Jump to content

מכינה קדם צבאית


Recommended Posts

יש פה מישהו שעבר מכינה קדם צבאית ויכול לספר....

 

להמליץ או לא להמליץ?....

 

 

ואם יש מישהו שהיה במכינת רבין באורנים אפילו טוב יותר...

 

 

תודה

Link to comment
Share on other sites

יש פה מישהו שעבר מכינה קדם צבאית ויכול לספר....

 

להמליץ או לא להמליץ?....

 

 

ואם יש מישהו שהיה במכינת רבין באורנים אפילו טוב יותר...

 

 

תודה

לא הייתי במכינה, אבל הייתי קרוב, ואני מכיר כמה מהבוגרים (וגם כמה שמלמדים).

יש לי לא מעט ביקורת על עולם המכינות (בשנה שעברה גם לימדתי קצת בשתיים), אבל ממה שאני מכיר, אם ללכת למכינה, אז רבין זו אופציה מצויינת. אולי הכי רצינית.

Link to comment
Share on other sites

אשמח לדעת איזה ביקורת יש לך על עולם המכינות....

אני אנסה לסדר ולתמצת את הדברים לכמה קוים עיקריים, ואני אגיד שוב שיש שוני גדול בין מכינה למכינה, ואני מדבר לא מכיר את המכינות הדתיות. אבל אני מתרשם שמה שלמה שאני עומד להגיד יש שורשים במכינות שאני מכיר (ואולי רבין היא חריגה לטובה):

 

א) יש מתח בין השאיפה לעודד את החניכים לניהול עצמי, לבין הרצון להוליך תהליך חינוכי מגובש. מצד אחד, מגיעים חניכים שלרוב לא התסנו מעולם בניהול עצמי (בניגוד לחניכי תנועות הנוער למשל, שבד"כ מגיעים שנת השירות שלהם עם ניסיון מהדרכה כמד"צים), וזו ההזדמנות היחידה לתת להם להתנסות בזה, לפני שהצבא נותן להם את הכאפה הרגילה ומאלץ אותם לקבל על עצמם אחריות. מצד שני - ניהול עצמי הוא משהו שלוקח זמן ללמוד איך עושים אותו נכון, ובנתיים תהליכים חינוכיים חשובים אחרים נפגמים בגלל שגיאות ארגוניות.

 

ב) יש חוסר איזון בין זמן לימודים, לבין עיסוק "מעשי". למעשה, הפעולה המעשית בחברה (עד כמה שאני מבין, בד"כ התנדבות עם בני נוער), מתקיימת במשבצת זמן זניחה בהיקפה בתוך סדר השבוע של המכינה. התוצאה היא שהלימוד עלול להפוך להיות עניין תיאורטי לשמו, שהחניכים לא מצליחים להבין מה ניתן להסיק ממנו לגבי המציאות הממשית, או כפי שכמה מחברי הבוטים יותר כינו את התופעה - "אוננות רוחנית".

 

ג) היעדר קו רעיוני מנחה מגובש - חניכי המכינות נפגשים עם הרבה, הרבה מאוד מידע, והרבה מאוד עמדות שונות. מצד שני, תהליך חינוכי חיובי דורש שיהיה בו קו מנחה, ואמירה חינוכית ברורה. הרתיעה של מכינות רבות מביטוי של אמירה קונקרטית ברורה (והאמירה "להיות מנהיג", או "לתרום לחברה" היא לא אמירה קונקרטית. להנהיג לאן? לתרום איפה?) מייצרת "סופרמרקט רעיוני", שבו רעיונות מכל המינים והצבעים והכיוונים הם נגישים וזמינים - אבל החניכים לא מקבלים את הכלים כדי לעשות את הבחירה בינהם. כלומר - למעשה לא מתקיים בהן תהליך חינוכי כפי שאני מבין את המושג.

 

ד) יעד המשך לא ברור - בהמשך לבעיית הקונקרטיזציה של האמירה החינוכית, אין גם יעד הגשמה ברור של הערכים שאיתם אמור לצאת בוגר המכינה. לגבי הצבא עוד אפשר להסתדר. כל אחד מחפש תפקיד מובחר, שבו יש "מיצוי עצמי" ותרומה מירבית, ואם הוא רוצה, אז הוא גם הולך לפיקוד, וזה יופי. אבל איך הוא יבטא את כל מה שספג בשנה שלמה במכינה, ביחידה שבה הוא בוגר מכינה בודד (או כמה בוגרים בודדים), בין חיילים רבים שלא עברו את התהליך החינוכי במכינה, ולא מדברים בכלל באותו קוד של שפה?

תנועות הנוער נותנות את המענה בצורת המסגרת החברתית ומסלול השירות של גרעיני הנח"ל. המכינות מתנגדות לרוב לגרעיני הנח"ל מכל מיני שיקולים (שאיפה לפיזור בצבא, מבנה המסלול, וכו'), אבל אין חסר להן כלי חלופי אפקטיבי כדי לתת ליווי לחניכים בשלב המסלול, בעיקר לחניכים שהיו מעוניינים להמשיך בדרכם ביחד.

יותר חמור - מה צריך לעשות בוגר המכינה "הראוי" ביום שבו ישתחרר מהבקו"ם? למכינות רבות אין תשובה אמיתית לשאלה הזו, פרט לאמירה הכללית מדי [ולכן חסרת התוכן הריאלי] של "להיות מנהיג, לתרום לחברה" (ושוב - מכינת רבין היא חריג גדול לטובה בתחום, למרות שגם כאן יש מגרעות, ואת הנקודה הזו אני מכיר יחסית מקרוב). להבנתי, גוף חינוכי שלא מסוגל לייצר כלפי חניכיו אמירה שמכוונת [לא כופה, אבל מציירת כיוון] אל מסלול החיים "הראוי", הוא גוף חינוכי מבוזבז. הוא גוף חינוכי ללא אמירה חינוכית, הוא גוף שמנתב בסופו של דבר את האנרגיות של הנוער, שהן הפוטנציאל לשינוי חברתי, אל מסלולים שמשמרים את החברה הקיימת.

למכינות, שמגיעים אליהן כל כך הרבה צעירים בעלי מוטיבציה, וכל כך הרבה תקציבים ממשרד היבטחון ומתשלומי הורים (עוד נקודת תורפה) - אסור להיות גוף מבוזבז כזה. יש לנו חוסר גדול מאוד, גם בנוער רציני עם מוטיבציה וגם בתקציבי חינוך, מכדי שנוכל להרשות לעצמנו לפספס את התהליך.

 

אני רק אגיד, שאני מבקש שלא תצא מהתגובה הזאת עם התובנה שהרעיון להקדיש שנה לפני הצבא למשהו אחר הוא רעיון מיותר. הוא חשוב מאוד. אבל יש גופים רבים שמציעים את האפשרות שלהם, ולכל אחד מהם יש חסרונות. אני ניסיתי לצייר את החסרונות שאני מבין בתחום המכינות הקדם צבאיות כפי שאני מכיר אותו. המטרה היא לא להוציא את הרוח מהמפרשים, אלא לעזור בבחירה בין האפשרויות השונות.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

הודעה חשובה

בשימוש אתר זה אתה מסכים לתנאים הללו תנאי השימוש.