Jump to content

קו פתוח - שאלות ותשובות בנושא יום כיפור


נועם שוהם

Recommended Posts

כמו כל שנה ושנה בשנים האחרונות, ננסה לענות לכל מי שיש שאלה בנושא יום כיפור, שיחול ביום שלישי הקרוב ויסתיים ביום רביעי בערב.

 

 

יום כיפור תשע"ג

 

זמני התחלת וסיום הצום בת"א הם:

כניסה ביום שלישי: 17:11.

צאת הצום ביום רביעי: 18:09.

 

דברים האסורים ביום כיפור:

 

1. איסור לאכול או לשתות.

2. איסור לנעול נעלי עור - מותר נעלי בד או גומי.

3. איסור סיכה - אסור לסוך את הגוף במשחות/שמנים וכיוצא בזה (ג'ל בשיער).

4. איסור תשמיש המיטה.

5. איסור רחצה - לא מתקלחים ביום כיפור. מותר לשטוף ידיים עד פרקי האצבועות (החלק המחבר בין האצבעות לכף היד)

6. אסור להתגלח או להסתפר.

 

שאר הדברים זה כמו שבת.

לא רואים טלויזיה, לא נוסעים ברכב, לא מדליקים חשמל.

לא משאירים גם את המחשב פתוח ולצפות בו...

 

לגבי חולים שצריכים לקחת כדור: רק שמדובר במקרה של פיקוח נפש, שבמידה ואם לא ילקח כדור יגרם נזק (חולי כליות, כבד וכדומה) יש לקחת כדור עם מעט מים - בכל מקרה: להתעייץ עם רב בנושא.

 

לגבי חולה שצריך לאכול: "הכל חייבים להתענות ביום כיפור. ומעוברות ומניקות גם כן מתענות ומשלימות. אבל חולה שרופא (ואפילו רופא גוי) אומר שאם לא יאכל אפשר שיכבד עליו חוליו ויסתכן, מאכילים אותו ואפילו אם החולה טוען שיכול להתענות ואינו רוצה לאכול, אין שומעין לו ומאכילין אותו למרות רצונו, ואף אם יש ספק פיקוח נפש דוחה מצות עינוי נפש ביום כיפור ואין בזה שום חסידות להחמיר ולהתענות שאינו אלא שופך דמים".

 

ההמלצה שלי זה להתעייץ עם רב ורופא.

כאב בטן וראש זה ברוב המקרים לא פיקוח נפש.

זה דבר שמשתנה מאדם לאדם ובמצב הבריאותי שלו, כך שאני לא יכול לדעת...

 

למי שיש שאלות הוא מוזמן להשאיר ונענה.

 

שיהיה צום קל וגמר חתימה טובה לכולם!

Link to comment
Share on other sites

3. איסור סיכה - אסור לסוך את הגוף במשחות/שמנים וכיוצא בזה (ג'ל בשיער).

כל שנה אני שוכח את התשובה.. מותר להשתמש בדאורדורנט? ספריי/סטיק?

 

בקשר לשאלה חוזרת לגבי הנעליים, לגיטימי ונהוג לבוא לבי"כ עם כפכפי גומי, ככה שאין לכם מה לחשוש, אתם לא תהיו היחידים.

חתימה טובה לכולם!

Link to comment
Share on other sites

נעליים שהם עור שהוא סינטטי מותר?

 

באופן עקרוני מותר, אבל כיון שיש הקפדה בתשעה באב ללכת עם מנעל פחות נוח מהרגיל רצוי ללבוש נעל פחות נוחה.

 

http://www.hidabroot.org/CommunityDetail.asp?FaqID=12941

Link to comment
Share on other sites

לכתוב אסור. זה כמו שבת מבחינת האיסור של מלאכות.

 

לשחק טאקי רצוי שלא. אני יודע שקשה להעביר את הזמן עם הצום, אבל אני ממליץ יום אחד להשתדל לפנות את הראש לחשוב על איך משפרים את עצמנו בשלל תחומים.

Link to comment
Share on other sites

תקשיבו לעצה שלי איך להעביר תצום

לכו לבית כנסת מרוקאי. אתם נמצאים בו גם ככה 99% מהיום , אין זמן בכלל לחשוב על אוכל או שטויות כמו מחשב ואייפון, ועד שהספקת ם לשים לב כבר יש אבטיחים לפני קידוש הלבנה...

וברצינות

צום קל לכולם, כל הכבוד למי שצם/הולך לבית כנסת ושומר את החג עצמו.

יום גדול וחשוב, אני אישית חולה על המנגינות בבתי כנסת...

Link to comment
Share on other sites

אההההה

 

מה עם צחצוח שינים?אסור,נכון ?

 

אסור אחי

בקשר לשטיפת פנים , מותר להרטיב טיפה את קצה האצבע בשביל להוציא את החרא מהעיניים בבוקר :P

Link to comment
Share on other sites

אסור חגורה? זה חדש, שנים בבית כנסת באתי עם חגורת עור ולמיטב הבחנתי כך גם רוב המתפללים. גם בדיקה מהירה אצל הרב גוגל גילתה אחרת. אמנם זו שאלה מגונה פה אבל אפשר לדעת על סמך מה הקביעה?

Link to comment
Share on other sites

עור? נדמה לי שבגלל שזה היה מכובד בזמן חז"ל (האיסור הזה הוא מדרבנן, לא מהתורה), ונעלי גומי היו מאוד לא נוחות, והראו על מעמד נמוך ועל שפלות, ובכיפור כשאדם בא לבקש סליחה הוא צריך להגיע בפשטות

Link to comment
Share on other sites

אוקיי, הנה שאלה אולי קצת שונה:

 

ביום כיפור אני נוהג לעשות חשבון נפש/תכניות אישיות לשיפור דרכיי.

ה"בעיה" היא שעל מנת שההחלטות שלי לא יתנדפו ביחד עם הצום, אני נוהג להכין רשימות שונות ועל פיהן לפעול. ככה הכל יותר מסודר, יושב טוב, ואיפשהו גם מחייב.

 

אבל מה ? כתבתי ביום כיפור.

האם הצום שלי "פסול" עקב כך ?

 

* על הדרך נרשום שכחילוני זו הדרך שלי לנצל את יום כיפור בצורה הכי נכונה מבחינתי, ושלחלק מהמנהגים האחרים או לתפילות בבית הכנסת אני לא מצטרף או מתחבר.

Link to comment
Share on other sites

עור? נדמה לי שבגלל שזה היה מכובד בזמן חז"ל (האיסור הזה הוא מדרבנן, לא מהתורה), ונעלי גומי היו מאוד לא נוחות, והראו על מעמד נמוך ועל שפלות, ובכיפור כשאדם בא לבקש סליחה הוא צריך להגיע בפשטות

 

אני יודע לגבי נעליים, שאלתי לגבי חגורה.

Link to comment
Share on other sites

אסור חגורה? זה חדש, שנים בבית כנסת באתי עם חגורת עור ולמיטב הבחנתי כך גם רוב המתפללים. גם בדיקה מהירה אצל הרב גוגל גילתה אחרת. אמנם זו שאלה מגונה פה אבל אפשר לדעת על סמך מה הקביעה?

 

מותר חגורת עור, מה שרשמתי בהודעה שפתחה את הנושא היתה טעות.

 

רונן, יום כיפור מטבע הדברים הוא יום דתי, ואם אתה מעוניין לשמור אותו לפי היהדות, אז מן הסתם שלכתוב במהלך יום כיפור זה בעייתי.

זה קצת מאתגר ומשחק זיכרון קטן, אבל אם תרצה להמנע מכתיבה ממליץ על שיטה של ראשי תיבות. כל סעיף שאתה חושב עליו תקח את האות הראשונה של הסעיף, ומכל הסעיפים בסוף תרכיב מילה-שתיים שבצאת כיפור תוכל לעלות הכל על כתב לפי הראשי תיבות שיעזרו לך לזכור, או הרבה יותר פשוט, פשוט לשבת עם עצמך ולחשוב ובצאת הצום לעלות על הכתב.

גם אם תשכח דבר או שניים, לדעתי זה שווה את זה (:

Link to comment
Share on other sites

שתתייעץ עם רופא אם היא יכולה לוותר על הכדור ביום כיפור, בגלל שזה בסה"כ צינון (לפחות לפי הנתונים שרשמת פה). יכול להיות שעד יום שלישי המצב שלה גם ישתפר משמעותית.

 

ברמת העקרון, חולה שחייב לקחת כדור (מדובר בעיקר על מחלות לא פשוטות), מותר לו לאכול/לשתות נטו מה שהוא צריך (לא סעודת שחיתות) כדי לקחת את הכדור.

 

פיקוח נפש דוחה גם יום כיפור, וחולים שחייבים לקחת כדור יכולים לקחת ולעשות מה שצריך כדי לשמור על הבריאות.

 

מי שקצת כואב לו הגרון/נזלת/טיפל'ה חום ולא חייב לקחת כדור כי אין פיקוח נפש, צריך להמנע מזה.

 

זה כמובן מתייחס למבוגרים.

ילד מתחת לגיל 13 פטור מלצום, ואם לילד כואב קצת הגרון מותר לו לקחת כדור חופשי.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.