Jump to content

2 נגיעות בכדור


שבלול

Recommended Posts

אחד הדברים שאפשר היה לשים לב אליהם במשחקים הראשונים של מכבי תחת פאקו היה משחק המסירות המהיר והמינימום נגיעות בכדור.

בדיוק כמו אוסקר, פאקו מאמין בשיטת משחק ברצלונאית קלאסית שהעקרונות שלה פשוטים: מרכז שדה מעובה על חשבון שחקני התקפה, החזקת כדור מירבית, מסירות מהירות מצד לצד עד מציאת הפירצה המיוחלת.

השיטה עבדה נהדר בימי הזוהר בברצלונה והחיקוי החיוור שלה עובד למכבי בליגה הישראלית רוב הזמן גם היום.

בואו נבחן לרגע כל חלק בפני עצמו:

 

מרכז שדה מעובה - כל מי שקורא את ההרכב לפני כל משחק מול עכו או הפועל חיפה וסופר שלושה קשרים ודופק לעצמו על המצח בייאוש, מבין על מה אני מדבר. פאקו, נאמן לשיטתו, לא סופר את הקבוצות היריבות אלא חושב קודם כל על הקבוצה שלו. ג'ורדי, בן אבוד מבית היוצר של ברצלונה, פמפם בשלוש שנים האחרונות לתוך מכבי קשרים כישרוניים בסיטונות. כשיש לך שחקנים כמו זהבי, אלברמן, ראדי, איינבינדר, איגאבור ודור פרץ (זו הייתה כוונת המשורר המקורית) אין קבוצה בארץ שיכולה לקרוא עליך תיגר במרכז המגרש. המאבק הזה, לטוב ולרע, אבוד מראש. ואם לרגע חשבתם שאפשר להסתפק בזה, יש לכם גם שני שחקנים כמו מיכה וורמוט שיודעים להוסיף עוד כמה ספרות לנתוני החזקת הכדור המופרכים ממילא. נחזור שוב לפאקו, שעם ארסנל שכזה, מממש את חלום הטקטיקה הרטוב שלו ורואה בחיוך זדוני איך קבוצות מליגת העל מותשות בכל משחק במאמצים לגעת בכדור.

 

החזקת כדור מירבית - אז הסכמנו שלמכבי יש מחזיקי כדור נהדרים, השאלה איך מפעילים אותם. או, טוב ששאלתם. למאמן שלנו, כאמור, יש אג'נדה מהודקת והוא לא ייתן לכם האוהדים, לתקשורת או למנג'ר שלו לבלבל אותו. של יהיו אי הבנות, אין כאן ביקורת מרומזת או ישירה, הבנאדם מאמין בשיטה הזו כמו בדת ותוסיפו לזה קצת גאווה באסקית ותבינו שמבחינתו הוא רק נושא את דגל האמונה ולא ממציא שום דבר חדש. התוצאות מחזקות את האמונה שלו, גם אם לכם זה לא תמיד נעים בעין. זהבי, על-א מסי, כפלש סטרייקר (או חלוץ מדומה, בלשון העם) הוא הדמות המזוהה כל-כך עם השיטה. אם הכדור אצלי ברגל 70 אחוז מהמשחק, א זה רק עניין של זמן ותכליתיות שמישהו ישלח את הכדור לרשת. מנגד, קבוצות בעולם למדו להתמודד עם צורת משחק שכזו. משחק הגנה מהודק עם 2 שחקנים מהירים לפחות בהתקפה יוצרים התקפות מתפרצות קטלניות שמביכות את ההגנה המנומנמת ומצליחות להעלות את אחוזי ההבקעה ממינימום מצבים שיש. שני המשחקים האחרונים מול נתניה וק"ש הבהירו היטב מה המשמעות של ניצול הזדמנויות טוב. עקרונית, זה לא היה אמור להפריע משום שגם באחוז ניצול הזדמנויות נמוך יותר מול השער שיש למכבי היא הייתה צריכה להכריע משחקים בקלות. בתכל'ס זה לא קורה והסיבה, לדעתי, היא במרכיב השלישי של הטקטיקה הספרדית.

 

מסירות מהירות ומשחק נגיעה - תנסו פעם לעשות את המעשה המזוכיסטי הבא (זהירות: ביצוע הפעולה האמורה על אחריותכם בלבד!) ותזפזפו בין משחק בפרמיירליג למשחק בליגת העל. דקה-שתיים פה ואז להעביר ערוץ, ככה כמה פעמים. לא סתם אומרת הקלישאה שזה כאילו פה אנחנו משחקים בהילוך איטי. השחקנים הישראלים מאוהבים בכדור, מלטפים אותו, מתקדמים עוד צעד, עוד שניים, עושים דריבל ו...הופ, הלכה ההתקפה או אבד הכדור. מצד שני באירופה ובכדורגל המודרני בכלל הפנימו כבר מזמן שהעברת כדור מהירה היא קריטית להכרעה של משחקים. בין אם זה משחק מעבר מהגנה להתקפה או מסירות מהירות מצד לצד בכדי לטלטל את הגנת היריבה ולהוציא אותה משיווי משקל. לצורת משחק כזו צריך כושר גופני מעולה, יכולת טכנית וראיית משחק גבוהה. אבל בעיקר זו יכולת קבוצתית, כי שחקן שמוסר בנגיעה אחת כבר יודע איפה נמצאים חבריו לקבוצה ושחקנים בלי כדור יעשו תנועה לשטחים פתוחים (בריצה, אשכרה בריצה) על מנת לתת לשחקן עם הכדור לפחות 2 אפשרויות למסירה. נדמה לי שאת הנתון הכי בולט בין השחקן הישראלי לעמיתו מחו"ל הביא פעם אורי קופר בכתבה שלו בידיעות אחרונות. הוא ציין שם ששחקן אירופאי מחזיק בכדור פחות משניה לפני שהוא מעביר אותו לשחקן הבא. השחקן הישראלי לעומתו מחזיק בו 2 שניות בממוצע. זה נשמע זניח, אבל בפועל זה הבדל עצום.

ובחזרה למכבי - פאקו שראה איזו קבוצה אירופאית או שניים לפני שהגיע לכאן ניסה להנחיל את עיקרון המסירות המהירות בקבוצה. למזלו, הדלת כבר הייתה פתוחה והמועדון שכבר החל לאמץ טכניקות משחק אירופאיות קיבל בברכה את השיטה. אז הפורמט שיובא ארצה קיבל קצת אדפטציות. המשחק הוא לא בנגיעה אחת, הוא בשתיים (אני מדי פעם סופר). השחקנים, למעט כמה יחידי סגולה, לא עפים לשטחים פתוחים אלא מעדיפים הליכה/ריצה קלה וככל שהמשחק מתקדם אחוז המסירות המדוייקות צונח.

לזכות מכבי יאמר שרואים שיש כאן עבודה של מאמן והם היחידים בליגה שעושים מאמץ כנה לשחק ככה. זה עושה טוב למשחק, יש פחות איבודי כדור מהסתבכות של שחקנים וכשזה באמת עובד, הכדור ברשת בלי חוכמות.

העניין הוא שרוב הזמן המשחק נתקע, ישנם עדיין שחקנים שלא הפנימו עד הסוף את יתרונות השיטה. אם בגדול שחקני ההגנה מאוד ממושמעים טקטית וכמוהם גם רוב שחקני הקישור, עדיין יש כמה שאוהבים לכדרר קצת יותר ממה שצריך. רובם כמעט מגיעים מאזור הקו: עומרי בן הרוש, טל בן חיים, דור מיכה וערן זהבי הם הבולטים. גם ורמוט בטח יישב על המשבצת הזו, אבל כרגע נשים אותו ברשותכם בצד.

נחלק את השחקנים לשניים: זהבי וטב"ח ועמב"ה ומיכה. הזוג הראשון הם סקוררים, שחקנים שמחפשים את הרשת ובעלי יכולת טכנית מספיק גבוהה גם למצוא אותה ולייצר בעצמם את המצבים. זהבי הוא שחקן ייחודי במכבי מפאת תפקודו הורסטילי במגרש (יכול לשחק בכמה עמדות בכל משחק נתון) והוא גם בין הבודדים שיכולים לייצר לעצמם מצבים מכלום (הגול השלישי בנתניה). דווקא בשבועות האחרונים שהוא לא בשיאו הוא מנסה לסמוך על יכולת הכדרור שלו בעוד שכמה מסירות לחברים היו יכולות להיות יעילות יותר. בנושא קבלת ההחלטות של טב"ח נאמר כבר הכל. יש שם עניין מנטאלי וצריך לעבוד איתו על זה.

עומרי בן הרוש, השתדרג מאוד אצל פאקו. פתאום רואים אצלו יכולות שלא בלטו בעבר: יציאה מהירה קדימה, בעיטה חזקה לשער ויכולת טכנית סבירה פלוס. וככל שרמת הביטחון עולה ככה גם הוא עולה עם הכדור גבוה למעלה, במקום לשחרר אותו לשחקן במרכז. אצלנו בשכונה היו קוראים לזה "תן ולך". קורה לא אחת שכדור שמחולץ בהגנה תופס את היריבה לא מוכנה ובמקום למסור ישר קדימה ולרוץ למעלה, הוא מעדיף לרוץ עם הכדור וככה מאבדים שניות יקרות ונותנים הזמנות להגנה להדביק אותך.

הסיפור עם מיכה הוא דומה בעיקרון, אבל שונה. מיכה משחק גבוה יותר מעמב"ה והוא יותר "יצירתי". על היכולת הטכנית שלו אין עוררין אבל לא פחות ממנה יש לו יכולת מסירה נהדרת, מהטובות בקבוצה. לא סתם הוא מוביל את טבלת הבישולים בליגה. דווקא מהכיוון הזה, אני פחות מתחבר לדריבלים שלו. לפעמים נדמה שהוא עושה עוד סיבוב ועוד אחד על שחקני הגנה מסכנים רק כי הוא יכול. בעוד שאם היה משחרר כדור פנימה לרחבה מהר יותר הוא היה הופך את הקבוצה למסוכנת יותר. בניגוד לדעות אחרות, אני חושב שמול ק"ש הוא לא היה טוב בדיוק מהסיבה הזו. אני מסכים שחלק מהתפקיד שלו נועד לפרוץ בונקרים והוא עושה את זה נהדר, אני פשוט מאמין שעם שיחרור כדור מהיה יותר אולי ה"בונקר" לא היה מספיק להגיע לשם מלכתחילה.

 

לסיכום, אם שרדתם עד כה, הבאתי לכאן עוד זווית ראיה נוספת על איך מכבי נראית העונה ואיך אולי (בעולם אוטופי) היה רוצה לראות אותה המאמן ולא רק הוא. כל השדרה המקצועית במועדון היא ספרדית ואת העקרונות שהם הביאו משם מנסים להנחיל כאן. זה תהליך קשה וארוך, המהפכה לא התחילה היום ובטח שלא תסתיים מחר. אפשר לשמוח (לא בציניות) מהבסיס שהנחיל כאן הצוות המקצועי בשלוש השנים האחרונות, אנחנו גם קוצרים את הפירות בביצה המקומית. מצד שני, אם רוצים וחושבים גבוה יותר חייבים לעבור מטמורפוזה מלאה. זה לא יקרה עם המאמן הנוכחי, לא כי הוא לא מתאים, אלא כי הוא עדיין לא כאן מספיק זמן. אבל כל עוד מיטש מחזיק בקבוצה ומאמין בה, יום אחד זה יקרה.

 

Link to comment
Share on other sites

מסכים איתך אבל דווקא במשחק הזה ביום ראשון

היו מעט מאוד כדרורים. ברור שצריך להניע את הכדור ולמסור עד שמוצאים את הפירצה אבל צריך גם שחקנים שיעשו את האחד על אחד ברחבה או לפני הרחבה אם זה מצב שצריך לעשות את זה.

ביום ראשון ראיתי מעט מאוד ניסיונות לכדרר, וזה הפך לפעמים להחזקת כדור סתמית בלי שום איום על ההגנה של ק"ש .

 

בסוף צריך שחקן שיעשה אחד על אחד ויאיים על השער או יצור יתרון מספרי .

 

הרי בבארסה בסוף מסי, ניימאר וסוארז צריכים לכדרר ולעבור שחקן כי לא תמיד יש אופציית מסירה טובה .

 

במכבי ראיתי את זה מעט מאוד בראשון .

אולי בגלל החיסרון של בן חיים .

Link to comment
Share on other sites

נושא נפלא ומעניין. אני חושב שמיכה דווקא נמצא יותר בקטגוריית זהבי, וטב"ח ועמב"ה נמצאים באותה קטגוריה שהיא היעדר יכולת לחשוב מהר / הבנה טקטית בשילוב עם עודף ביטחון.

Link to comment
Share on other sites

אי אפשר לנצח משחקים רק עם מסירות (וגם אם אפשר זה מאוד קשה ודורש רמה טכנית והבנת משחק של שחקנים שלא מתאימים בסכומים שלהם לליגה שלנו),

אתה חייב יכולת של אחד על אחד, הדרך לפרוץ בונקר היא לא תמיד מסירה ועוד מסירה, צריך לדעת שיהיה השחקן שיוכל לעבור שחקן יריב, להשתחרר מלחץ על ידי הברקה או להחזיק כדור ולמשוך אליו שחקנים.

מכבי עושה את זה ברמה טובה (במיוחד יחסית לליגה שלנו), וההבאה של ורמוט יושבת בדיוק על הבעיה הזאת, הוא יודע להיות תכליתי באמצעות דריבל ויודע לתת פס.

 

אתה לא יכול לייתר את כל הנושא של דריבל והשתחררות רק על ידי מסירות, מאוד קשה (עד בלתי אפשרי) שזה יעבוד. גם ראינו שק״ש וב״ש יודעות לסגור אותנו לא רע בהתחשב בעובדה שהחלוצים שלנו לא יודעים לתת גול.

 

אני בניגוד אליך, חושב שמיכה מבצע את זה ברמה גבוהה מאוד, הוא מבין את המשחק יותר טוב כמעט מכל אחד אחר (יודע מתי לשחרר את הכדור ולמי, עושה תנועה למקומות נכונים, לאחרונה גם למד לבעוט), והוא פשוט צריך עוד זמן וניסיון (וזאת סיבה נוספת שהביאו את ורמוט לדעתי, לתת לו להתפתח בשקט, בקצב שלו, בלי הלחץ של אליפות על הראש שלו לבד).

 

הבעיה של מכבי העונה היא בניצול מצבים. אין מספרים מכל מי שצריך להיות וערן לבד זה לא מספיק. אין מי שישים את הכדור ברשת, הפתרון הכי טוב בשביל לפרוץ בונקרים הוא גול במצבים הראשונים שאתה מגיע אליהם (ואנחנו מגיעים אליהם).

Link to comment
Share on other sites

הבעיה של מכבי העונה היא בניצול מצבים. אין מספרים מכל מי שצריך להיות וערן לבד זה לא מספיק. אין מי שישים את הכדור ברשת, הפתרון הכי טוב בשביל לפרוץ בונקרים הוא גול במצבים הראשונים שאתה מגיע אליהם (ואנחנו מגיעים אליהם).

זאת בעיה לא רק העונה, אבל בולט במיוחד העונה, בעיקר לאור חוסר החדות של בן בסט מול השער והיעדר הכשירות של פריצה.

פריצה הוא החלוץ החד ביותר שלנו, ואולי החד ביותר שהיה לנו בעשור האחרון. במובן מסוים, הוא, ביחד עם בית הדין המושחת של ההתאחדות, הסיבה לכך שאנחנו "רק" שתי נקודות מהמקום השני.

Link to comment
Share on other sites

זאת בעיה לא רק העונה, אבל בולט במיוחד העונה, בעיקר לאור חוסר החדות של בן בסט מול השער והיעדר הכשירות של פריצה.

פריצה הוא החלוץ החד ביותר שלנו, ואולי החד ביותר שהיה לנו בעשור האחרון. במובן מסוים, הוא, ביחד עם בית הדין המושחת של ההתאחדות, הסיבה לכך שאנחנו "רק" שתי נקודות מהמקום השני.

 

שכחת את ברק שגם היה יכול לטשטש את זה לא רע אם היה משחק העונה :)

Link to comment
Share on other sites

 

שכחת את ברק שגם היה יכול לטשטש את זה לא רע אם היה משחק העונה :)

יצחקי דווקא עוזר יותר בייצור מצבים. הוא לא ממנצלי המצבים הבולטים אצלנו (כמובן שהוא יותר טוב מבדש, בן בסט ופריצה בכושרו הנוכחי והחלוד).

Link to comment
Share on other sites

אני בניגוד אליך, חושב שמיכה מבצע את זה ברמה גבוהה מאוד, הוא מבין את המשחק יותר טוב כמעט מכל אחד אחר (יודע מתי לשחרר את הכדור ולמי, עושה תנועה למקומות נכונים, לאחרונה גם למד לבעוט), והוא פשוט צריך עוד זמן וניסיון (וזאת סיבה נוספת שהביאו את ורמוט לדעתי, לתת לו להתפתח בשקט, בקצב שלו, בלי הלחץ של אליפות על הראש שלו לבד).

 

בדיוק. מציע לראות שוב את הבישול של מיכה לבדש מול ק"ש. עשה שם כמה סיבובים "מיותרים" לכאורה, אבל בעצם משך אל עצמו 4 שחקנים של ק"ש וחיכה לתנועה בחלק ההתקפי כדי לשחרר כדור. זאת לא מקריות, הרבה מהבישולים שלו הם כאלה. מיכה גם יודע מתי לשחרר כדור מהר (המצבים לגול שהוא סידר לבן-בסט במחצית הראשונה), אבל בשביל שזה יקרה ויהיה אפקטיבי צריך תנועה מהירה וחכמה של שחקנים ברחבה, ובינתיים זהבי הוא היחיד שעושה את זה באופן עקבי. ייאמר לזכותו של בן-בסט שמול ק"ש הוא כן השתחרר בצורה טובה, אבל לא סיים כמו שצריך.

 

גם מסכים עם הסיפא שלך רועי, עדיין לא מילאנו את החלל שהשאירו דאבור, יצחקי, פריצה ואולי אפילו עטר. דרוש סקורר.

Link to comment
Share on other sites

דווקא כשהכדור אצל מיכה וורמוט בחצי של היריבה, לדעתי הכדרורים מועילים.

שחקנים כאלה מסוגלים לשמור את הכדור ברגל בשליש המסוכן, וכביכול "לחכות" שתיווצר אופצייה לכדור עומק.

Link to comment
Share on other sites

דווקא כשהכדור אצל מיכה וורמוט בחצי של היריבה, לדעתי הכדרורים מועילים.

שחקנים כאלה מסוגלים לשמור את הכדור ברגל בשליש המסוכן, וכביכול "לחכות" שתיווצר אופצייה לכדור עומק.

מסכים אבל עם סיוג קטן - ורמוט ומיכה בהחלט יכולים ליצור מצב מכלום ע"י דריבל חכם או מסירת עומק, אבל בשביל שזה יקרה, בזמן שהם מתנהלים עם הכדור, שאר השחקנים צריכים לעשות תנועה ללא הכדור (ורצוי תנועה מהסוג של זהבי ולא מהסוג של בן בסט)

אחרת אם כל שחקן יקבל את הכדור לרגל, ינסה ליצור משהו, ואף אחד לא יזוז, הוא יתמהמה ואז ימסור לשחקן אחר שיחזיק בכדור, וככה ההתקפה נתקעת.

Link to comment
Share on other sites

מסכים אבל עם סיוג קטן - ורמוט ומיכה בהחלט יכולים ליצור מצב מכלום ע"י דריבל חכם או מסירת עומק, אבל בשביל שזה יקרה, בזמן שהם מתנהלים עם הכדור, שאר השחקנים צריכים לעשות תנועה ללא הכדור (ורצוי תנועה מהסוג של זהבי ולא מהסוג של בן בסט)

אחרת אם כל שחקן יקבל את הכדור לרגל, ינסה ליצור משהו, ואף אחד לא יזוז, הוא יתמהמה ואז ימסור לשחקן אחר שיחזיק בכדור, וככה ההתקפה נתקעת.

לדעתי המטרה של פאקו להפוך את ורמוט לזהבי 2 כנל מיכה

שחקן שיודע לעשות דריבל אבל כשהכדור לא אצלו לעשות תנועה לעומק

 

שימו לב שמשחק השנה מאוד סכמטי

השחקנים לא בעמדות קבועות אלה נעים מהמקום שלהם לאורך ולרוחב

Link to comment
Share on other sites

לדעתי המטרה של פאקו להפוך את ורמוט לזהבי 2 כנל מיכה

שחקן שיודע לעשות דריבל אבל כשהכדור לא אצלו לעשות תנועה לעומק

 

שימו לב שמשחק השנה מאוד סכמטי

השחקנים לא בעמדות קבועות אלה נעים מהמקום שלהם לאורך ולרוחב

ורמוט ומיכה לא יכולים להיות זהבי 2

שחקן בעמדה כזו צריך להיות קילר, סיומת קטלנית, לשחק בנגיעה-שתיים גג, זה דברים שאין לאף אחד מהם.

 

ורמוט ומיכה שניהם אוהבים את הכדור יותר ברגל ולחפש את המסירות לשחקן הקילר שיעשה תנועה לעומק

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.