Jump to content

הפגנת עובדי הקבלן


ת"א שלנו

Recommended Posts

אני אפיץ בשמחה, אני פשוט רוצה גם להבין את כל הסיפור :)

כמו כן, אם אצליח להזיז משמרת אני אגיע להפגנה.

 

בשנים האחרונות היה שינוי גדול ביחס ההסתדרות לעובדי הקבלן. אמנם לא שינוי מספיק, אבל עדיין.

היחס היחיד בפלאייר להסתדרות הוא נכון ל-2009. האם נעשו פניות מאז? מה הייתה תגובת ההסתדרות לפניות הללו (באם נעשו)?

 

 

דרך אגב - אני לא בא להגן על ההסתדרות - למרות שאני יודע שאני חי בסרט, אני מת שעיני יפסיד בבחירות הקרובות...

Link to comment
Share on other sites

יש התגייסות ממש יפה, גם ערן מהאח הגדול התקשר אליי עכשיו והוא הבטיח שהוא מגיע מלווה בתקשורת ועוד שלל פוליטיקאים מנסים לעזור ולהגיע.

 

ושעיר, זה ארוך, אני מזהיר אותך(:

עשינו פירוט לתקשורת שבו הצגנו את כל השתלשלות העניינים(עם דוגמא רלוונטית על חבר שלי). זה די ארוך, אבל אם אתה בעניין אז:

 

פרטים אישיים: צח דהן, בן 26, נשוי ואב לתינוקת בת עשרה חודשים. עובד באלביט, חץ הכסף בפארק המדע בנס ציונה מזה כשלוש וחצי שנים, מאז שחרורי מצה"ל בתור קצין חי"ר. סטודנט שנה שלישית למשפטים.

 

השתלשלות העניינים: מינואר 2009 עד אפריל 2012 סיפקה חברת עמישב שירותים, שירותי אבטחה לחברת אלביט. אלביט הינה חברה ביטחונית ולכן על עמישב היה לעמוד בתנאי משהב"ט. באפריל 2012, הפסידה חברת עמישב את המכרז החדש שהוציאה אלביט וכפי שנאמר לנו ע"י חברת אלביט הסיבה לכך, בין היתר היא, הפגיעה הכרונית בזכויות המאבטחים.

במקביל, וללא כל קשר, בשנת 2008 נחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות הכללית לאיגוד חברות השמירה אשר כוללת את ששת חברות השמירה הגדולות ביותר במשק. בשנת 2009 הוצא צו הרחבה אשר החיל את ההסכם הקיבוצי על כלל חברות האבטחה במשק.

ההסכם הקיבוצי המוזכר, אשר אמור היה להטיב עם אוכלוסיית המאבטחים והשומרים, פגע בהם בצורה קשה. ההסכם מאפשר להם לנייד מאבטח ממתקן למתקן בהתאם לצרכי החברה כל עוד אין הרעת תנאים מוחשית. עד להסכם לא היה ניתן לנייד מאבטח ממתקן למתקן ואם חברה הייתה מפסידה מכרז, הייתה נאלצת לפטר את העובדים שרצו להישאר באותו מתקן ולשלם להם פיצויים.

לכאורה, נראה כי במידה ואין הרעת תנאים, אין פגיעה ממשית במאבטח אך האפשרות הזו פתחה לחברות האבטחה את היכולת לסחוט ולהתל במאבטחים אשר בלית ברירה יאלצו להתפטר ובכך מוותרים על כלל זכויותיהם. הרעת תנאים אינה מוגדרת בצורה מפורשת בחוק והיא נתונה בהתאם לנסיבות, להחלטתו של השופט. לכן, בכל מקרה סביר להניח שהסיכוי הינו 50% 50%. (לחברה ולמאבטח).

כך, במקום המצב שהיה קיים לפני 2008, בו החברה הייתה חייבת לפטר ולשלם פיצויים לעובד, נוצר מצב בו החברה פועלת בשיטת המצליח. אין לחברה מה להפסיד. איך זה עובד?

החברה נתנה לכל המאבטחים "מכתבי שיבוץ מחדש". כלומר, חברת עמישב במקרה זה, משבצת מעל 200 מאבטחים במקומות עבודה חלופיים ומותירה את חברת המקור, זו שקיבלה שירותים עד כה, ללא כוח אדם מוכשר שמכיר את העבודה והחברה החדשה שזכתה במכרז לא מסוגלת לעמוד בתנאיו.

לאחר מכתבי השיבוץ מחדש, אשר בהם דואגת החברה להזכיר שתנאי ההעסקה שווים לחלוטין, דבר אשר אינו נכון בתכלית, לדוגמה מאבטח שמתגורר, עובד, ולומד ברחובות וגני הילדים של ילדיו ברחובות, זמני המשמרות מותאמים לזמני הגעה לגני ילדים ולימודים, מתפקד כאחמ"ש בתעשייה ביטחונית מכובדת, מנהל משמרת של בין שישה לעשרה מאבטחים נאלץ לעבור למתקן במרכז תל אביב, כלומר עליו לקחת לפחות שלושה אוטובוסים בשעות העומס ולשריין לפחות שעתיים לצרכי הגעה, לבסוף להגיע לעבודה בה המאבטח הוא מן המניין, למרות המעמד שרכש במשרתו הקודמת. דוגמה זו תקפה לעשרות מאבטחים שהשיבוץ בתל אביב פוגע באורח חייהם בצורה משמעותית.

חשוב להבין כי כל המשחק הזה, נעשה ע"י חברת עמישב על מנת לאלץ את המאבטח להתפטר ולוותר על הוותק והפיצויים שלו. הרי, מבחינה עובדתית, אין לעמישב מספיק משרות פנויות כדי לאייש את מאתיים המאבטחים שנותרו מחוסרי עבודה. ההוכחה לכך היא שכאשר ביררנו על מקומות העבודה שהוצעו לנו, נאמר לנו ע"י המנהלים שאין צורך בכזאת כמות של מאבטחים.

המצב שנוצר הוא שהמאבטחים צריכים מרגע זה, להתנהל בצורה משפטית מאוד מדויקת על מנת להצליח בתביעה משפטית בעתיד. ההליך המשפטי אורך בממוצע בין שנה לשנתיים. הרבה מאבטחים מוותרים מראש על מהלך זה, הרבה מאבטחים מחוסרי אמצעים הנדרשים להליך כזה, הרבה מאבטחים הינם עולים חדשים אשר אינם יודעים למי לפנות, הרבה מהמאבטחים הם סטודנטים שאין להם זמן להליך. כך ממצב שבו הייתה צריכה החברה לשלם 100% פיצויים ל100% מאבטחים, היא משלמת רק למאבטחים שהצליחו להתגבר על כל הקשיים והיו מספיק נחושים, כלומר, בממוצע 5% מכלל המאבטחים. כדי לסבר את האוזן, סכום הפיצויים עומד על כשני מיליון ₪ בהערכה גסה. (5,000 ₪ לכל שנת וותק לכל מאבטח. מדובר בכ200 מאבטחים)

ההוכחה המובהקת ביותר להתחמקות הבוטה מתשלום הפיצויים היא שהמאבטחים אשר עובדים פחות משנה ולא זכאיים לכספי פיצויים קיבלו מכתבי פיטורין. האבסורד הוא, שמאבטחים אלה פוטרו ואף נקנסו בגין ההכשרה שקיבלו!!!! חשוב לציין כי המאבטחים הללו אשר עובדים באלביט בנס ציונה קיבלו החזר על קנס זה, אך המאבטחים בשאר מתקני אלביט בארץ, קיבלו החזר חלקי בלבד. למרות קבלת ההחזר, חלקי או מלא, הכסף הושב רק לאחר חודש וללא הריבית הנהוגה בחוק על הלנת שכר.

נשאלת השאלה, היכן נמצאים גופים כמו ההסתדרות הכללית אשר אמורים להגן על המאבטחים שמפרישים בממוצע כל חודש בין 20-60 ₪ לשירות זה. התשובה היא שההסתדרות לא ששה לסייע למאבטחים. היא אוהבת שיש ש"קט תעשייתי", הרי היא זו שיזמה את ההסכם הקיבוצי. היא מרוצה מהמצב שבו חברות האבטחה ביחסים טובים עימם ומשייכים את מאבטחיהם באופן אוטומטי אליהם ולא להסתדרות הלאומית לדוגמה. היא לא אוהבת לסבסד עו"ד וחשבי שכר ומעדיפה לומר "אין מה לעשות, הם צודקים, הם עובדים על פי חוק". בקיצור- פוליטיקה.

למען ההגינות, חשוב לציין כי במקרה שלנו, היו גורמים בהסתדרות שראו בטענותינו כמוצדקות, אך בסופו של דבר לא קיבלנו את התמיכה הנדרשת. לא קיבלנו ייצוג של עו"ד או חשב שכר, כל הזמן ניסו להרגיע אותנו ולהגיד ש"הכל ייפתר בפשרה, תנו לזה זמן..."

מלבד סוגיית הפיצויים, נתקלנו במהלך השנים בהפרות חוק נוספות של חברת עמישב, לדוגמה, חוק שעות עבודה ומנוחה: מאבטחים עבדו מעל 12 שעות ביום ויותר משבעה משמרות בשבוע ללא יום חופש. לא בגלל רשלנותם של מאבטחים אלא עקב מחסור בכוח אדם.

דוגמה נוספת: חסרים בשכר, הפרשות לא נכונות לקרנות הפנסיה, מאבטח שעשה מילואים והגיש את הבקשה לביטוח לאומי דרך עמישב קיבל כספים מעמישב בגין ימי המילואים אשר נמוכים מהכספים ששולמו מביטוח לאומי לחברה עצמה.

עם כל אלה עוד הצלחנו להתמודד. כעת הגיע הקש ששבר את גב הגמל!

 

המצב כיום: בהתייעצות עם מספר עו"ד ורואה חשבון, ביניהם, עו"ד לאה מהמשרד "אפריאט ושו"ת" בפארק המדע, עו"ד ליאת ורו"ח חזי כהן עשינו את הפעולות המשפטיות ההכרחיות לצורך טענת הרעת תנאים בעתיד, כגון: מכתבי אזהרה, מכתבים המוכיחים את הרעת התנאים, ביקרנו במקומות המוצעים וכו'.. לאחר שהכל העלה חרס, כל אחד מהמאבטחים הכריז על עצמו כמתפטר בדין מפוטר עקב הרעת תנאים מוחשית. חשוב לציין כי כל ההתנהלות הזאת קרתה בזמן מוגבל ומצומצם מכורח הנסיבות. קיבלנו את מכתבי השיבוץ מחדש באמצע מרץ, ב1 לאפריל אמורה הייתה להיכנס החברה החדשה, ונאמר לנו ע"י עו"ד שכל התקשרות בחוזה עבודה עם חברה חדשה בטרם הפעולות עם חברת עמישב יגרור טענת חוסר תום לב בבימ"ש ועתיד התביעה להיכשל, לכן היינו בלחץ זמן אדיר. בסופו של דבר, הכרזנו על התפטרותנו ביום האחרון של חודש מרץ והתקשרנו בחוזה עבודה עם החברה החדשה יום לאחר מכן.

כיום אנו עובדים באותם מתקנים בהם עבדנו, עם החברה החדשה שזכתה במכרז, מודיעין אזרחי, והוותק שצברנו לעניין הפיצויים התאפס! לדוגמה, אני, עובד במתקן שלוש וחצי שנים. אם מחר אני מפוטר מסיבה כלשהי, אין שום גורם שיפצה אותי.

מוכרח לציין כי אני וחבריי (פלג ואלדר) בחרנו לפעול בצורה מרוכזת ולייצג את שאר המאבטחים עקב העובדה שלא לכולם יש את היכולת, מידע, אמצעים וביטחון להרים קול צעקה. מגיע להם שירימו לטובתם, וילחמו בשבילם, כפי שהם שירתו את המדינה בתור לוחמי, מפקדי וקציני צה"ל, ממשיכים לשרת אותה כיום במילואים, משלמים את כל חובותיהם לחברה ומנסים לבנות את עתידם.

תודה על ההתעניינות והעזרה...

צח דהן

Link to comment
Share on other sites

עכשיו הכל הרבה יותר מובן לי.

 

הבעיה הרבה הרבה יותר מסובכת ממה שהיא הוצגה כאן בהתחלה.

למעשה אתם לא מוחים נגד חברת עמישב (שנהגה כחוק ובהגינות ) אלה נגד החוק/ההסכם הקולקטיבי או יותר נכון נגד חלק מאותו הסכם.

סביר להניח שבאותו הסכם היו הרבה הטבות לעובדים שבגללן נקבע במקביל שאפשר יהיה לנייד עובדים ( כמו שקיים בכל המשק ).

 

הדרישה שלכם מאוד מאוד מסובכת ואני מקווה שזה ברור לך.

עפ"י הכלל הזה חברה שעוברת למגדל משרדים בפתח תיקווה - כל עובד שלא נוח לו יכול גם לעבור לחברה המתחרה וגם לקבל את כל הפיצויים וההטבות ?

או למשל אם חברת הייטק החליטה לסגור קו מסויים האם כל העובדים שם יכולים לעבור למתחרה וגם לזכות בפיצויים ?

 

אפילו בענף שלכם אני לא בטוח שבטווח הארוך זה ייטיב עם העובדים כי כמו שאני רואה את הדינמיקה אם זה יתקבל יקרו שני דברים

א, לשום חברה לא יהיה כדאי להשקיע בעובדים ו/או להחזיק אותם יותר מתקופה קצרה.

ב. החברות הגדולות יפרקו את הקטנות ויעלימו אותן מהשוק. ואם יישארו רק שתי חברות אין ספק שזה רע גם למשק וגם לעובדים.

 

לא פשוט איש יקר, ממש ממש לא פשוט.

Link to comment
Share on other sites

טוב, מסתבר שאין צורך...הודעה שפלג פרסם לא מזמן באירוע של ההפגנה בפייסבוק: (נערך, ההודעה המקורית למטה אצל פלג :) ).

 

כמו שכתבתי לך כבר בפייסבוק - כל הכבוד!! שמח לראות שהצלחתם לנצח במאבק הצודק שלכם!

Link to comment
Share on other sites

מטרותינו הושגו-ההפגנה בוטלה!!!

 

 

מיליון תודות לכל מי שעזר. עכשיו החלק הקשה הוא ליידע את כולם שאין הפגנה מחר!

ההתגייסות לעזרה הייתה מדהימה. אני אישית לא נתקלתי בתמיכה המונית כזאת מעולם.

תודה!

Link to comment
Share on other sites

טוב, מסתבר שאין צורך...הודעה שפלג פרסם לא מזמן באירוע של ההפגנה בפייסבוק: (נערך, ההודעה המקורית למטה אצל פלג :) ).

 

כמו שכתבתי לך כבר בפייסבוק - כל הכבוד!! שמח לראות שהצלחתם לנצח במאבק הצודק שלכם!

תודה אחי!

ההסכם הזה הוא חד משמעית ניצחון עבורנו.

אבל בתאכלס אנחנו פיונים קטנים ובלעדי ההתגייסות הגדולה של כלל האנשים לא היינו מצליחים להשיג את המטרות שלנו. שוב פעם, תודה רבה לכולם!!!

Link to comment
Share on other sites

לא יאומן

 

מדהים שהם הסכימו "להכנע ללא תנאי" מדובר על המון המון כסף וזה הישג מדהים.

אני לא חושב שאנשים פה מבינים את גודל ההישג ואני לא בטוח שאפילו אתם מודעים לו.

 

יצאתם ענקים.

 

נ.ב.

אני יכול כבר לשלם להם ?

Link to comment
Share on other sites

שאפו ענק לכם, כל הכבוד!

 

נ.ב.

לגבי ערן מהאח הגדול - אז הוא אוהד מכבי או לא??

Link to comment
Share on other sites

שאפו ענק לכם, כל הכבוד!

 

נ.ב.

לגבי ערן מהאח הגדול - אז הוא אוהד מכבי או לא??

חחחחח זהו שהיום בדקתי ולא נראה לי שהוא אוהד מכבי.

האמת היא שלא נראה לי שאיכפת לו בכלל מכדורגל.

 

אבל מה זה משנה, הוא בחור על הכיפאק ואני מאחל לו שירוץ לפוליטיקה כי צריך אנשים כמוהו

בכל אופן, שוב פעם תודה לכולם ואם אתם נתקלים במקרים כאלה בעתיד תפנו את תשומת ליבי בבקשה.

 

לילה טוב.

Link to comment
Share on other sites

מטרותינו הושגו-ההפגנה בוטלה!!!

 

 

 

 

מיליון תודות לכל מי שעזר. עכשיו החלק הקשה הוא ליידע את כולם שאין הפגנה מחר!

ההתגייסות לעזרה הייתה מדהימה. אני אישית לא נתקלתי בתמיכה המונית כזאת מעולם.

תודה!

מברוק וכל הכבוד.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.