Jump to content

אני רץ ישר לרבינו!


רן סגל

Recommended Posts

אומן, ראש השנה. הראש השנה של רבינו. רבי נחמן מברסלב!

"מה אומר לכם: אין דבר גדול מזה".

 

עוד ב"ה קצת יותר מחודש זה קורה! מה שחיכינו לו כל השנה. חוזרים לרבינו לקבל מתנות.

כתבתי משהו יותר רציני אבל נמחק לי בחסדי ה' יתברך אז ניתן לקליפים לדבר. ב"ה אני אעלה יותר מאוחר עוד דברים.

קליפ שהוא חובה לראות. קצת ארוך אבל מסביר הכל - http://www.orbreslev.co.il/index.php?type=disc&nDisc=40

קצת סרטונים מאומן-

http://www.youtube.com/watch?v=K-Q4VOiZjjg עבדכם הנאמן ב0:45. לפני שנתיים (:

 

http://www.youtube.com/watch?v=txTH1roBXwo&feature=related מורי ורבי. הכי מצחיק בארץ (:

 

http://www.youtube.com/watch?v=b30tnQH_AWc

 

http://www.youtube.com/watch?v=dg4_AxJws0c

 

http://www.youtube.com/watch?v=S-csOmmy3QM&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=yZWgrsNh9xw

Link to comment
Share on other sites

שטיפות מוח (:

לאנשים אמיתיים בלבד. שחושבים שיש להם שכל כך גבוה ואי אפשר לשטוף להם את המוח.

אני אשנה קצת את הנושא ואחזק אותכם קצת עם הרב שלי. תנו חיוך (:

 

בואו תראו מה זה ברסלב. בלי סמים, בלי שתייה. ואפשר להגיע הכי גבוה!

 

http://www.youtube.com/watch?v=ahteC54h2eg&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=c6ThLbwOPMI&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=jOXVYTcMYUU

 

http://www.youtube.com/watch?v=wCdT_kpjPdM&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=UKw99AQdDFE&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=7v3uupzP-u0&feature=related

Link to comment
Share on other sites

איזה חוויה זה להיות אצל רבי נחמן,יצא לי להיות אצלו בשבועות לפני שנתיים אני חושב,הרגשה שאין דברים כאלה

 

ואני בטוח שבראש השנה בכלל מדהים מה שהולך שם,אבל זה קצת בעייתי להגיע אליו בראש השנה עם כל הבלאגן ששם

Link to comment
Share on other sites

וראה:

ירושלמי, שקלים, פרק ב', הלכה ה.

אשמח אם תסביר -

מעניין כמה פעמים פתחת ירושלמי, או אם אתה יודע בכלל איך זה נראה, או מה זה בכלל. (תחזור למקור שממנו לקחת את זה ותחפש מה את צריך למצוא בכל הקטע הזה)

 

 

דף י,ב פרק ב הלכה ה משנה מותר שבויים לשבויים מותר שבוי לאותו שבוי מותר עניים לעניים מותר עני לאותו עני מותר המתים למתים מותר המת ליורשיו רמ"א מותר המת יהא מונח עד שיבא אליהו רבי נתן אומר מותר המת בונין לו נפש על קברו:

 

דף י,ב פרק ב הלכה ה גמרא גבו לו בחזקת שאין לו ונמצא שיש לו ר' ירמיה סבר מימר מותר המת ליורשיו אמר ליה רבי אידי דחוטרא הגע עצמך דלא כוונן אלא ליה אמר ליה אנא לא אמרית את מנן לך תני בשם רבי נתן מותר המת יבנה לו נפש על קברו ויעשה לו זילוף על גבי מיטתו תני

 

דף יא,א פרק ב הלכה ה גמרא אין פודין שבוי בשבוי ואין גובין טלית בטלית ואין ממחין ביד פרנסים לכך תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אין עושין נפשות לצדיקים דבריהם הן הן זכרונן רבי יוחנן הוה מסמיך ואזל עאל ר' חייא בר אבא והיה רבי אליעזר חמי ליה ומטמר ליה מקמיה ואמר הלין תרתין מילייהו הדין בבלאה עביד ביה חדא דלא שאיל בשלומית וחדא מיטמר אמר ליה רבי יעקב בר אידי כך נהיגין גבהון דזעירא לא שאיל בשלומיה דרבה דאינון נהגון ומקיימין (איוב כט) ראוני נערים ונחבאו וישישים קמו עמדו א"ל מהו למיעבר קמי דאדורא צלמי אמר ליה מה את פליג ליה יקר עבור קמוהי וסמי עינוי אמר ליה יאות ר' אליעזר עביד דלא עבר קמך ועוד עיבד הא בבלאה דלא אמר שמעתא משמיה נכנסו לפניו רבי אמי ור' אסי אמרו לו ר' כך היה מעשה בבית הכנסת של טרסיים בנגר שיש בראשה גלוסטרא שנחלקו רבי אליעזר ורבי יוסי עד שקרעו ס"ת בחמתן קרעו ס"ד אלא שנקרא ספר תורה והיה שם זקן אחד ורבי יוסי בן קסמא שמו אמר תמיהני אם לא הוה בית הכנסת זה ע"ז וחזר ואמר הכדין מחבריה נכנס לפניו רבי יעקב בר אידי אמר ליה כתיב (יהושוע יא) כאשר צוה א' את משה עבדו כן צוה משה את יהושע וגו' וכי כל דיבור ודיבור שהיה יהושע יושב ודורש היה אומר כך אמר משה אלא יהושע יושב ודורש ויודעין הכל שהתורה של משה היא אף אתה אליעזר יושב ודורש והכל יודעין שהתורה שלך היא אמר להן מפני מה אין אתן יודעין לרצות כבן אידי חבירינו ורבי יוחנן מאי כולי האי דבעי דיימרון שמעתא משמיה דאף דוד ביקש עליה רחמים שנאמר (תהילים סא) אגורה באהלך עולמים אחסה בסתר כנפיך סלה וכי עלתה על דעתו של דוד שיהא חי וקים לעולמים אלא כך אמר דוד לפני הקב"ה רבונו של עולם אזכה שיהו דברי נאמרין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות שמעון בן נזירא בשם ר' יצחק אמר כל תלמיד חכם שאומרים דבר הלכה מפיו בעולם הזה שפתיו רוחשות עמו בקבר שנאמר (שיר השירים ז) וחכך כיין הטוב וגו' דובב שפתי ישינים מה כומר של ענבים זה כיון שמניח אדם אצבעו עליו מיד דובב אף שפתותיהם של צדיקים כיון שאומרין דבר הלכה מפיהם של צדיקים שפתותיהן מרחשות עמהן בקבר מה הנאה לו בר נזירא אמר כהדין דשתי דונדיטון רבי יצחק אמר כהדין דשתי חמר עתיק <אע"ג דלית ליה> אע"ג דשתי ליה טעמא בפומיה. רב גידל אמר האומר שמועה בשם אומרה יראה בעל שמועה כאילו עומד לנגדו שנאמר (תהילים לט) אך בצלם יתהלך איש כתיב (משלי כ) רב אדם יקרא איש חסדו זה שאר כל אדם (שם) ואיש אמונים מי ימצא זה רבי זעירא דאמר רבי זעירא ליתנן צריכין חששין לשמעתיה דרב ששת דהוא

 

דף יא,ב פרק ב הלכה ה גמרא גברא מפתחא אמר ליה ר' זעירא לרבי אסי חכים רבי לבר פתייא דאת אמר שמעתא משמיה אמר ליה ר"י אמרה משמיה אמר ליה רבי זעירא לר' אסי חכים ר' לרב דאת אמר שמעתתא משמיה א"ל ר' אדא בר אהבה אמרה משמיה אין דור שאין בו ליצנין כדורו של דוד מה היו פרוצי הדור עושין היו הולכין אצל חלונותיו של דוד אומרין לו דוד דוד אימתי יבנה ב"ה אימתי בית ה' נלך והיה דוד אומר אע"פ שמתכוונין להכעיסני יבא עלי אם לא הייתי שמח בדבריהם דכתיב (תהילים קכב) שמחתי באומרים לי בית ה' נלך (שמואל ב ז) והיה כי ימלאו ימיך ושכבת את אבותיך אמר לו הקב"ה לדוד ימים שלמים אני מונה לך ולא ימים חסרים כלום שלמה בנך יבנה ב"ה אלא להקריב קרבנות ציבור חביב עלי צדקה ומשפט שאתה עושה יותר מן הקרבן שנאמר (משלי כא) עשה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח:

Link to comment
Share on other sites

אשמח אם תסביר -

מעניין כמה פעמים פתחת ירושלמי, או אם אתה יודע בכלל איך זה נראה, או מה זה בכלל. (תחזור למקור שממנו לקחת את זה ותחפש מה את צריך למצוא בכל הקטע הזה)

 

 

דף י,ב פרק ב הלכה ה משנה מותר שבויים לשבויים מותר שבוי לאותו שבוי מותר עניים לעניים מותר עני לאותו עני מותר המתים למתים מותר המת ליורשיו רמ"א מותר המת יהא מונח עד שיבא אליהו רבי נתן אומר מותר המת בונין לו נפש על קברו:

 

דף י,ב פרק ב הלכה ה גמרא גבו לו בחזקת שאין לו ונמצא שיש לו ר' ירמיה סבר מימר מותר המת ליורשיו אמר ליה רבי אידי דחוטרא הגע עצמך דלא כוונן אלא ליה אמר ליה אנא לא אמרית את מנן לך תני בשם רבי נתן מותר המת יבנה לו נפש על קברו ויעשה לו זילוף על גבי מיטתו תני

 

דף יא,א פרק ב הלכה ה גמרא אין פודין שבוי בשבוי ואין גובין טלית בטלית ואין ממחין ביד פרנסים לכך תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אין עושין נפשות לצדיקים דבריהם הן הן זכרונן רבי יוחנן הוה מסמיך ואזל עאל ר' חייא בר אבא והיה רבי אליעזר חמי ליה ומטמר ליה מקמיה ואמר הלין תרתין מילייהו הדין בבלאה עביד ביה חדא דלא שאיל בשלומית וחדא מיטמר אמר ליה רבי יעקב בר אידי כך נהיגין גבהון דזעירא לא שאיל בשלומיה דרבה דאינון נהגון ומקיימין (איוב כט) ראוני נערים ונחבאו וישישים קמו עמדו א"ל מהו למיעבר קמי דאדורא צלמי אמר ליה מה את פליג ליה יקר עבור קמוהי וסמי עינוי אמר ליה יאות ר' אליעזר עביד דלא עבר קמך ועוד עיבד הא בבלאה דלא אמר שמעתא משמיה נכנסו לפניו רבי אמי ור' אסי אמרו לו ר' כך היה מעשה בבית הכנסת של טרסיים בנגר שיש בראשה גלוסטרא שנחלקו רבי אליעזר ורבי יוסי עד שקרעו ס"ת בחמתן קרעו ס"ד אלא שנקרא ספר תורה והיה שם זקן אחד ורבי יוסי בן קסמא שמו אמר תמיהני אם לא הוה בית הכנסת זה ע"ז וחזר ואמר הכדין מחבריה נכנס לפניו רבי יעקב בר אידי אמר ליה כתיב (יהושוע יא) כאשר צוה א' את משה עבדו כן צוה משה את יהושע וגו' וכי כל דיבור ודיבור שהיה יהושע יושב ודורש היה אומר כך אמר משה אלא יהושע יושב ודורש ויודעין הכל שהתורה של משה היא אף אתה אליעזר יושב ודורש והכל יודעין שהתורה שלך היא אמר להן מפני מה אין אתן יודעין לרצות כבן אידי חבירינו ורבי יוחנן מאי כולי האי דבעי דיימרון שמעתא משמיה דאף דוד ביקש עליה רחמים שנאמר (תהילים סא) אגורה באהלך עולמים אחסה בסתר כנפיך סלה וכי עלתה על דעתו של דוד שיהא חי וקים לעולמים אלא כך אמר דוד לפני הקב"ה רבונו של עולם אזכה שיהו דברי נאמרין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות שמעון בן נזירא בשם ר' יצחק אמר כל תלמיד חכם שאומרים דבר הלכה מפיו בעולם הזה שפתיו רוחשות עמו בקבר שנאמר (שיר השירים ז) וחכך כיין הטוב וגו' דובב שפתי ישינים מה כומר של ענבים זה כיון שמניח אדם אצבעו עליו מיד דובב אף שפתותיהם של צדיקים כיון שאומרין דבר הלכה מפיהם של צדיקים שפתותיהן מרחשות עמהן בקבר מה הנאה לו בר נזירא אמר כהדין דשתי דונדיטון רבי יצחק אמר כהדין דשתי חמר עתיק <אע"ג דלית ליה> אע"ג דשתי ליה טעמא בפומיה. רב גידל אמר האומר שמועה בשם אומרה יראה בעל שמועה כאילו עומד לנגדו שנאמר (תהילים לט) אך בצלם יתהלך איש כתיב (משלי כ) רב אדם יקרא איש חסדו זה שאר כל אדם (שם) ואיש אמונים מי ימצא זה רבי זעירא דאמר רבי זעירא ליתנן צריכין חששין לשמעתיה דרב ששת דהוא

 

דף יא,ב פרק ב הלכה ה גמרא גברא מפתחא אמר ליה ר' זעירא לרבי אסי חכים רבי לבר פתייא דאת אמר שמעתא משמיה אמר ליה ר"י אמרה משמיה אמר ליה רבי זעירא לר' אסי חכים ר' לרב דאת אמר שמעתתא משמיה א"ל ר' אדא בר אהבה אמרה משמיה אין דור שאין בו ליצנין כדורו של דוד מה היו פרוצי הדור עושין היו הולכין אצל חלונותיו של דוד אומרין לו דוד דוד אימתי יבנה ב"ה אימתי בית ה' נלך והיה דוד אומר אע"פ שמתכוונין להכעיסני יבא עלי אם לא הייתי שמח בדבריהם דכתיב (תהילים קכב) שמחתי באומרים לי בית ה' נלך (שמואל ב ז) והיה כי ימלאו ימיך ושכבת את אבותיך אמר לו הקב"ה לדוד ימים שלמים אני מונה לך ולא ימים חסרים כלום שלמה בנך יבנה ב"ה אלא להקריב קרבנות ציבור חביב עלי צדקה ומשפט שאתה עושה יותר מן הקרבן שנאמר (משלי כא) עשה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח:

 

איזה קטע. דווקא פתחתי ואני יודע לקרוא (וגם ידעתי מה אני מחפש). הירושלמי אפילו כתוב ברובו בעברית.

תראה, עכשיו זה מודגש בדברים שלך למעלה. אני ניסיתי להזהר על כבוד הנושא ולהשאיר את הדברים למי שידע איך לקרוא ומה לחפש, כדי לא להפוך אותו לעוד ויכוח שטחי, ובגלל שאני יודע שיש תמיכה בפסיקה ובעיקר במסורת גם לעמדה השניה. אם אתה מתעקש להעלות את זה לכאן, אז כמו שאמרתי, זה מודגש למעלה.

Link to comment
Share on other sites

אבשלום היקר.

אנא ממך אתה יודע כמה אני מכבד אותך. אל תחשוב שלקחת חצי שורה ממקור כלשהו עושה אותך חכם. להשטתח על קברי צדיקים זה לא מנהג של הכמה שנים האחרונות. זה היה נהוג תמיד. מעולם לא היה מחלוקת על השטחות בקברי צדיקים. אז אל תקח חצי שורה ממשהו שאתה לא מבין .

אדוני היקר. אתה במילא לא איכפת לך מה רשום, אתה רק רוצה להתנגח. אם היית באמת רוצה לקבל תשובות הייתי עונה לך על הכל. אני לא באמת מתכוון לענות לך ברצינות בבקשה תחפש מקומות אחרים לריב בהם. אתה רוצה לטוס אדרבה אני אדאג לך אפילו לגרטיסים אולי אפילו לתרומה! אבל אם זה סתם בשביל ההתנגחות לא תודה. אני רוצה שלום!

לגבי השתטחות על קברי צדיקים אין שום מחלוקת.

Link to comment
Share on other sites

אבשלום אתה לוקח משפט אחד ועושה ממנו תורה מסיני.

 

לפי ההלכה היהודית:

אסור להשתטח על קברי צדיקים ולהאמין שהצדיקים האלה גדולים יותר מה' או שווים לו.

מותר להשתטח על קברי צדיקים, להתפלל ולבקש ברכה.

 

לדעתי מי שנוסע לאומן הולך לבקש ברכה, ולא הולך לסגוד לרבי נחמן.

Link to comment
Share on other sites

אבשלום היקר.

אנא ממך אתה יודע כמה אני מכבד אותך. אל תחשוב שלקחת חצי שורה ממקור כלשהו עושה אותך חכם. להשטתח על קברי צדיקים זה לא מנהג של הכמה שנים האחרונות. זה היה נהוג תמיד. מעולם לא היה מחלוקת על השטחות בקברי צדיקים. אז אל תקח חצי שורה ממשהו שאתה לא מבין .

אדוני היקר. אתה במילא לא איכפת לך מה רשום, אתה רק רוצה להתנגח. אם היית באמת רוצה לקבל תשובות הייתי עונה לך על הכל. אני לא באמת מתכוון לענות לך ברצינות בבקשה תחפש מקומות אחרים לריב בהם. אתה רוצה לטוס אדרבה אני אדאג לך אפילו לגרטיסים אולי אפילו לתרומה! אבל אם זה סתם בשביל ההתנגחות לא תודה. אני רוצה שלום!

לגבי השתטחות על קברי צדיקים אין שום מחלוקת.

כמו שכתבתי - אני יודע שהמנהג נשען על מסורת ארוכת שנים ושיש לו תמיכה גם בפסיקה. בוודאי שהוא אינו אסור לפי הפסיקה המקובלת היום. אבל לטעון שהוא לא שנוי במחלוקת זו אמירה לא מדויקת, אלא אם אתה מתעלם מעמדתו של הרמב"ם (ואני מניח שכמה נוספים). דעה רבנית מסוייגת אחת אפשר למצוא למשל כאן.

אני מבין שבמקרה הספציפי הזה עלולות לעלות עבור שומר המצוות הישראלי גם שאלות הלכתיות רציניות בנוגע לעניין היציאה מהארץ, אבל אין לי עניין לנגח, ואין לי עניין לפתוח כאן דיון. מבחינתי הדבר נגמר כאן.

Link to comment
Share on other sites

קודם כל אין לי מושג מי זה הרב שהבאת (לא בקטע של זלזול, פשוט אין לי מושג מי זה!). אבל גם הוא טוען שבוודאי שצריך ללכת לקברות צדיקים והוא ממש לא מסתייג מזה, כמו שהוא רושם-

"לסיכום , בוודאי שניתן לפקוד קברי צדיקים ולהתפלל שם כיוון שלמנהג זה יש מקורות בדברי חז"ל ובקבלה"

חוץ מזה שאם היית קורא את השורות הראשונות היית רואה שעל ההתחלה הרדב"ז מסביר את הרמב"ם שזה סה"כ לא לפתוח את הקברים, ללכת לקברים אין בעיה!

גם רבי יוסף קארו הבין את זה אחרת.

אתה כיוונת לפי הרב קאפח. אשרייך!

בהמשך הוא מביא את הרמ"א, ספרי זוהר וקבלה שמתירים ללכת לקברות צדיקים

אז סה"כ מה שהוא הביא בתוך כל השיחה הזאת זה דעה אחת וגם היא חלוקה לגבי הפירוש של איך להבין את הרמב"ם.

באמת שחבל שאתה מביא דברים שאתה לא מבין בהם. אחי הייתי מסביר לך שורה, שורה ממה שהוא רשם אבל זה לא יגמר!

 

היום אנחנו הולכים לפי שולחן ערוך. הספרדים לפי הבית יוסף, האשכנזים לפי הרמ"א. אנחנו לא פוסקים היום לפי הרמב"ם!

זה נחמד להביא אותו. אבל אין לזה כל משמעות.

 

אז אם כל הכבוד אבשלום בוא נסיים את זה כאן. אשרייך שאתה מעיין במקורות!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

אבשלום אתה לוקח משפט אחד ועושה ממנו תורה מסיני.

 

לפי ההלכה היהודית:

אסור להשתטח על קברי צדיקים ולהאמין שהצדיקים האלה גדולים יותר מה' או שווים לו.

מותר להשתטח על קברי צדיקים, להתפלל ולבקש ברכה.

 

לדעתי מי שנוסע לאומן הולך לבקש ברכה, ולא הולך לסגוד לרבי נחמן.

 

ממש לא מתכוון להתווכח על מה שנאמר כאן או להרוס לרן את הנושא, רק אגיד שמעבר לזה שאתה צודק - שמעתי (ובטח גם אתה) לא מעט שהלכו לקברי צדיקים (לאו דווקא ר' נחמן) וכשקרה להם משהו טוב כמה חודשים אח"כ, הם אמרו "בזכות רבי מאיר", "בזכות רשב"י", "בזכות הקדוש X", וכו'.

 

ככה שזה שמותר לבוא לבקש ברכה, אין ספק. רק שלדעתי עבור מי שמאמין, כדאי להזהר לא להפוך את זה לסגידה לרבנים עצמם, ולהבין שהם רק "מתווך" בסופו של דבר.

 

רן, אני זוכר שיש איסור לעלות לקברי צדיקים בשבת ויום טוב, איך זה מסתדר בראש השנה?

שואל ברצינות, כי זה איסור ידוע ואני בטוח שלקחו אותו בחשבון, מן הסתם יש תשובה טובה לזה.

Link to comment
Share on other sites

אני פעם שמעתי פרשנות שמקום קבורתו של משה לא נאמר כדי שזה לא יהפוך למוקד עלייה לרגל ואנשים יסגדו למצבת אבן

 

אבל הוא היוצא מן הכלל, בכל זאת. במקרה של משה אפשר להבין את החשש שיהיו כאלה שיעשו ממנו מעין אלוהים. ראינו איך זה תפס בנצרות עם ישו.

במקרה של רבנים גדולים אחרים (מבלי לזלזל כמובן, אבל אף אחד מהם לא מתקרב לרמה הרוחנית של משה) אין סיבה לחשוש.

Link to comment
Share on other sites

רן, אני זוכר שיש איסור לעלות לקברי צדיקים בשבת ויום טוב, איך זה מסתדר בראש השנה?

שואל ברצינות, כי זה איסור ידוע ואני בטוח שלקחו אותו בחשבון, מן הסתם יש תשובה טובה לזה.

 

בשולחן ערוך תקפ"א ד -לגבי ערב ראש השנה הוא מסביר שם - "ויש מקומות נוהגין לילך על הקברות ולהרבות שם בתחינות (מהרי"ל), ונותנים שם צדקה לעניים (כל בו)."

Link to comment
Share on other sites

הקטע הוא בעיקרון שלא רוצים שאנשים ישתטחו בפני קברי צדיקים כדי שזה לא יהפוך למצב של "רבי נחמן,בבקשה תן לי X ו-Y"

 

הכוונה צריכה להיות כשאתה בא להשתטח בפני קברי צדיקים אתה צריך לבקש "אבינו שבשמייים,בבקשה תעזור לי בזכות רבי נחמן למשל עם ה-X וה-Y"

 

הצדיקים האלה פשוט יכולים לעזור לתפילה שלך להתקבל יותר גבוה,אבל הם בהחלט לא ישפטו בשמיים איזה ברכה צריכה להתגשם ואיזה לא...

Link to comment
Share on other sites

maccabi-king זה מחלוקת מה שאתה אומר, יש דעה שמתירה לבקש מהצדיק. מחלוקת פוסקים ממש גדולה! מלא פוסקים לכל כיוון. אני מכיר שלוש דעות -

1. לבקש ממש מהצדיק שייתן לך (הם מסתמכים על זה שאתה מבקש ממלאכי השרת בשבת "ברכוני לשלום" אז כמו שאתה מבקש ממלאכי השרת תבקש גם מהצדיק.). עדיף שלא זה יכול לבלבל את הבנאדם

2. לבקש מהצדיק שיתפלל עלינו בשמים ויבקש רחמים

3. לבקש מהקב"ה בזכות הצדיק.

 

אין פה משהו שהוא יותר או פחות נכון,

כל אחד יעשה לפי רבותיו.

Link to comment
Share on other sites

לא יודע, אני זוכר הלכה דיי ברורה שאסור ללכת לקברי צדיקים בשבת ויום טוב.

מעבר לזה, אסור להתפלל בקברי צדיקים. גם ביום חול. רק תהילים, משום "לעג לרש".

 

ובנוסף יש לך את האיסור יציאה מהארץ. לא כי אתה במעצר בית, אלא כי הרמב"ם אומר: "אסור לצאת לחוץ לארץ לעולם, אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מן העכו"ם, ויחזור לארץ. וכן יוצא הוא לסחורה. אבל לשכון בחוצה לארץ אסור אלא אם כן חזק שם הרעב".

היינו יכולים לומר שזה לימוד תורה, אבל לפקוד קבר צדיק לא מוגדר כמצווה אלא כמנהג עלמא בלבד.

 

אגב, גם האר"י וגם הזוהר מדבר על החשיבות בעלית לקבר צדיק, אבל בארץ ישראל בלבד. אין דרך להבין מכך שיציאה לחו"ל מותרת עבור זה.

 

ושיהיה ברור, אני לא מתנגח או מחפש להציק בשאלות האלה, זה באמת מעניין אותי. יש כמה דברים שתמיד היו נראים לי בעייתיים ביציאות לאומן, ולא טרחתי מעולם לשאול ולברר עם רבני החסידות.

דווקא את הרב ברלד ראיתי בחתונה בשבוע שעבר, חבל.

Link to comment
Share on other sites

אני יודע אבנר בגלל זה אני עונה לך ברצינות! (תקח את התשובות שלי בערבון מאוד מוגבל. אני לא רב ולא מתיימר להיות אחד כזה. יכול להיות שאני טועה בחלק מהדברים, אני פשוט משתדל לענות לך).

 

לגבי שבת זה באמת חלוקת (כמה מפתיע ביהדות (: )אני עניתי לך לגבי ערב ראש השנה (כאילו היום שלפני. הרי החג נכנס בערב). ורבי נחמן ביקש שיבואו אליו בערב ראש השנה!

לגבי שבת ויום טוב בדקתי לך עכשיו וממה שהבנתי יש כאלה שאומרים שאסור אבל הארי זל מביא שמותר ללכת להתפלל אבל לא להשתטח ולעשות ייחודים.

 

אני בהחלט משתדל לא לצאת מהארץ לשום דבר רק לאומן.

לצאת לאומן דבר ראשון זה נותן עליה בלימוד תורה (כבר יש וי אחד מהדברים שמותר לצאת). דבר נוסף שמותר לצאת מהארץ זה בשביל רפואה. רפואת הנפש חשובה מרפואת הגוף. ורבי נחמן שאמר שהוא "רופא אותה" (הכוונה לנשמה הקדושה). אז כמובן שמותר לצאת בשביל זה מהארץ.

אם בכל זאת תרצה להסתמך על פוסקים שמתירים לצאת מהארץ בשביל קברות צדיקים - השדי חמד (רבה של חברון) והחידא.

 

אם יש לך סבלנות. פה בערך בשעה הוא מסביר הכל! אפילו למה ספרדים צריכים לנסוע לאומן. והוא מדבר בהמשך מי זה בכלל רבי נחמן, מה הוא הבטיח, האם מותר לצאת מהארץ וכו'

http://www.orbreslev.co.il/index.php?type=disc&nDisc=40

Link to comment
Share on other sites

אני בחור דתי, ותמיד הפריע לי הנסיעות לאומן, מבין את כל הקדושה שיש שם ואני לומד רבי נחמן וזה מדהים!!

אבל לא נראה קצת מוזר לצאת מהארץ בשביל זה? אני יודע שזה מותר ע"פ ההלכה אבל זה נראה לי פשוט מוזר..

 

אה ענית למעלה..

נערך על ידי Pollak
Link to comment
Share on other sites

אבל המטרה היא לא לימוד תורה אלא פקידת קבר צדיק, וזו לא מצווה לכשעצמה אז בעיה להגדיר את זה כלימוד תורה.

זה שגם לומדים שם תורה, נהדר, אבל ברור לנו שמטרת עזיבת הארץ היא פקידת הקבר, אז השאלה היא האם זו סיבה טובה מספיק, וזה לא מסתדר לי עם הסיבות היחידות שבגללן כן מותר לצאת מהארץ.

 

האר"י ז"ל דיבר גם על חו"ל? (לא זוכר).

אני יודע שהוא הזכיר חשיבות של ביקור בקברי צדיקים, אבל בארץ ישראל. שוב, אמרת - אמרת. לא זוכר.

 

ברגע שאתה אומר שזה מוגדר כרפואה, כי זו רפואת הנפש, תסכים איתי שמישהו יכול לטוס להוואי כדי לנוח מצרות היום-יום ולתת קצת מנוחה ו"רפואה" לנפש?

ברגע שאתה משחק עם הגבולות זה בעייתי.

Link to comment
Share on other sites

אם יש בארץ מסויימת פרופסור שמבטיח רפואה. אז בעניין של פיקוח נפש חובה לצאת מהארץ! כשרבי נחמן מבטיח לטפל בנשמה (שאין רפואה גדולה מזה!) אז מותר לצאת בשביל זה מהארץ (זה נטו להאם מותר לטוס לאומן ספציפית לרבי נחמן!)

 

ולגבי לטוס בכלל בשביל קברי צדיקים רשמתי לך שם שורה תחתונה שהחידא והשדה חמש אומרים בפירוש שמותר לעזוב בשביל זה את הארץ! זה מבחינה הלכתית! (כמובן שבשביל לשוב)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.