Jump to content

מוסד הרבנות


Echoes

Recommended Posts

אגב אפרופו מקימי המדינה, ש"ס והכוח החרדי קיים בדיוק 30 גג 40 שנה. לדעתי כל נושא הרבנות ורק היא כסמכות לחיתום הוא קצת ותיק יותר.

זיו, השאלה היא מי שולט ומי מחליט מי שולט על הרבנות, שציינת ששל כולם. קודם כל, האורתודוכסים כיום הם מיעוט בעולם. אבל בוא נתעכב בבקשה וברשותך על הדבר הזה שציינת - ש"ס והרבנות הם אכן נושאים שונים. למה? כי ש"ס היא ייצור כלאים. ש"ס היא גישה אשכנזית מאוד ספציפית, תחת חזות של זהות ספרדית.

 

כספרדי, איך אני אמור להרגיש שייך לרבנות, שלא רק שמשתלטת על היהדות מבחינתי בכך שמחליטה זרם אחד הוא ה"נכון" לכולם, אלא גם מצד אחד מפרידה בין אשכנזים לספרדים - כלומר אף רב הוא לא של כולם - ומצד שני כל מה שמייחד את ה"ספרדים" שלה הוא שהם לא-אשכנזים, וכשהם מתנהגים כאשכנזים?

 

הרי זה לא משנה כמה הרב עובדיה יוסף למד את קארו, איך הוא יטיף לי על זהות ספרדית כשהוא לא צאצא לגירוש ולא גדל תחת מורשת היהודים יוצאי ספרד? אני מניח שאותו דבר יכול להגיד תימני שלא מבין איך הוא קשר לזה, או קווקזי, אני אומר את מה שאני מרגיש באופן ספציפי. בן אדם כמו הרב חיים אמסלם, שעוד מטיף לא ללכת אחרי עיוורים כמו רבנים - יכול להגיע לרבנות? כי הוא היחיד מש"ס שבכלל ספרדי. לא מדבר על מוצא, יש אחרים שגם, אלא מבחינת זהות ומהות ומורשת. כשמדבר על ליברליזם ועל סובלנות ומתינות. זאת מורשת ספרד שאני מכיר מהבית. ואותו הם ירקו החוצה. ואת ש"ס הרבנות אני מרגיש שמאמצת כמייצגת של איזושהי עדה ספרדית חדשה, שלא בהכרח קשורה לעדה הספרדית המקורית.

 

מה דעתך על זה? שואל כי באמת מעריך את דעתך.

Link to comment
Share on other sites

עוד מילה לגבי הדת שאמרתי אותה כבר מזמן, בסופו של דבר התורה (דאורייתא) זה הבסיס, כל הפרשנויות יצאו משם, הבסיס של הדת נורא פשוט ונוח,

אם מנהיגי הדת כיום ובכל התקופות רוצים/רצו לשמור על המאמינים שלהם הם לא צרכים לעשות את זה בכוח ובאיומים("כך וכך יקרה אם תעשה כך וכך"),

מספיק שהם שומרים על הפשטות של הדת כמו שהיא מובאת בתנ"ך, כל ההלכות שמסרבלות את הדת רק גורמות להרחיק מאמינים ולא לקרב אותם,

לא אומר שכל מה שמדרבנן זה קשקוש, יש שם דברים מאוד חכמים ונכונים, אבל גם הרבה פסיקות מיותרות שרק הרסו לדת וחבל,

יכול להיות שאם לא הפסיקה המיותרת בנושא שדיברנו עליו מקודם (אם אני רואה מכונית שנוסעת בשבת), לא היינו מדברים או מתווכחים על זה בכלל...

הבסיס הוא לא דאורייתא, לפי האמונה של הצדוקים (הכהנים) בתקופת בית שני בכלל לא היה עולם הבא ולא היתה תורה שבע"פ. מרגע שהפרושים השתלטו, הדת שינתה צורה לגמרי.

 

מן הסתם במה שדרבנן יש גם דברים חכמים וגם דברים שפחות - הרי יש המון אנשים שונים שאחראים על זה, עם דעות שונות. את הספרים של הרמב"ם שרפו בזמנו.

Link to comment
Share on other sites

ואיך בדיוק זה מתקשר לנקודה שלי שכמו ש"כופים" עליו דברים מסוימים כך גם "כופים" עליך? (ושוב אני לא מסכים לביטוי הזה כי צריך להקריב בשביל חיים משותפים במדינה)

ואיפה בדיוק ראית בדברים שלי שחרדי לא צריך להתגייס? ואיפה ראית שהמציאות שהם לא מתגייסים טובה? ואיפה ראית שאמרתי שהצבא לא בא לקראתם? אם תקרא את התגובות שלי תראה שאמרתי ההפך.

מה שאמרתי זה ש"כופים" עליו לכאורה, וכך גם עליך ועליי, ובמקרה נגררנו לדיון נקודתי למי יותר קשה (מה שלא תוכל לשכנע אותי שלא, וההפך, מה שאתה טוען שהצבא כ"כ בא לקראתם ז"א שהוא מבין שקשה להם וצריך להקל עליהם)

 

אתה קולט את האבסורד והגיחוך בדברים שאתה אומר?

מה זה לבוא לקראתם?

מחר אני אאסוף ציבור ואתחיל לנהוג נגד הכיוון, אני אל אפגע באף אחד, אבל אסע נגד הכיוון כמה זמן עד שהמדינה תכיר בזה, ותבנה לי נתיב משלי? כי זה על אותו משקל.

הם אזחרי המדינה, שמקבלים כסף מהמדינה (!!!) ולא תורמים כלום (כרגע, עם כל הכבוד, צה"ל תורם מספיק ואין טעם לנהל דיון) אין לי בעיה עם תפילות, אין לי בעיה עם אמונה באלוהים, גם אני מאמין, אבל זה לא אומר כלום, או שיכבדו את החוק או שיישבו בכלא שלוש שנים, לא יקבלו שום שקל משום דבר ושיחיו כמו הומלסים ברחוב מבחינתי.

 

גם כשבאים לקראתם זה לא מספיק להם, אוכלי חינם זה הגדרה יפה.

Link to comment
Share on other sites

גם כשבאים לקראתם זה לא מספיק להם, אוכלי חינם זה הגדרה יפה.

הם לא תורמים בכלום ועוד עולים כסף

גם שרמוטות זה הגדרה יפה בשבילהם

Link to comment
Share on other sites

החירות שלי חשובה מבחינתי יותר מחירותו של כל אדם אחר. ותתפלא לשמוע - גם רוב החילונים יגידו לך את זה.

זה שאדם בוחר ללמוד כל יום תורה זה מאוד נחמד ויפה, אבל זאת בעיה שלו. הניתוק שנוצר לי מהחיים הנורמליים עקב הצבא הוא בדיוק כפי שהוא נוצר לחרדי או לדתי לאומי או לכל אדם שמתגייס לצבא.

 

מה שהכי מקומם בכל הסיפור הזה הוא העובדה שסטודנטים שלומדים משהו יצרני ותורמים אחרי זה לחברה לא מתקרבים לקבל את התנאים של האברך שגם מקבל כסף מהמדינה וגם לא מכיר בה.

אז למה אם הוא חרדי ובחר ללמוד תורה אז הוא צריך לקבל יותר הטבות מסטודנט שגם בחר ללמוד מה שהוא רוצה.

היו לי הרבה שיחות עם חברה חרדים במסגרת מלגה שהייתי בה בלימודים היו שם גם נשים, גם הומואים, גם לסביות,גם חרדים וגם חילונים גמורים כמוני והסתדרנו מצויין (הוכחה שאם באמת רוצים להכיר אחד את השני אז כן ניתן לחיות פה ביחד). בחלק מהשיחות איתם הם אמרו שהם שונאים את ש"ס לא פחות מאיתנו בגלל שהיא ממסחרת את הדת לעניינים שלא קשורים בכלל לדת.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.