך:
https://www.facebook.com/hofeshku/photos/a.380073748836440.1073741829.149085521935265/468922886618192
^החבר'ה מ"חופש לכולנו" מסבירים מאוד יפה את נושא "הפרטת החינוך":
https://www.facebook.com/hofeshku/photos/a.380073748836440.1073741829.149085521935265/482192838624530
^פעם ראשונה שמחקר אמפירי הוכיח את האפקטיביות של שיטת השוברים בחינוך. פרופ' פאול פיטרסון מאוניברסיטת הארוורד, שביצע את המחקר זכה בפרס המחקר האקדמי הטוב ביותר. המחקר הראה על שיפור הסיכוי להרשמות לאקדמיה ב-10% , ושיפור של 35% בסיכוי בקבלת תואר ראשון
https://www.facebook.com/groups/1474333926143050/permalink/1714432892133151/
http://www.hks.harvard.edu/news-events/news/awards/professor-paul-peterson-receives-prize-for-best-academic-paper-on-school-choice-and-reform
^מחקר עומק מקיף ובעברית שערכה סיון ענבי, עמיתת קורת במכון מילקן: "מימון בתי ספר בשיטת השוברים, כאמצעי לקידום החינוך בישראל", כולל ריכוז ידע על מערכת החינוך היום, על שיטות השוברים בעולם, עם טבלאות השוואת מחקרים וכן אופן תקצוב החינוך
http://www.mifellows.org/research/HEB_F/27-HB-F.pdf
^שר החינוך, נפתלי בנט בווידאו על שיטת השוברים:
https://www.facebook.com/EdVouchers/videos/657660154367050
^ווידאו קצת יותר ישן של משה פייגלין בנושא:
https://www.facebook.com/MFeiglin/videos/964262273652888/
מכון קאטו לחירות ושוק חופשי: "23 מחקרים אמפריים של אפקטיביות חוקי שיטת השוברים בחינוך הורצו במחוזות שונים בארצות שונות בארה"ב. 22 מצאו שינוי לטובה בביצועי התלמידים, ואחד לא מצא שינוי משמעותי סטטיסטית. אף אחד מהם לא מצא שינוי לרעה".
http://www.cato.org/blog/competition-healthy-public-schools?utm_content=buffere5629&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
פרופ' למדעי המדינה טרי מור, אוניברסיטת פרייגר, 28.07.2014:
ווידאו - איגודי מורים נגד התלמידים
https://www.youtube.com/watch?v=mG8w9PcA-ig
פרופ' לכלכלה וזוכה פרס הנובל, מילטון פרידמן, בווידאו באנגלית על שיטת השוברים:
http://youtu.be/EUSOtID5RsQ
^פרופ' פרידמן הקדיש פרק שלם בספרו "החופש לבחור" על נושא החינוך, כולל היסטוריית החינוך ושיטת השוברים, החל מעמוד 157.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

אתה בטוח שאתה מהליכוד?

הטקסט הזה הוא על סף המרקסיסטי...

 

אגב, החתום על המלל, אם היה מקושר לעולם הכדורגל, הומור שחור משובח...

לא שאני מסכים עם הכתוב, אבל איין ראנד הייתה תומכת נלהבת בקפיטליזם, ויותר מזה, לא מעט ליברטאנים אפילו נסמכים על הכתבים שלה (על אף שהיא עצמה אמרה שליברטאנים הם איום על הקפיטליזם).

Link to comment
Share on other sites

הילד, אתה חייב ללכת לפי חוקים קבועים כשאתה בוחן מקרים.

אתה מראה דוגמא לניהול כושל בידי הממשלה, ומראה שזה הוכחה שבעלות ממשלתית לא פועלת? אז אחלה, אז זה הסטנדרט שלך.

אז אל תביא מקרה של הפרטת רכבת מוצלחת בהונג קונג (למרות שגם שם קשה לי להגדיר את זה מוצלח, שכן לא נעשה שם שום פעולה שלא יכלה להתבצע גם על ידי הממשלה, ולכן ההחלטה להוציא את הרווחים מידי המדינה היא החלטה רעה), אלא בוא תראה את כל ההפרטות הכושלות של הרכבות במדינות רבות באירופה, תבחן את הניהול הכושל בידיים פרטיות, וזה יהיה הוכחה לזה שבעלות פרטית לא פועלת. תבחר סטנדרט, ותשפוט לפיו, אל תחליף באמצע לפי מה שבא לך.

או לחילופין - תגיד בבירור שאתה תומך בהפרטות מסיבה אידיאולוגית, ולכלכלה אין שום קשר לזה.

Link to comment
Share on other sites

ואגב, לפני שאתה מביא מחקרים על יעילות שיטת השוברים שם בארה״ב, תבדוק לפני כן כמה מנהלי בתי ספר של השיטה הזאת מואשמים במעילה בכספים כל שנה, כמה בתי ספר כאלו נסגרות באמצע שנת לימודים וזורקים את הילדים לרחוב כל שנה, כמה בתי ספר כאלו מתגלים ככאלו שאפילו לא מלמדים את הילדים כלום כי אין מבנים שיכולים להכיל את כולם כל שנה, וכמה בתי ספר נתפסים ככאלו שמדווחים על ילדים שבאים ללמוד למרות שאלו נשארים בבית או ברחוב כל שנה.

אחרי זה תדבר על יעילות והישגים. כי זה העניין. ברור שיהיו בתי ספר כאלו שיהיו מעולים, ויקפיצו את הילדים קדימה, אבל אנחנו לא מדברים על ילדים ספציפיים, אלא על מערכת החינוך, על כולם, על מבט רוחבי גם, ושיטת השוברים דופקת את זה חד משמעית.

Link to comment
Share on other sites

הילד, אתה חייב ללכת לפי חוקים קבועים כשאתה בוחן מקרים.

אתה מראה דוגמא לניהול כושל בידי הממשלה, ומראה שזה הוכחה שבעלות ממשלתית לא פועלת? אז אחלה, אז זה הסטנדרט שלך.

אז אל תביא מקרה של הפרטת רכבת מוצלחת בהונג קונג (למרות שגם שם קשה לי להגדיר את זה מוצלח, שכן לא נעשה שם שום פעולה שלא יכלה להתבצע גם על ידי הממשלה, ולכן ההחלטה להוציא את הרווחים מידי המדינה היא החלטה רעה), אלא בוא תראה את כל ההפרטות הכושלות של הרכבות במדינות רבות באירופה, תבחן את הניהול הכושל בידיים פרטיות, וזה יהיה הוכחה לזה שבעלות פרטית לא פועלת. תבחר סטנדרט, ותשפוט לפיו, אל תחליף באמצע לפי מה שבא לך.

או לחילופין - תגיד בבירור שאתה תומך בהפרטות מסיבה אידיאולוגית, ולכלכלה אין שום קשר לזה.

איזה רווחים יש בדיוק לרכבת? היא בהפסדים.

אני תומך בהפרטה מסיבות אידיאולוגיות וכלכליות, זה שיש הפרטות שלא היו מוצלחות (דוגמאות כדי שאוכל להתייחס, בד"כ שאנשים מסבירים לי על הפרטות לא מוצלחות זה אף פעם לא הפרטה אמיתית או מיקור חוץ או הפרטה חלקית) זה לא אומר שהפרטות זה לא דבר מוצלח.

זה למשל, (שוד באיומים כי רוצים להעביר 3 עובדים מקום עבודה באותה עיר שמצריך נסיעה של 15 דקות) לא היה קורה בחברה פרטית. וזה על חשבונך. ויש עוד מאות מקרים כאלו. כל שינוי קטן במשרד ממשלתי העובדים דורשים תוספות שכר כי הם "צריכים ללמוד תוכנה חדשה", העובדים בקרית הממשלה בת"א שבתו השבוע כי הם דורשים שיקצרו להם את שעות העבודה (ועדיין ישלמו להם כמובן) כי יש עבודות לבנית הרכבת הקלה. ואני יכול לתת לך פשוט אינספור דוגמאות כאלה.

השירות שלהם לא זול, לא יעיל ועולה לי ולך המון כסף.

עכשיו תסביר למה לא להפריט חוץ מהפרטה זה רע. זו סיסמה חלולה. אמרו את זה גם לפני הפרטת בזק ולפני הפרטת אל על . הממשלה צריכה לספק מערכת צדק, ביטחון ואפשר להתווכח על חינוך ורווחה.

השבוע היו עבודות בכביש 6, הן הסתיימו לפני המועד המתוכנן, אתה יודע למה? כי למשהו היה תמריץ שזה יקרה. המישהו הזה זו חברת דרך ארץ שמפסידה כסף כשהכביש סגור ומפסידה כסף מלשלם לשוטרים וכד' זה בדיוק התמריצים שבעלות פרטית מביאה ולא קיימים כשהממשלה יוזמת\בונה\עושה. תמצא לי פרויקט ממשלתי או עירוני שהסתיים לפני הזמן המתוכנן.

 

 

 

ואגב, לפני שאתה מביא מחקרים על יעילות שיטת השוברים שם בארה״ב, תבדוק לפני כן כמה מנהלי בתי ספר של השיטה הזאת מואשמים במעילה בכספים כל שנה, כמה בתי ספר כאלו נסגרות באמצע שנת לימודים וזורקים את הילדים לרחוב כל שנה, כמה בתי ספר כאלו מתגלים ככאלו שאפילו לא מלמדים את הילדים כלום כי אין מבנים שיכולים להכיל את כולם כל שנה, וכמה בתי ספר נתפסים ככאלו שמדווחים על ילדים שבאים ללמוד למרות שאלו נשארים בבית או ברחוב כל שנה.

אחרי זה תדבר על יעילות והישגים. כי זה העניין. ברור שיהיו בתי ספר כאלו שיהיו מעולים, ויקפיצו את הילדים קדימה, אבל אנחנו לא מדברים על ילדים ספציפיים, אלא על מערכת החינוך, על כולם, על מבט רוחבי גם, ושיטת השוברים דופקת את זה חד משמעית.

אני הכי אוהב שבתשובה מראים לי שלא הכל מושלם. לא חביבי, גם בשיטת השוברים לא הכל מושלם, אבל היא עדיפה אידיאולוגית והיא טובה יותר "בממוצע" לכל התלמידים. אתה רוצה לטעון אחרת? תביא מחקרים. אני את שלי הבאתי.

 

לא הבנתי איך הרכבת בהונג קונג מסיעה 1.6 מיליארד נוסעים בשנה בעלות של 1$ לנוסע ומרוויחה 2 מיליארד

אני גם שאלתי את זה בזמנו. קיבלתי תשובה שהניחה את דעתי וקשורה לדרך שבה סופרים נוסעים אבל אני לא זוכר את ההסבר. סלח לי שאין לי כח לחפש, אבל אפילו אם היא מרוויחה רק מיליון דולר היא עדיין יותר רווחית, יעילה, מספקת שירות טוב מרכבת ישראל. בקיצור- זה לא עניין מהותי.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

אשכול "רק לא ביבי"

ניסתם את זה לפני הבחירות במפלגת המחנה "הציוני", לא הלך, העם אמר את דברו, העם בחר בביבי.

אם אתם חושבים שאתם תוכלו להפיל את ביבי מבפנים(מה שלא הצלחתם בבחירות) אז אתם טועים.

כל בוחרי הליכוד, אפילו אני שיש לי המון ביקורות כלפי ביבי יבחרו בו שוב, אנשים כמוך גורמים לנו להיות מאוחדים.

תמשיכו להיות נגד ביבי, תקבלו אותו עוד 4 שנים.

 

כמה שהשמאל דפוק, הרצוג אמר לא לאחדות? אני מנשק את רגליו, תודה מר "מהפך".

 

אני מודה שזה קצת מעצבן שיש לנו **** בתוך המפלגה אבל אתם תבינו מהר מאוד שהמקום שלכם לא בליכוד אלא בעבודה/יש עתיד ואפילו מרצ.

 

אגב,

מצחיק שאחד כמוך מעז לדבר על דמוקרטיה, אתה מעז לדבר????

תכבד את הכרעת הרוב ואז תתחיל לדבר על דמוקרטיה, אתם גייס חמישי! יותר גרועים מערבים.

Link to comment
Share on other sites

וולאק לא אצביע ולא הצבעתי ליכוד, לא ראיתי את עובדה ולא הצלחתי לקרוא את המגילת אסתר שיצאה מלשכת רה"מ.

 

רע מאוד אם התגובה הזאת יצאה ממנו\באישורו. לא חשבתי שהמצב חמור כ"כ.

אני לא בטוח שהוא במצב בריאותי שנחשב "תקין" להיות ראש ממשלה של מדינה.

בכלל בלי קשר לכל מה שהוא עושה ואם אני מסכים\לא מסכים.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.