Jump to content

ראיון עם גיא גודס


צליאקיסט

Recommended Posts

ראיון עם גיא גודס בוואלה ספורט . במדור של אוהד גרינוולד

http://sports.walla.co.il/?w=%2F170%2F2758141

 

 

אל תבלבלו לגיא גודס את המוח. דברו איתו ברור; בלי קשקושים ובלי פלפולים. רוצים לשאול משהו? תשאלו, והוא יענה. הוא לא מסתיר. אף פעם לא הסתיר. אין לו מה להסתיר.

אם מורו ורבו דיוויד בלאט נחשב, לכאורה, לג'נטלמן האמריקאי האולטימטיבי – לעולם לא ידעת מה בלאט באמת חושב, למרות מה שהוא אומר – המאמן החדש של מכבי תל אביב הוא הישראלי הדוגרי האולטימטיבי. במובן החיובי.

ההתחזקות של הפועל ירושלים? "לא מעניינת אותנו".

דונטה סמית'? "כן, רצינו אותו. הגשנו הצעה. הוא בחר ללכת לירושלים", אבל "אנחנו רוצים אצלנו רק שחקנים שרוצים לשחק במכבי תל אביב".

לא, הוא לא דיבר איתו באופן אישי. "אני לא מנהל את המשא ומתן. וממילא התחילו לדבר איתו עוד לפני שחתמתי".

אם ניתן להעריך איך תיראה מכבי החדשה תחת גודס, נאמר: זו תהיה קבוצה שתשחק כדורסל דוגרי. היא תשמור דוגרי ותרוץ דוגרי. עזבו את גודס מפילוסופיות מיותרות. ואל תצפו להתחכמויות.

"אני אדם כן. מה שיש לי להגיד אני אומר, דברים טובים יותר ופחות", הוא מעיד על עצמו, "אני לא מרמה אנשים ולא מוכר לוקשים. כל הקריירה שלי הייתי כזה. אני מדבר בגובה העיניים ומצפה שאנשים אחרים יעשו איתי אותו דבר. מי שייתן לי יחס אחר, יקבל ממני את מה שמגיע לו".

אמרו עליו בימים האחרונים שהוא אדם נח לבריות. אולי התכוונו בכך לשני דברים: 1. הוא לא נראה ומתנהל כמו אדם נרדף, מריר, כעוס, כפי שהיה לעתים המאמן הקודם של מכבי. 2. מסקנה: הוא יסתדר יופי עם ההנהלה של מכבי.

דוגרי? הכל שטויות. "(1) כן, אני קצת שונה מדיוויד בקטעים מסוימים. אני מביא את האופי שלי. אני יכול להבליג על יותר דברים, אבל אנסה לשמור על אותו קו מקצועי. (2) ההנהלה של מכבי דעתנית? אני מכיר את ההנהלה הזאת מגיל אפס. אלו אותם אנשים. בכל מקום בעולם, בטח בעולם הכדורסל, מתקיים דו-שיח בין מאמנים למנהלים, ואני מבטיח לך שהכל יהיה בסדר. לא תהיה שום בעיה. בסוף ההחלטות המקצועיות הן שלי. אני שומע את כולם, מכבד את כל הדעות, אבל מחליט בעצמי".


שאלתי אותו מה ה"אני מאמין" שלו כמאמן. ובכן: אל תצפו לנאום עם אנלוגיות דרמטיות מחייו של סטיב ג'ובס. "אני רוצה לראות קבוצה לוחמת, אטרקטיבית, ששומרת חזק ולוחצת, שתרוץ ותקלע הרבה סלים. אנסה להביא דברים שאפיינו אותי כשחקן: הגנה טובה, חטיפות, סלים קלים, הנעת כדור, שלשות. כשאימנתי בראשון, לפני שמונה שנים, זאת הייתה אחת השנים הראשונות שקבוצה שיחקה עם לחץ על כל המגרש, 40 דקות, בסגנון של קולג'. וגם דיוויד התחבר לזה מאוד ולקח את זה למכבי של 2011. בקיצור, אלו הדברים שאני מתחבר אליהם - כמו הרבה מאמנים אחרים, אני חושב. אין כאן שום דבר חדש".

מה זה אומר ברמת הסגל? ש"שבעה שחקנים נשארים: דווין, טייריס (תכף נגיע אליו, א.ג.), סופו, אלכס, סילבן, יוגב, פניני. אנחנו רוצים להביא שלושה זרים - על חשבון ז'יז'יץ', אינגלס וריקי, אפילו שזה עדיין לא סגור שריקי עוזב, אבל כרגע אנחנו מתכוננים לבניית הקבוצה כאילו הוא לא נשאר בגלל שהסוכן שלו הולך למקומות יותר רחוקים בכסף, ולפחות ישראלי אחד במקום בלו".

שזו, מבחינתו, "מכה קשה מאוד עבורנו. בלו היה אחד השחקנים הכי חשובים שלנו, אם לא החשוב ביותר. אבל העזיבה שלו היא לא בשליטתנו. זו המציאות. ראינו איך לא הסתדרנו בלעדיו לפני שנתיים וכמה הוא היה אז חסר, ואיך הסתדרנו איתו השנה וכמה הוא נתן. אבל לשבת ולבכות ולהתייסר לא יעזור לנו. אנחנו צריכים למצוא חלופות, ונעשה את זה. נביא שחקנים עם כוח אש מ-3".

- לא תמתין לו?

"אין מה לחכות. בלו הודיע חד-משמעית שהוא לא חוזר בעונה הבאה. אני מכין קבוצה בלעדיו. אלא אם כן שוב פעם ייפול לו האסימון בנובמבר והוא יחזור".

- ומה אם רייס יעזוב לאחת מההצעות הגדולות שהוא מחזיק בהן?

"אז השמש תזרח גם למחרת. אני חושב שטייריס רוצה להישאר. יש לנו הנהלה מאוד מכובדת ואני מקווה שימצאו איתו את דרך המלך".

- איך אתה מסביר את מה שקרה לג'ו אינגלס?

"הוא עבר תקופה קשה. התחיל את השנה מצוין, אבל כשהתחילה הירידה הוא איבד את המקום שלו. הוא איבד את הביטחון שלו תוך כדי תנועה. אני אומר לך שג'ו שחקן פנטסטי, אבל במכבי זה לא התחבר. קורה".

- בעיית הברך של דווין סמית' לא מפריעה לך?

"בשביל זה נביא לו בק-אפ".

- שון ג'יימס לא ממשיך.

"לא. הודענו לשון שהוא יכול למצוא קבוצה אחרת".



גודס יודע בדיוק אילו זרים הוא מחפש: שיש להם אופי דוגרי. "אני מחפש זרים עם אופי ומחויבות. קודם כל שיהיה להם את זה, ואז כמובן יכולת. יכולת בלי אופי לא נותנת לי כלום. אני צריך אנשים שיתאימו למכבי גם ברמה האישית וגם למערכת כולה. זרים שאוהבים לעבוד ולהיות עם החברים שלהם. זה היה המוטו שלנו בהחתמות בארבע השנים האחרונות: להביא חבר'ה עם אופי. כן, פה ושם גם עשינו טעויות, אבל זה חלק מהעניין".

הוא מתכוון, מבחינתו, להשקיע את מירב המשאבים ב"עמדה מספר 2. שם נרצה להשקיע כסף ולהביא שחקן איכותי מאוד, שיוכל לעזור לטייריס. לנגפורד? זה שחקן של 1.8-2 מיליון דולר. זה כסף שאין למכבי תל אביב. אבל הלוואי שהיה. בכל מקרה, נרצה להביא שחקן איכותי בעמדה 2 שיכול לשחק גם בעמדה 1. וכמובן שנחפש שחקן איכותי בעמדה של 4.5, שיכול לעזור לסופו ולאלכס, על החשבון של בלו, אפילו שאין עוד שחקנים באירופה כמו בלו. ואחרי כל זה נראה מה יישאר לנו לעמדה מספר 3. נביא לשם שחקן שיהיה בין היתר בק-אפ לדווין (שאגב, "הולך לעבור ניתוח ואני מקווה שירגיש יותר טוב. האם חשבתי לוותר עליו? חס ושלום")".

- על סופו הייתה מחשבה לוותר?

"לא".

- אבל אתה יודע, סופו גם שחקן יקר מאוד, גם משחק בקושי 12-15 דקות בערב, וגם גוזר עלייך לשחק בסגנון מסוים איתו ובסגנון אחר לגמרי בלעדיו.

"נכון. גם בעונה שעברה שיחקנו כדורסל שונה עם הרכבים שונים. הרכבים שונים משנים סגנון. ברגע שיש לך את אלכס וסופו, ברור שכבר יש בקבוצה שלך שני סגנונות שונים. עם סופו הפוסט-אפ דומיננטי. וכשאלכס על המגרש משחקים בצורה אחרת. ליריבות שלנו היה קשה להתמודד עם זה. מה שלא שבור לא צריך לתקן. יש עדיין התאמות שנעשה ושחקנים שיצטרפו וזה ישפיע על הסגנון, אבל בגדול אני רוצה להמשיך עם הדרך שלנו".

- לפני הפיינל פור ישבת אצלנו באולפן והסכמת שמדובר כנראה בקבוצה החלשה ביותר של מכבי שהעפילה לאירוע שכזה. אתה מבין שקרתה בעונה החולפת שרשרת של דברים בלתי-מוסברים שלא כדאי לבנות עליהם שוב.

"תראה, ברור שאני רוצה להביא זרים יותר איכותיים מאלו שעזבו. אני רוצה לראות את מכבי מתחזקת בעונה הבאה. אבל בשורה התחתונה לקחנו ארבעה תארים, ואת זה אי-אפשר לקחת ממי שהיה כאן, עם כל הדיבורים על חוסר-כישרון וכו'. הייתה לנו חבורה של גברים ששיחקו יחד וזכו בהכל. מי שמשחק יחד מתגבר על קבוצות מוכשרות יותר. אבל כמובן שאנחנו רואים בדיוק מה החסרונות שלנו ורוצים לשפר אותם".

- מה עם החזון שלך לגבי צעירים? מיד אחרי המשחק האחרון מול חיפה דיוויד פדרמן דיבר על כך שבעונה הבאה במכבי הכל יהיה אחרת ושנתחיל לראות לראשונה אחרי כמה שנים טובות חבר'ה צעירים שמקבלים צ'אנס להפוך לחלק אמיתי מהרוטציה. הוא אמר שמבחינתו זו מטרה אסטרטגית של המועדון ושזו הייתה אחת מנקודות המחלוקת הקשות בינו לבין בלאט, ושהמאמן הבא של מכבי יצטרך לשלב צעירים.

"חשוב לנו לראות צעירים וחשוב לנו לראות צעירים שמשחקים. אבל כולנו חושבים שצריך גם למצוא את הדרך הנכונה לשלב אותם במערכת הלחוצה הזאת שבה כל משחק הוא משמעותי וחשוב. המטרה היא לשלב צעירים תוך כדי תנועה, בצורה חכמה. אנחנו מקימים אקדמיה וקבוצת-בת וברור שבסוף המטרה היא לראות שחקנים שגדלים שם בקבוצה הבוגרת, אבל אסור לנו להכריח סיטואציות. אני לא רוצה להגיד משהו לא נכון, אבל לא זכור לי, עם כל הטררם והסימפוזיון התקשורתי שהיה סביב אריאל ומנקו (שחקניה הצעירים של הפועל ירושלים, א.ג.) שהם באמת שיחקו בחצי השני של העונה. אולי בסוף הם קיבלו קצת יותר בגלל פציעות של אליהו ופרחוסקי, אבל במאני-טיים הם לא באמת היו חלק מהרוטציה. אז צריך להיכנס לפרופורציות בעניין הזה".

- אפרופו צעירים: מה יהיה עם סילבן לנדסברג?

"הוא יקבל יותר דקות בשנה הבאה. אחרי שנתיים אני חושב שהוא די מוכן לתפקיד משמעותי. הגנה? הוא ישפר אותה".


גודס מחדש מסורת במכבי של עוזרים שמונו למאמנים (אגב, הוא חתום על שיא אישי: האדם שכיהן כעוזר מאמן במשך הכי הרבה שנים בהיסטוריה של המועדון). היו כאלו שהפכו לאגדות: צביקה שרף ודיוויד בלאט, למשל; אך יש גם כאלו שייזכרו לדיראון עולם - יעקב אדלר ויורם חרוש, לדוגמא.

אבל גודס גם סוגר מעגל בלתי-נראה. לפני 13 שנה, בקיץ 2001, עזב פיני גרשון את המועדון אחרי זכייה באליפות הסופרוליג, והעביר את השרביט לבלאט. כעת בלאט עוזב את המועדון אחרי זכייה בגביע אירופה וגודס נכנס לנעליו. הסיטואציה היא לכאורה נוחה - המועדון שבע אחרי זכייה בכל התארים, וישנה הבנה ברורה שסנסציה נוספת כמו זו שקרתה לא תשוחזר; היה בוודאי מלחיץ יותר לקבל קבוצה כושלת בניסיון להחזירה למעלה. מצד שני, אם מכבי לא תעמוד ברף הזכיות הבלתי-אפשרי שהציגה בעונה הקודמת, הרי שהעונה הבאה, מבחינה עובדתית, תהיה מוצלחת פחות. זה בדיוק מה שקרה לבלאט בקדנציה הראשונה שלו במועדן – הוא קיבל קבוצה אלופה ולמרות שלקח אותה לפיינל פור בבולוניה כבר בעונתו הראשונה (הפסד בחצי-הגמר לפנאתינייקוס) שמע את קולות הגעגוע לקודמו האייקוני. לאחר עונה לא-משכנעת נוספת הוחזר, במהלך חסר-תקדים, לעמדת העוזר.

"אגב, דיברתי עם דיוויד על הסיטואציה הזו", מגלה גודס. "דסקסנו את מה שהיה וניסינו לנתח את מה שלא היה אז בסדר. הוא סיפר לי על הסיטואציה שהוא היה בה אז ועל הקשיים שהתגלו בדרך. הוא סיפר לי על דברים טובים יותר ופחות שהוא עבר בקדנציה הראשונה שלו, ואני מקווה שאני יכול ללמוד מהדברים האלה ולא לחזור על אותן טעויות, גם שדיוויד עשה. אילו טעויות? אני מעדיף להשאיר אצלי את התוכן של השיחה".

- אז בעיניך, הסיטואציה הנוכחית, של לרשת קבוצה שהיא אלופת אירופה, היא טובה או לא טובה?

"למדתי שכל סיטואציה בחיים היא טובה. בשנה שעברה לקחנו בארץ אליפות וגביע, שזה דבר שאנשים תמיד מצפים מאיתנו. וכמובן שלקחנו את גביע אירופה. בכל קיץ, כששואלים מה המטרות לקראת העונה הבאה, התשובה הקבועה של כל מי שאימן במכבי היא 'דאבל בארץ ופיינל פור באירופה'. כשאתה מגיע לפיינל פור, שנה אתה לוקח ו-9 שנים אתה לא לוקח. אבל אם אתה מגיע לפיינל פור שום דבר לא יכול להבטיח לך שאתה זוכה או לא זוכה. בפיינל פור הכל יכול לקרות, וראינו את זה בעונה שעברה, ולכן המטרה בעונה הבאה היא קודם כל להגיע לשם, לפיינל פור, אפילו שאנחנו לא בין הארבע הראשונות באירופה מבחינה תקציבית, ומשם להמשיך. אבל חוץ מזה, עזוב הכל: אם היו מציעים לך לאמן את מכבי - לא היית הולך בכל מקרה?".

- השאלה היא עד כמה מבחינתך אפשר להצליח במצב הזה.

"מה זאת הצלחה? אם אתה לוקח דאבל בארץ ובאירופה מפסיד בהצלבה, זה בהכרח כישלון? אני לא חושב. אני חושב שזה תלוי בשאלה איך אתה נראה בדרך. קשה מאוד להעריך מראש איך נגדיר עונה ביחס לתוצאות שיושגו. תראה, בארבע השנים הקודמות עברנו כאן הכל. בשנה הראשונה עם דיוויד הגענו לפיינל פור. בנינו קבוצה אטרקטיבית שעשתה דרך מדהימה וניצחה בדרך ב-30-40 הפרש, עשתה דברים שלא נראו כאן, והפסדנו בגמר. בעונה השנייה נראינו פחות טוב, אבל הגענו להצלבה נגד פנאתינייקוס ועשינו איתם סדרה מדהימה. בשנה השלישית הפסדנו אליפות בישראל ועפנו עם 3:0 בהצלבה מול ריאל מדריד. ובשנה שעברה הלכנו עד הסוף בכל המסגרות. בסופו של דבר, השאלה היא איך אתה עובר את הדרך, כי ברור לי ולהנהלה שלא בכל שנה לוקחים את גביע אירופה. אנחנו לא חולמים באספמיה. מה שכן, אנחנו רוצים להיות הקבוצה הכי אטרקטיבית שניתן ולעשות את המקסימום".

- כמאמן, מה אתה לוקח מבלאט?

"את הדרך שעברתי איתו בארבע השנים האחרונות".

- אגב, האמנת שהוא יקבל את הג'וב בקליבלנד?

"תראה, זה הישג אדיר בשבילו. תעודת הערכה. עם כל התארים שהוא זכה בהם בכל המקומות שהיה, עם כל הניצחונות והמדליות והגביעים שהוא זכה בהם כמאמן וכעוזר, דיוויד הוא אדם שהצליח בכל מקום ולדעתי יצליח גם בעתיד. אני מאושר בשבילו ואני מאמין שהוא יהיה בסדר ב-NBA, כי יש לו אופי ויכולת לשרוד גם בסיטואציות הכי קשות ולעשות את הדברים נכון וללמוד מהר ולעשות את ההתאמות. הוא ילמד את המערכת ואת הסגנון והוא יסתדר שם".

- עבדת במכבי עם נוון ספאחיה, עודד קטש, צביקה שרף ובלאט. אנשים שונים עם סגנונות שונים. מה אתה לוקח מהיתר?

"אני לוקח דברים מכל מי שעבדתי איתו, בטח שבמכבי. עם כל המאמנים עברתי דברים ומכל המאמנים למדתי דברים, ובלי לפגוע באחרים, כמובן שבלאט הכי השפיע עליי. היום אני מרגיש הכי בשל ורגוע ומוכן. היו שואלים אותי הרבה: להיות עוזר שש שנים זה לא הרבה זמן? אמרתי: יש בחיים דינמיקה מסוימת, וקיבלתי את התפקיד הקודם באהבה. אבל אחרי שש שנים בתפקיד הזה אני מרגיש שלם ונכון לאתגר".

- לעוזר הנצחי לשעבר עדיין אין עוזר. דני פרנקו הלך לירושלים, ושוק המאמנים לא פשוט.

"אנחנו חושבים מה הכי מתאים למועדון ומי האדם שהכי מתאים לתפקיד הזה ומסוגל לעמוד בסטנדרט של מכבי. יש לי כמה מועמדים שישבתי איתם. אני צריך לגבש דעה. אני לא רוצה לקחת החלטה מהירה כדי להגיד 'עשיתי'".

לחץ? די, נו, אל תגזימו. "תקשורת היא תקשורת, וגם כשהייתי שחקן לא עניין אותי לקרוא מה כותבים עליי. בעידן האינטרנט לכל אחד יש יכולת לעשות מה שהוא רוצה, אבל אתה צריך לשמור על הקו שלך. מה שהחזיק אותנו בעונה שעברה הייתה העובדה שהת

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.